Protestniki v Novem Sadu so odgovornost za nesrečo pripisali oblastem.  Foto: Reuters
Protestniki v Novem Sadu so odgovornost za nesrečo pripisali oblastem. Foto: Reuters

"Mislim, da je odločitev Gorana Vesića dejanje resnega človeka, ki se zaveda, da ko opravljaš najpomembnejše državne funkcije, nosiš tudi breme odgovornosti. Ne dvomim, da subjektivno ni kriv za nič, kar se je zgodilo 1. novembra v Novem Sadu," je dejal Vučević, a dodal, da je Vesić objektivno odgovoren, ker je minister tega resorja.

"Ne morem reči, da je svoje delo opravljal slabo, a v politiki je odgovornost tudi za stvari, za katere nisi sam kriv. Razumel sem njegovo sporočilo in odstop," je dejal Vučević.

Med 14 žrtvami zrušenja nadstreška na prenovljeni železniški postaji v Novem Sadu sta tudi dva otroka, medtem ko so trije hudo poškodovani še vedno v smrtni nevarnosti.

Postajo so sicer julija prenovili, kar je bila že druga prenova od leta 2020, pri tem pa srbske železnice še naprej vztrajajo, da nadstrešek, ki se je zrušil, ni bil vključen v dela, ki sta jih opravljali dve kitajski podjetji.

Vučević je izrazil pričakovanje, da bodo policija, tožilstvo in sodišče jasno ugotovili, kdo je odgovoren za tragedijo. "Prišlo bo tudi do politične odgovornosti in pričakujem, da odstop Vesića ne bo edini," je še zatrdil srbski premier.

Donosni državni posli za Utiber

Srbska javnost od oblasti zahteva odgovornost tistih, ki so sodelovali pri projektu prenove postaje, med katerimi so podjetja, ki so nadzorovala obnovitvena dela. Za nadzor so najeli konzorcij podjetij pod vodstvom madžarskega podjetja Utiber, s katerim so sklenili za kar 37,5 milijona evrov vredno pogodbo.

Kot piše Nova.rs, podjetja, ki so nadzorovala dela pri obnovi postaje, redno dobivajo tudi druge donosne posle od države. Med temi izstopa podjetje Utiber.

Po pisanju portala Utiber v Srbiji deluje že desetletje, potem ko je bil leta 2014 v Novem Sadu ustanovljen Projektni biro Utiber. Njegov večinski lastnik je s 85 odstotki delnic madžarsko podjetje Utiber Kozuti Beruhazo, preostalih 15 odstotkov pa ima širši javnosti neznani Miodrag Jović, ki je tudi direktor. Samo lani je to podjetje ustvarilo 3,7 milijona evrov čistega dobička.

Poleg nadzora del pri obnovi železniške postaje je Utiber zadolžen še za nadzor nad več drugimi velikimi projekti. Zadnja v nizu pogodb, ki jih je to podjetje sklenilo z ministrstvom za gradbeništvo, se nanaša na nadzor nad projektom izgradnje železnice od Zemuna polja do novega Nacionalnega stadiona, ki je vredna več kot devet milijonov evrov.

Po navedbah Nova.rs je Utiber od leta 2021 dobilo 20 poslov v Srbiji, katerih vrednost skupaj z davkom znaša skoraj 75 milijonov evrov. Čeprav je Utiber v večini teh poslov sodeloval v konzorciju z drugimi podjetji, pa je bil skoraj vedno nosilec del. Največ poslov, od tega sedem, je podjetje dobilo od družbe "Železniške infrastrukture Srbije" za nadzor del na železnicah po vsej Srbiji.

Aprila lani je Utiber s finančnim ministrstvom sklenil pogodbo za nadzor in vodenje projekta gradnje Nacionalnega stadiona na Surčinu, ki je vredna 14 milijonov evrov.