Letalo nemške letalske družbe je v torek strmoglavilo na jugovzhodu Francije na poti iz Barcelone v Düsseldorf. Umrlo je vseh 150 ljudi v letalu.
Francoski tožilec Brice Robin je na novinarski konferenci razkril, da je spuščanje letala začel nemški kopilot in ga verjetno pozneje tudi namenoma strmoglavil. "Njegova namera je bila strmoglaviti letalo," je bil odločen Robin.
Predstavnik francoske agencije za preiskave letalskih nesreč (BEA) je sicer na tiskovni konferenci dejal, da na podlagi posnetkov še ne morejo zagotovo vedeti, kaj se je zgodilo in zakaj je letalo strmoglavilo. Posnetke še naprej intenzivno preučujejo, njihova razlaga pa bo dolgotrajna – morda bo potrebno tudi nekaj tednov ali mesecev, da bo preiskava končana.
A za zdaj vse kaže, da so bila za letalo usodna dejanja kopilota, 27-letnega Andreasa Lubitza iz Montabaura, ki se je Germanwingsu pridružil septembra 2013, licenco za letenje pa si je pridobil še kot najstnik. Šolal se je v Lufthansinem centru v Bremnu, takoj po končanem šolanju pa je začel delati - najprej kot stevard, po 11 mesecih kot kopilot.
Med drugim je bil navdušen nad jadralnim letalstvom, prek katerega je vstopil v svet letal in se nato odločil za poklic pilota. Predsednik lokalnega letalskega kluba Westerwald, katerega član je bil Lubitz, ga je opisal kot "zelo prijaznega, zabavnega in vljudnega". Biti pilot so bile njegove sanje.
Časnik Die Welt medtem piše, da je imel Lubitz rad šale, še posebej tiste malo nore, politično nekorektne in po mnenju nekaterih neokusne. Sodeč po njegovem profilu na Facebooku, ki je bil medtem sicer že izbrisan, je redno spremljal spletne strani s šalami, smešnimi videoposnetki in drugimi prispevki različnih šaljivcev. Opisuje ga sicer kot mladega moškega privlačnega videza in v dobri formi. Bil je zagret tekač in je pogosto sodeloval v lokalnih tekih.
Za zdaj povezave s terorizmom izključujejo, Lubitz naj bi bil malce tih, neizstopajoč, a prijazen, zadovoljen s svojo službo in ni kazal nobenih znakov depresije. Za njim je bilo 630 ur letenja, kar je razmeroma malo, in mediji izpostavljajo, da denimo v ZDA ne moreš postati kopilot s tako malo urami.
Ni odgovarjal na moledovanja
Po pregledu posnetkov iz pilotske kabine se je izkazalo, da je glavni pilot zapustil pilotsko kabino, ko je odšel na stranišče, vrniti pa se ni mogel več, čeprav je trkal in razbijal po vratih, saj mu je to preprečil kopilot. Na posnetku je slišati moledovanje in jokanje izkušenejšega pilota, Patricka Sondenheimerja, za katerim je 6.000 ur letenja na airbusu A320, medtem ko kopilot ostaja tiho.
"Na začetku poleta je slišati normalno komunikacijo med posadko, nato se sliši, kako se eden izmed sedežev pomakne nazaj, odpiranje in zapiranje vrat ter nato trkanje na vrata. Nato v kabini ni bilo več pogovora do strmoglavljenja," je glede dogajanja v pilotski kabini dejal vir blizu preiskave.
Glede na posnetek je bil kopilot živ in je dihal v času trčenja v goro. Robin je povedal, da so pregledali dihanje kopilota, pri čemer ni zaznati nič nenormalnega in paničnega.
Preiskava zdaj poteka s predpostavko, da je kopilot prostovoljno strmoglavil letalo. Ni še znano, da bi bil kopilot na kakšnem seznamu terorističnih osumljencev, vendar je francoski tožilec sporočil, da podlage za domneve o terorističnem dejanju ni. Kot je dejal minister, so preverili dosjeje obveščevalnih služb, policijske kartoteke in kartoteke Lufthanse, a niso našli ničesar sumljivega.
Na vprašanje, ali gre sklepati, da je šlo za samomor, je Robin odločno odgovoril, da "ne bi nujno označil za samomor dejanja, ko si odgovoren za sto življenj in več".
Norveška nizkocenovna letalska družba Norwegian Air Shuttle je po torkovem strmoglavljenju letala Germanwings, ki naj bi ga namerno povzročil kopilot, spremenila pravila v pilotski kabini. Od zdaj bosta morala biti v pilotski kabini iz varnostnih razlogov vedno dva človeka. Letalske družbe so po terorističnih napadih z letali v ZDA 11. septembra 2001 močno otežile vstop v pilotsko kabino in tako ni več mogoče niti vdreti vanjo, npr. s sekiro, saj je vse elektronsko nadzorovano. Za enako potezo sta se odločila tudi kanadska letalska družba Air Canada in britanski nizkocenovnik EasyJet.
Varnostni postopki za vrata
Pilota sta se pogovarjala v nemščini, njuna zadnja komunikacija, preden je pilot zapustil pilotsko kabino, pa se je vrtela okoli standardnih postopkov in ni zaznati ničesar neobičajnega, razen da so Lubitzevi odgovori postajali čedalje bolj skopi in kratki. Proti koncu poleta je slišati, kako se oglasi alarm, ki nakazuje bližino tal.
Po terorističnih napadih 11. septembra 2001 so vrata pilotske kabine zaklenjena in zavarovana s posebno kodo, ki jo poznajo le člani osebja. Če bi kopilot ostal sam v pilotski kabini in doživel srčni napad ali nenadno slabost, bi pilot lahko s svojo kodo odprl vrata. Edina možnost, da se to ne bi zgodilo, je, če bi kopilot omenjeno kodo blokiral, to možnost pa v pilotski kabini imajo prav zaradi primera, da bi prišlo do ugrabitve letala.
Francoski tožilec je še dejal, da se potniki do zadnjega trenutka niso zavedali, kaj se dogaja, saj je bilo njihove krike slišati le tik pred strmoglavljenjem. "Šele proti koncu se slišijo kriki. In imejte v mislih, da je do smrti prišlo nemudoma ... letalo se je dobesedno raztreščilo na koščke."
Na ločeni tiskovni konferenci v Nemčiji je nemški minister za promet Alexander Dobrindt dejal, da je pretresen nad ugotovitvami francoskih preiskovalcev, da pa se mora z njimi strinjati in da vse kaže, da je letalo kopilot namenoma strmoglavil. Ob tem je še povedal, da po pravilih Lufthanse pilot lahko zapusti pilotsko kabino za straniščni odmor, ko letalo enkrat doseže poletno višino, letalo pa v tistem času prepusti kopilotu, zato je pilot Germanwingsa ravnal popolnoma v skladu s standardnimi postopki.
Lufthansa: Gre za osamljen primer
Izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr je dejal, da je šokiran nad ravnanjem kopilota, ugotovitve preiskovalcev pa označil za "zelo tragičen preobrat".
"Popolnoma smo iz sebe. Niti v najhujši mori si ne bi mogli predstavljati tega," je poudaril in dodal, da Lufthansa zelo skrbno izbira svoje osebje. "Našim pilotom popolnoma zaupamo. So najboljši na svetu," je dejal in dodal, da gre za osamljen primer, ki ga je označil za najhujši dogodek v zgodovini družbe. Dodal je, da noben varnostni sistem na svetu ne bi mogel preprečiti tovrstnega dejanja.
Povedal je še, da je kopilot med šolanjem zaradi "izgorelosti" naredil daljši premor, da pa je bil "stoodstotno primeren za letenje" in je delal brezhibno. Motiv za dejanje kopilota po besedah Spohra ni znan. "O motivu bi lahko ugibali ure in ure," je dejal, ob tem pa zatrdil, da so njihovi piloti dobro usposobljeni, da pa si bodo prizadevali postopek selekcije in psiholoških testov še izboljšati.
Nemška policija že preiskuje Lubitzevo stanovanje v Düsseldorfu in tudi hišo njegovih staršev v Montabauru, kjer je živel večino časa.
Vsi sicer razlage tragičnega torkovega dogajanja niso sprejeli tako samoumevno. Nemški piloti so se nanjo odzvali z jezo in zbeganostjo. Nekateri od pilotov tako menijo, da so oblasti pohitele z uperjanjem prsta v najpripravnejšega krivca, preden so znani vsi podatki. "Gre za zelo, zelo nepopolno sliko," pravi James Phillips, direktor mednarodnih zadev pri Zvezi nemških pilotov. "Imam občutek, da so iskali nagel odgovor, namesto da bi iskali dober odgovor."
Svojci prihajajo v Alpe
Med žrtvami je bilo največ Nemcev in Špancev. Na odmaknjenem območju strmoglavljenja so koščki letala raztreseni na veliki površini, danes pa se bo nadaljevala operacija iskanja trupel.
V sredo so našli tudi ohišje druge skrinjice, ki ima shranjene tehnične podatke o poletu, same skrinjice s podatki pa še ne. Prve posmrtne ostanke žrtev so že dvignili v helikopterje, ki sodelujejo v operaciji.
Lufthansa bo s posebnima poletoma na prizorišče tragedije prepeljala svojce in prijatelje žrtev tragedije. Prvi so sicer tja prispeli že v sredo. Med njimi naj bi bili tudi svojci osumljenega kopilota, ki pa so jih morali iz varnostnih ukrepov po današnjih razodetjih osamiti.
V spodnjem videoposnetku je prikazan varnostni sistem pri zapiranju vrat pilotske kabine v airbusu 320.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje