Veliki start Dirke po Franciji v Sloveniji čez tri ali štiri leta? Možnost je odprta in ASO je prisluhnil. Mogoče pa bodo Pogačar, Roglič, Mohorič in ostali slovenski kolesarji res imeli priložnost, da začnejo Tour na domačih tleh. Foto: AP
Veliki start Dirke po Franciji v Sloveniji čez tri ali štiri leta? Možnost je odprta in ASO je prisluhnil. Mogoče pa bodo Pogačar, Roglič, Mohorič in ostali slovenski kolesarji res imeli priložnost, da začnejo Tour na domačih tleh. Foto: AP

Grand Départ oziroma veliki start je eden izmed zaščitnih znakov najpomembnejše kolesarske dirke na svetu. Vsakoletna Dirka po Franciji se praviloma začne s tremi etapami v posameznem mestu ali regiji ali tuji državi.

Leta 1954 se je Tour de France prvič začel zunaj heksagonale, v Amsterdamu na Nizozemskem. Od takrat se je velika rumena pentlja začela na tujem že 26-krat, in to v 11 različnih državah. Prihodnje leto – poleti 2026 – se bo La Grande Boucle začela v Barceloni, za julij 2027 je načeloma dogovorjeno tretje gostovanje v Veliki Britaniji.

Ob slovenskem kolesarskem čudežu in zdaj že treh skupnih Pogačarjevih zmagah je marsikateri navijač pomislil, kaj če bi se nekoč Tour začel v Sloveniji. Sanje, utopija in pobožne želje? Ali visokoleteči cilj, za katerega se je vredno potruditi in uresničiti?

Prvi koraki in pogovori opravljeni

L'Etape Slovenia by Tour de France je ena izmed rekreativnih prireditev, ki kolesarjem daje možnost podoživeti izkušnjo največje kolesarske dirke na svetu. Sočasno je tudi kanal z ASO-jem za zanimivo pobudo, ki bi v Slovenijo pripeljala pravi Tour de France. Foto: L'Etape Slovenia
L'Etape Slovenia by Tour de France je ena izmed rekreativnih prireditev, ki kolesarjem daje možnost podoživeti izkušnjo največje kolesarske dirke na svetu. Sočasno je tudi kanal z ASO-jem za zanimivo pobudo, ki bi v Slovenijo pripeljala pravi Tour de France. Foto: L'Etape Slovenia

"Res je podana pobuda. Prvi pogovori so opravljeni, tudi eden z direktorjem ASO-ja. Pripravljenost je na francoski strani, ASO je pripravljen prisluhniti. Bi pa zdaj potrebovali nekakšno vladno pismo o nameri," je za MMC pobudo in prve kroge pogovorov potrdil Tomaž Ambrožič, ustanovitelj in direktor športno-marketinške agencije Sport Media Focus, ki je prireditelj rekreativne kolesarske prireditve L'Etape Slovenia by Tour de France, ki od leta 2022 v začetku septembra poteka v Kranju in okoli njega.

Prireditev seveda sodi pod okrilje Amaury Sport Organisation (ASO), ki je lastnik in prireditelj dirke vseh dirk, kar je tudi ustvarilo stike in odprlo vrata za razmišljanje, ali je možnost v Sloveniji gostiti veliki start Dirke po Franciji.

Minister in vlada seznanjena s pobudo

"Ali je Slovenija pripravljena v to ugrizniti? Upam, da je. Mogoče je to enkratna življenjska priložnost. Niso to nemogoče in neizvedljive sanje," upa Ambrožič, ki je potrdil, da je kranjski župan Matjaž Rakovec kot partner prireditve v Sloveniji predstavil pobudo ministru za šport Matjažu Hanu. Na potezi sta zdaj ravno Han in slovenska vlada, da se prižge uradno zelena luč za resne pogovore z ASO-jem.

V boj s Prago, a velik adut so slovenski šampioni

ASO zbira povpraševanje za veliki začetek dirke v letih 2028 in 2029, eden izmed takšnih že znanih kandidatov je Praga s Češko. Slovenija ima tukaj močne adute zaradi kolesarskih uspehov in v prvi vrsti fenomena po imenu Tadej Pogačar. Trikratni zmagovalec Toura bi lahko čez tri ali štiri leta lovil že rekordno šesto rumeno majico. Mogoče bi domači Grand Depart tudi podaljšal kariero Primoža Rogliča, ki bo takrat star 38/39 let. Zagotovo bi si doma želel dirkati ambasador slovenske Tourove etape Matej Mohorič ...

24. maja letos bo Dirka po Italiji že tretjič v zadnjih petih letih zavila v Slovenijo in podobe iz Brd, Kolovrata, pa tudi iz zamejskih Svetih Višarij, so navdušile kolesarski svet. Razgibana država, kot je Slovenija, bi lahko priredila spektakularen začetek tudi z zgolj športnega vidika. Foto: Reuters
24. maja letos bo Dirka po Italiji že tretjič v zadnjih petih letih zavila v Slovenijo in podobe iz Brd, Kolovrata, pa tudi iz zamejskih Svetih Višarij, so navdušile kolesarski svet. Razgibana država, kot je Slovenija, bi lahko priredila spektakularen začetek tudi z zgolj športnega vidika. Foto: Reuters

KZS ni neposredno vpleten

"Vsekakor je to želja slovenskega kolesarstva. Imamo šampione, gostovanja so možna. Za takšno sodelovanje si ne zapiramo vrat," je za MMC dejal Rok Lozej, predsednik odbora za cestno kolesarstvo pri Kolesarski zvezi Slovenije, ki pa ni neposredno vpletena v pobudo.
Ob ponedeljkovi predstavitvi trase Gira 2025 v Rimu so sami Italijani načeli vprašanje slovenske pobude.

Furlani želijo pristaviti lonček

Ob govoricah, da Slovenija povprašuje po Grand Departu, so zahodni sosedje resno zagrabili, natančneje v Furlaniji - Julijski krajini. Že v kratkem bodo furlanski kolesarski prireditelji pod vodstvom Paula Urbanija idejo predstavili deželni vladi in morebitnim pokroviteljem.

Običajno gostitelj velikega starta gosti tri etape, kar pomeni do 600 kilometrov poti po Sloveniji, s čimer bi se lahko obredlo večino države. Po drugi strani majhnost Slovenije ponuja možnost partnerstva s sosednjimi državami, kot sta Hrvaška ali Avstrija, ki sami bržkone ne bosta nikoli gostili Grand Departa.

Danci in Baski vložili 12 milijonov evrov

Zgled za slovensko idejo je veliki start na Danskem julija 2022, ko se je ob cestah v treh dneh zbralo skoraj pol države. Danske izkušnje z izvedbo, stroški in promocijo so tudi vodilo pobudi, hkrati pa ASO mika možnost sprejema Pogačarja v njegovi domovini. Foto: AP
Zgled za slovensko idejo je veliki start na Danskem julija 2022, ko se je ob cestah v treh dneh zbralo skoraj pol države. Danske izkušnje z izvedbo, stroški in promocijo so tudi vodilo pobudi, hkrati pa ASO mika možnost sprejema Pogačarja v njegovi domovini. Foto: AP

Pobudniki v Sloveniji so pridobili dokumentacijo Københavna in Bilbaa, ki sta gostila velika starta Dirke po Franciji leta 2022 in 2023. Z Danci in Baski so se pogovarjali ter poslušali njihovo izkušnjo, na koncu koncev pa tudi bilanco. S pristojbino ASO-ju, samo izvedbo etap in spremljevalnega programa so stroški tako na Danskem kot v Baskiji znašali okoli 12 milijonov evrov. Podobno visoki stroški bodo predvidoma nastali tudi v Kataloniji. Župan Barcelone je potrdil, da bodo ASO-ju plačali od 7 do 8 milijonov evrov, pri čemer prireditelj poskrbi za nastanitev ekip, osebja in preostale karavane ter za neposredno izvedbo.

Dogodek, ki se ga lahko udeleži največ prebivalcev

"Ne gre zgolj za turistično promocijo in kolesarsko destinacijo. Danci so izkoristili veliki start za promocijo zdravega življenja, prikaz trajnostne mobilnosti s kolesarsko infrastrukturo. Kot nekdanji in bodoči gostitelji cestnega kolesarskega SP-ja pravijo, da je Grand Depart večji dogodek in izkušnja. Ob cesti se je v treh dneh zbralo skoraj dva milijona Dancev. Verjetno največji športni dogodek, ki se ga lahko udeleži izjemen delež prebivalstva," je Ambrožič na podlagi danske izkušnje podal del razmišljanja, zakaj Grand Depart v Sloveniji.

Amaury Sport Organisation – ASO

ASO (Amaury Sport Organisation) je prireditelj Dirke po Franciji, Dirke po Španiji in številnih drugih pomembnih dirk (Pariz–Roubaix, Liege–Bastogne–Liege, Pariz–Nica, Dirke po Dofineji ... pa tudi Reli Dakar). Že dolga desetletja glavni, če ne odločujoči dejavnik v kolesarstvu, saj je julijski Tour dirka vseh dirk, večina ekip lahko preživi zaradi nje. Hkrati gre za družinsko podjetje v lasti družine Amaury, ki skrbno ščiti svoje interese.

Tour de France omogoča ASO-ju dobičkonosnost, hkrati pa izvedbo številnih drugih dirk, vendar denarni skladi so glede na odmevnost in gledanost zelo borni. V preteklosti je bilo veliko idej o delitvi prihodkov, drugačni organiziranosti, trenutno je živ projekt OneCycling, a ASO zavrača sodelovanje. Ob tem ASO pri prodaji medijskih pravic preferira javne televizije oziroma televizije, ki oddajajo po zraku, ker se zaveda, da je zastonjski dostop do Toura ključen za njegovo pomembnost. Tako ob cestah kot prek zaslonov.

Ali bo pobuda obrodila sadove? Tuje velike starte ASO uradno potrdi eno do dve leti predtem, mi pa vam lahko zatrdimo, da prenosi na TV Slovenija ostajajo do vsaj vključno TdF 2030. Foto: ASO/Billy Ceusters
Ali bo pobuda obrodila sadove? Tuje velike starte ASO uradno potrdi eno do dve leti predtem, mi pa vam lahko zatrdimo, da prenosi na TV Slovenija ostajajo do vsaj vključno TdF 2030. Foto: ASO/Billy Ceusters