Airbus A320-200 s 162 ljudmi na krovu je bil na poti iz Surabaje v Indoneziji proti Singapurju, ko sta po 36 minutah letenja pilota zaradi slabega vremena zaprosila za spremembo višine (z 9600 metrov na 11400), nato pa se je za njim izgubila vsaka sled.
Nadzorni stolp spremembe višine ni potrdil, saj naj bi bilo na tisti višini že drugo letalo, so pa po posvetovanju z nadzornim stolpom v Singapurju pilotu odobrili premik v levo in manjši dvig, a povratnega odgovora na to niso dobili.
Opaženi predmeti v Javanskem morju pripadajo pogrešanemu letalu, so zatrdile indonezijske oblasti. Poleg tega so v morju opazili tudi plavajoča trupla, rešilne jopiče in prtljago.
Reševalci poročajo o pretresljivih prizorih trupel, od katerih so se nekateri še držali za roke. "Sprva smo mislili že, da se je zgodil čudež. Ob pogledu na plavajoče predmete in ljudi smo bili prepričani, da nam mahajo. A so bili vsi mrtvi," je povedal eden izmed pilotov reševalnih letal.
Ostanke letala in trupla so našli na območju okoli 160 kilometrov jugozahodno od indonezijskega kraja Pangkalan Bun na Borneu oziroma nekaj sto kilometrov vzhodneje od začrtane poti.
Usklajena reševalna akcija
Javansko morje je sorazmerno plitko, od 50 do 100 metrov, kar pomeni, da so bile razbitine - v nasprotju z marca izginulim malezijskim letalom, ki je najverjetneje strmoglavilo v precej globlji Indijski ocean - lažje opazne.
V iskalni akciji je sodelovalo več držav, med njimi tudi Francija, Avstralija in ZDA, ki so na pomoč pri iskanju poslale rušilec USS Sampson.
Preiskovali več namigov
Vodja indonezijskih preiskovalcev in reševalcev Banka Belitung je za BBC povedal, da so ekipe preiskovale tudi poročanje kitajske televizije, ki naj bi v ponedeljek na otoku južno od otoka Belitung opazila valovit dim. Že v ponedeljek naj bi na morju opazili naftne madeže, za katere so domnevali, da so povezani s pogrešanim letalom, vendar se je nato izkazalo, da gre le za podvodni koralni greben.
Indonezijski preiskovalci so preverili tudi poročila tamkajšnjih ribičev, ki naj bi v nedeljo slišali močan pok. Ta bi bil lahko sicer povezan tudi z ribolovom z dinamitom, kar je pogosta praksa na tem območju.
Preiskava se bo osredotočila na zadnji pilotov klic in vreme
Preiskovalci se bodo zdaj pri preiskavi strmoglavljenja osredotočili predvsem na zadnje minute komunikacije, ki so jo imeli s pilotom, ko je ta zaprosil za dvig višine, da bi se tako ognil siloviti tropski nevihti, ki je za zdaj ob človeškem dejavniku glavni "osumljenec" za nesrečo.
Med začetnim delom preiskave bodo poskušali ugotoviti, ali se je posadka že v zgodnejši fazi poleta odločila za dvig ali spust na lastno pobudo, če bi zašli v težave, in kakšno vlogo so pri nesreči imela lokalna neurja. "Vemo, da je bilo vreme na tem območju zelo slabo, divjala je huda nevihta," je povedal eden izmed preiskovalcev, ki pa ni želel biti imenovan. "Zakaj je pilot zaprosil za dvig? Bi se moral za to odločiti že prej? Vsa preostala letala so na tem območju letela višje. Kako sta se pilota odzvala na vremenske razmere? Taka vprašanja si postavljamo."
Preiskavo bo skupaj s predstavniki ZDA, Francije in Združenega kraljestva vodil Indonezijski odbor za varnost v prometu (NTSC). Omenjeni preiskovalec je povedal še, da so med do zdaj zbranimi dokazi, ki jih preučujejo, radarski podatki, vremenska poročila ter komunikacija med pilotoma in nadzornim stolpom. Niso pa še našli črne skrinjice.
Izkušen pilot
Iriyanto, 53-letni pilot nesrečnega letala, se je usposabljal več kot deset let, preden je sedel za krmilo letalskih družb Merpati Airlines, Adam Air in zadnja tri leta AirAsia. Nekdanji pilot bojnih letal je letel tudi za indonezijsko vojsko.
Predsednik AirAsie Tony Fernandes je dejal, da je "prezgodaj za ugibanja", kaj je povzročilo nesrečo. "Imam polno zaupanje v svojo posadko. Naš pilot je bil izjemno izkušen, z 20.000 urami letenja," je povedal novinarjem. "Prišel je iz zračnih sil, eden njihovih najboljših. In je iz Surabaje, zato dobro pozna to območje."
Iriyantov kopilot je bil Francoz Remi Plesel.
Preiskovalci kot pomoč pri ugotavljanju vzroka nesreče preučujejo tudi strmoglavljenje potniškega letala Air France AF447 leta 2009 na poti iz Brazilije v Pariz. Preiskava tiste nesreče je pokazala, da je kopilot zaradi ledu izgubil meritve hitrosti, v paniki je letalo upočasnil, preostala posadka tega ni opazila, posledično pa je letalo strmoglavilo v Atlantik.
"Vsaka nesreča je zgodba zase. A tu imamo podobne razmere, predvsem vreme, zato moramo zelo natančno preučiti nesrečo Air Francea," je za Reuters povedal nekdanji preiskovalec letalskih nesreč iz Indonezije.
Kot je povedal neki neimenovani Quantasov pilot s 25 let izkušenj letenja na tem območju, piloti redno dvigajo letala, da bi se prebili nad plast oblakov. "A kako se letalo obnaša, je neposredno povezano z zunanjo temperaturo, dviganje pa lahko pripelje do zmrznjenja statičnega radarja, pri čemer lahko pilota začneta napačno brati meritve," je dejal.
Pri tem je največja nevarnost, da se pilota - da bi nadzirala letalo - v paniki odločita za napačno potezo, denimo da povlečeta kljun letala navzgor.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje