Protestniki želijo z blokado ceste preprečiti umestitev novega metropolita. Foto: Reuters
Protestniki želijo z blokado ceste preprečiti umestitev novega metropolita. Foto: Reuters

Vprašanje umestitve novega metropolita razdvaja prebivalce Črne gore in stopnjuje napetosti v odnosih Podgorice z Beogradom, saj kritiki Srbski pravoslavni cerkvi očitajo, da želi okrepiti vpliv Srbije.

Črna gora je postala neodvisna leta 2006, ko je zapustila skupnost s Srbijo, vendar pa njena pravoslavna cerkev ni avtonomna in spada pod Srbsko pravoslavno cerkev.

Pri umestitvi metropolita Joanikija je za mnoge najbolj sporno, da bo slovesnost potekala na Cetinju, ki predstavlja simbol črnogorske državnosti, zaradi česar so v preteklih tednih po državi potekali množični protesti.

Slovesna umestitev je napovedana za nedeljo, dan pred tem pa so protestniki prebili policijske prepreke in prevzeli nadzor na cesti do Cetinja. Policija je uporabila solzivec, a to ni pregnalo protestnikov, ki napovedujejo, da bodo vztrajali vso noč.

Protestniki so podrli tudi ograjo, ki jo je policija namestila okoli samostana na Cetinju. "Danes smo na barikadah, ker imamo dovolj tega, da Beograd zanika naš narod in nam govori, kakšne so naše verske pravice," je novinarjem dejal eden izmed protestnikov in zatrdil, da vsi verski objekti v Črni gori pripadajo tukajšnjim ljudem in državi.

Popolnoma drugačno je bilo vzdušje v Podgorici, kjer se je zbrala množica ljudi, da bi pozdravila Joanikija, ki je v Črno goro prispel v soboto popoldne.

Trenja zaradi verskih vprašanj

Joanikij bo nasledil metropolita Amfilohijo, ki je oktobra umrl po okužbi s koronavirusom. Huda trenja v državi so se pojavila že prej – tudi zaradi predlogov zakona o verskih skupnostih. Protesti Srbske pravoslavne cerkve in njenih privržencev so bili takrat odločilni za menjavo oblasti, ki jo je prevzela prosrbska Demokratska fronta.

Medtem ko večina opozicije s predsednikom Milom Đukanovićem nasprotuje umestitvi metropolita na Cetinju, pa premier Zdravko Krivokapić opozarja pred stopnjevanjem napetosti, pri čemer poudarja, da ima vsak pravico do drugačnega mnenja, ne pa tudi do nasilja.