Natova fregata Tromp. Foto: Reuters
Natova fregata Tromp. Foto: Reuters

V Talin so pripluli nizozemska fregata in raziskovalna ladja ter nemški minolovec, je poročal britanski Guardian. Pridružilo naj bi se jim še več plovil, med njimi tudi francoski minolovec, skupaj pa tvorijo del Natove misije Baltska straža, ki jo je Nato predstavil na srečanju v Helsinkih.

"Skupina se bo v bližnji prihodnosti povečala, saj se nam bodo pridružile še druge ladje, tako da nas bo na koncu približno šest, sedem," je dejal nadporočnik Erik Kockx iz Belgije, vodja projektne skupine za protiminske ukrepe, ki je del misije. Ladjevje bo predvsem spremljalo in nadzorovalo dogajanje na Baltskem morju, je dodal Kockx.

Zadnji incident, ki je vodil k Natovi odločitvi o vzpostavitvi misije, se je zgodil na božični dan, ko je naftni tanker Eagle S poškodoval električni kabel Estlink 2 med Finsko in Estonijo in štiri podatkovne kable. Po navedbah finskih oblasti je ladja 100 kilometrov vlekla sidro po morskem dnu.

Ladjo je Finska zasegla in je zdaj zasidrana ob finski obali, njenim devetim članom posadke pa je prepovedano zapustiti Finsko, dokler traja preiskava.

Primer je prikaz trenutno napetega položaja na tem delu Baltskega morja, kjer je težko razlikovati med nesrečami zaradi neprevidnosti in namernimi dejanji hibridnega vojskovanja.

74.000-tonski tanker je doslej zamenjal tri imena, trenutno pluje pod zastavo Cookovih otokov, je v lasti korporacije iz Dubaja, vendar ga upravlja indijsko podjetje, vodi pa jo gruzijski kapitan z gruzijsko-indijsko posadko. Tanker naj bi bil na poti iz ruskega pristanišča Ust-Luga v Turčijo, tovoril pa je 35.000 ton goriva.

Nato in finske oblasti domnevajo, da je del ruskega t. i. "ladjevja v senci", ki za Rusijo pretovarja nafto, saj je od začetka vojne v Ukrajini pod strogimi sankcijami. Po mnenju finskih oblasti naj bi ladjevje izvajalo tudi sabotaže.

Lastnik ladje iz Dubaja, podjetje Caravella, je zanikal obtožbe in dodal, da ni seznanjen s potekom preiskave, prav tako jim oblasti niso razložile pravnih osnov, zaradi katerih je plovilo že več kot tri tedne zaseženo.

Pozneje se je ugotovilo, da je bil tanker udeležen tudi v incidentu pri nizozemski obali, kjer naj bi večkrat prečkal položaj komunikacijskega kabla, ki povezuje ZDA z Veliko Britanijo, Nizozemsko in Nemčijo.

To je že tretji primer poškodb ključne podmorske infrastrukture. Oktobra 2023 je hongkonška ladja poškodovala podmorski plinovod med Finsko in Estonijo, 20. novembra pa je bila kitajska ladja Ji Peng 3 obtožena, da je vlekla sidro nad dvema optičnima vodnikoma med Litvo in švedskim otokom Gotland.