Tomaž Ambrožič je bil gost podkasta Tour 202. Foto: www.alesfevzer.com
Tomaž Ambrožič je bil gost podkasta Tour 202. Foto: www.alesfevzer.com

Na poti do tega so tako finančne kot organizacijske ovire, vendar je želja za izpeljavo enkratnega dogodka izjemno velika.

Glavni vir informacij o možnostih za izpeljavo začetka kolesarske Dirke po Franciji, ki prinaša organizacijo uvodnih treh etap in predstavitev vseh ekip, je Tomaž Ambrožič, direktor agencije Sport Media Focus. ASO, ki je lastnik in prireditelj Toura, jim je v enem izmed pogovorov povedal, do kdaj so stvari za organizacijo že dogovorjene ter koga še to zanima, ena od teh je Praga na Češkem. Ambrožič je razložil, da je postopek za pridobitev organizacije 'Grand Departa' nekoliko drugačna kot pri ostalih športnih dogodkih.

Sorodna novica Minister Han: Gre za od 10 do 15 milijonov evrov, a promocija ni vse

Poklon tej generaciji kolesarjev je naš največji adut
"ASO nima klasičnega postopka zbiranja kandidatur kot večina največjih športnih dogodkov. Spremljajo interes potencialnih gostiteljev in 'momentum', ki so v primeru Slovenije – Tadej Pogačar, Primož Roglič, Matej Mohorič in ostali. To je izjemna prednost v primerjavi s Prago, Češko, ki tega nima, ima pa verjetno kaj drugega. Ta poklon tej generaciji kolesarjev, to je naš največji adut." Ob tem še doda, da so ena od prednosti Sloveniji tudi izkušeni organizatorji kolesarskih dirk na čelu z dirko po Sloveniji.

Tudi šef ekipe Bahrain Victorius, Milan Eržen, je govoril z ASO in verjame, da ima Slovenija velike možnosti za organizacijo tega dogodka: "ASO je pripravljen prisluhniti ponudbi za organizacijo začetka Dirke po Franciji v Sloveniji. To bi bil res velik poklon generaciji kolesarjev, ki jo imamo. Pa ne samo njim, ampak tudi generacijam, ki so v preteklosti tlakovale to pot in vsem, ki zdaj delujejo v največjih ekipah svetovne serije in pripomorejo, da je slovensko kolesarstvo tam, kjer je."

Interes v sosednjih državah obstaja
Organizacija tako velikega dogodka kot je začetek Dirke po Franciji je velik finančni zalogaj za državo, vendar se po poročilih nekaterih preteklih organizatorjev kot sta Danska in Velika Britanija, vse to povrne. Bi bilo lažje, če bi se Slovenija morda povezala s kakšno od držav, Ambrožič pravi, da interes v sosednjih državah obstaja.

Sorodna novica Veliki start Toura 2028 ali 2029 v Sloveniji? ASO pripravljen na resne pogovore.

"Potrebno je narediti študijo. Prepričan sem, da bi hrvaška Istra ponudila marsikaj, da bi trasa vsaj malo zavila do Poreča, Umaga. Podobno bi bili lahko zainteresirani Avstrijci. Iz Furlanije, Julijske krajine so se že javili, tam si zelo želijo, da če bi do tega kdaj prišlo, da bi bili tudi oni del tega. Prepričan sem, da bo na koncu lahka odločitev. Če bi lahko vse zagotovili sami, je pomembno, da je start in cilj v Sloveniji, saj je to nekaj prestižnega za mesta, za lokalne skupnosti. Če bi se pokazalo, da je finančno bolje, če je cilj etape ali start kje drugje, tudi to ne bo veliko spremenilo."

Naslednji odprt termin je leta 2028
Začetek Toura bo letos gostil Lille z okolico, prihodnje leto bo start v Barceloni, začetek dirke leta 2027 še ni potrjen, v govoricah se največkrat omenja Veliko Britanijo. Naslednji odprt termin je tako šele leta 2028, čez dobra tri leta, kar je v športu veliko časa, saj se stvari lahko hitro spremenijo. A v svetovnem kolesarstvu niso v ospredju le slovenski kolesarji, temveč tudi slovenski športni direktorji, tehnično osebje in drugi.

Eden teh je tudi Eržen, ki je šef ekipe Bahrain Victorius: "Med pripravami sem se pogovarjal z vsemi tremi našimi najboljšimi kolesarji, s Primožem, Tadejem in tudi Matejem. Vsi so navdušeni nad idejo in bi jo takoj podprli. Govoril sem tudi z Andrejem Hauptmanom, ki je prav tako navdušen. Za naju oba bi bila čast, da bi lahko vodila ekipo na takem dogodku, ki bi bil nedvomno največji športni dogodek v Sloveniji."

Mohorič: Sanjsko bi bilo nastopiti pred domačimi navijači in svojimi družinami
Ne glede na to da se govori o organizaciji Grand Departa šele čez tri ali štiri leta in pol, si seveda slovenski kolesarji močno želijo doživeti start dirke po Franciji v Sloveniji. Matej Mohorič, ki je že dobil etape na največji kolesarski dirki, bo leta 2028 star 33 let: "Dirka po Franciji je eden največjih športnih dogodkov na svetu. Če bi bil start te dirke enkrat v Sloveniji, bi bilo to res nekaj izjemnega. Mislim, da smo Slovenci res športen narod in bi bili ponosni na to. Verjetno bi si ogromno ljudi ogledalo to dirko, s tem bi se pokazali svetu, kako lepa destinacija smo tudi za kolesarski turizem. V zadnjih letih smo priča zlati generaciji slovenskih kolesarjev s Tadejem in Primožem na čelu, potem so tu še uspehi nas ostalih. Mislim, da bi bila za nas posebna čast nastopiti pred domačimi navijači in svojimi družinami. Vse to bi bilo sanjsko."

Nedvomno je želja velika, kaj pa težave, ki jih prinese organizacija tako velike dirke? Bogdan Fink, organizator Dirke po Sloveniji, meni, da je velika težava prometna cestna infrastruktura, ki je bila večinoma narejenega že dolgo časa nazaj.

Glavni stroški in izzivi po mnenju Finka pa so: "Naše tekmovališče oziroma 'igrišče' je, če primerjamo kolesarsko Dirko po Sloveniji, je več kot 800 kilometrov trase, ki mora biti ustrezno izbrana in dobro zaščitena zaradi varnostnih pogojev. Tekmovalci morajo biti sami na cesti, da se pomerijo med sabo in nimajo vpliva iz okolja. Treba je najti sektorje cest, ki so čim boljši, saj vemo, da nekatere ceste pri nas niso, podobno je v tujini. Potem so stroški z zaporami ceste, z varnostniki, traso na motorjih, s policijo ... Zavarovanje in televizijski prenosi so na koncu največji stroški." Fink pravi, da zanimanje regij za organizacijo je, tudi tam, kjer ga včasih ni bilo.

A na koncu se zdi, da se vse začne in konča pri denarju. Vložek je velik, po mnenju Tomaža Ambrožiča presega le eno ministrstvo. Tako velik projekt mora podpreti celotna vlada. Minister za gospodarstvo, turizem in šport, Matjaž Han, glede podpore projekta za zdaj ostaja previden: "Moram pa iskreno povedati: seveda podpiram velike projekte, vendar gre za velike denarje, gre za od 10 do 15 milijonov evrov. To je treba resnično dobro premisliti, kaj dobimo nazaj. Promocija ni vse. Ne bi delal prevelikih korakov. Sem pa eden tistih, ki podpiram tovrstne projekte. Navsezadnje je tukaj evropsko prvenstvo 2029, se moramo odločiti. Sam ne želim na naslednje vlade preložiti takšnih obveznosti. Lahko je danes pisati pismo o nameri, čez tri leta pa bo treba zagotoviti denar. Tukaj bi sam bil previden. Podpiram Pogačarja in Rogliča ter vse, a kdaj je lahko preveč denarja tudi problematično."

Predstavitev vseh ekip bi lahko potekala na nogometnem stadionu v Stožicah
Zdi se, da slovenski ljubitelji kolesarstva ostajajo optimistični in verjamejo v organizacijo veličastnega uvoda dirke po Franciji. Ob koncu nove epizode podkasta Tour 202 je beseda nanesla tudi na hipotetično vprašanje, če je kakšno mesto brez katerega si ne moremo predstavljati organizacije Grand Departa v Sloveniji, Tomaž Ambrožič meni, da brez Ljubljane zagotovo ne: "Si predstavljam, da bi predstavitev vseh ekip lahko potekala tudi na nogometnem stadionu v Stožicah, kajti pritegnila bi ogromno navijačev. Mislim, da so naši trgi premajhni za toliko ljudi kot bi si to želelo ogledati. To je tudi priložnost za promocijo ostale infrastrukture. Verjetno bi bilo res lepo, če bi nam uspelo."

Za zdaj vse skupaj ostaja pri govoricah. Želja je, da bi se lahko čez kakšno leto ali dve pogovarjali tudi o kakšnih bolj konkretnih informacijah in da bomo začetek kolesarske dirke vseh dirk čez nekaj let res spremljali tudi v Sloveniji.

Tomaž Ambrožič: Grand Departa v Sloveniji si ne predstavljam brez Ljubljane