Trup kitajskega j-20 je podoben trupu ameriškega f-22. Foto: china-defense.blogspot.com
Trup kitajskega j-20 je podoben trupu ameriškega f-22. Foto: china-defense.blogspot.com
J-20
Kitajci se niso trudili skrivati svoje najnovejše pridobitve, saj so letalo postavili pred letalski center, kjer je bil vsem na očeh. Foto: china-defense.blogspot.com
J-20
Nekateri analitiki menijo, da Kitajska potrebuje še od 10 don 15 let za razvoj lastnega nevidnega letala. Foto: china-defense.blogspot.com

Na več spletnih straneh so se pojavile fotografije kitajskega lovskega letala pete generacije j-20, ki naj bi ga odlikovala tehnologija "stealth", s pomočjo katere se letalo lahko izogne radarskim sistemom. Na fotografijah je videti letalo pri t. i. taksi testu, enem izmed zadnjih korakov pred prvim testnim poletom, poroča Wall Street Journal.

WSJ poroča, da natančen izvor fotografij ni znan in da bi jih lahko posneli kitajski vojaški navdušenci, ko je bilo letalo na stezi v okolici Inštituta za oblikovanje letal Čengdu na zahodu Kitajske. Čeprav nekateri strokovnjaki namigujejo, da gre za lažno letalo, pa je večina prepričana, da gre za pristne fotografije in pravo letalo.

To pomeni, da Kitajska veliko hitreje napreduje pri izdelavi svojega modela, podobnega ameriškemu letalu F-22, ki za zdaj velja za edino polno operativno lovsko stealth letalo na svetu. S takimi letali bi Kitajska še okrepila svojo naraščajočo vojaško vlogo na območju, ki povzroča vse več skrbi Američanom in Japoncem.

Pred kratkim je Kitajska razvila zgodnjo različico prvega protiladijskega balističnega sistema na svetu, a ta še ni popolnoma preizkušen. Pred novim letom je Peking napovedal tudi izdelavo svoje prve letalonosilke. Dva razloga več, zaradi katerih bi bila lahko ogrožena ameriška prevlada na Tihem oceanu, čeprav se po mnenju strokovnjakov to še ne bo zgodilo tako kmalu. Vsi kljub temu priznavajo, da se kitajska vojska razvija hitreje, kot so vsi pričakovali.

Kazanje mišic pred pomembnim obiskom
Fotografije so se pojavile nekaj dni pred obiskom ameriškega obrambnega sekretarja Roberta Gatesa v Pekingu. Na vprašanje, kdaj bo Kitajska novo letalo sposobna poslati v zrak, je vodja ameriške mornariške obveščevalne službe, viceadmiral David Dorsett, odgovoril, da bi lahko do takrat preteklo še nekaj let. Dodal je še, da fotografije puščajo mnogo vprašanj neodgovorjenih.

Po nekaterih poročilih naj bi kitajske oblasti prvi polet letala j-20 načrtovale letos, v uporabo pa naj bi prišlo leta 2017. Pred časom je obrambni sekretar Gates dejal, da Kitajska svojega nevidnega letala ne bo uporabljala še najmanj do leta 2020.

Glede na fotografije je letalo j-20 daljše od ameriškega f-22, kar pomeni, da ima daljši doseg in da lahko nosi večjo količino orožja. Kitajska letalska industrija se lahko pohvali z znatnim napredkom v zadnjih letih, vendar pa so kitajska vojaška letala še vedno v marsičem odvisna od tuje tehnologije. Tako letala j-10 in j-11 še vedno letijo z ruskimi motorji.

Vojaški analitiki ocenjujejo, da je, kar se tiče tehnološke izpopolnjenosti in sposobnosti izogibanja radarjem, kitajski j-20 še daleč za ameriškima f-22 in f-35 ter ruskim suhojem t-50, prvim ruskim "stealth" letalom, ki so ga prvič preizkusili lani. Urednik hongkonškega obramboslovnega tednika Kanwa Andrei Chang je za New York Times povedal, da je ena izmed verjetnih slabosti letala kitajski motor, ki ni enakovreden motorjem iz drugih držav.