Skratka, prava Božičkova delavnica je na tisoče kilometrov oddaljena od severnega pola, v Jivuju, kjer ni ne snega, ne pravih smrek, ne škratov, ki bi pomagali zavijati darila. Fotografije, posnete v eni izmed tovarn, so precej srhljive podobe krvavo rdeče pobarvanih hladnih prostorov, polnih božičnih zvezd, umetnih jelk, svetlečih se okraskov in apatičnih delavcev.
Mesto, od Šanghaja oddaljeno dve uri z vlakom, je sicer pravi raj za praznične nakupe - ulice so polne trgovin z božično dekoracijo, tu je tudi največja tržnica z malim blagom na svetu, ki meri 4,000.000 kvadratnih metrov in ki jo redno obiskujejo številni tuji trgovci, saj Jivu velja za prvokategornika med poceni izvozniki, zato prihajajo naročila z vseh celin, še posebej v razcvetu je bil med recesijo. Tržnica je za Jivu tako bistvenega pomena, da mnogi pravijo, da je tržnica mesto - pa čeprav Jivu šteje kar 1,2 milijona prebivalcev. Pet nadstropij šteje, božiču pripada celotno drugo nadstropje.
Kitajska božična vas
V "kitajski božični vasi", kot imenujejo Jivu, ni praznične in nepraznične sezone - tu je božična dekoracija dobičkonosen posel skozi vse leto. Stojnice (62.000 stojnic, če smo natančni) na pokriti tržnici, za katero bi potrebovali več kot en cel dan, da bi jo prehodili, so preplavljene z drevesci, lučkami, okraski, girlandami, pentljami, svetlečimi se severnimi jeleni, božičkovimi kapami in vsem, povezanim s tem veselim časom v letu. Skratka, kot piše Guardian - vso šaro, ki jo absolutno ne potrebujemo, a jo vseeno impulzivno nakupujemo.
Je pa res, da je letos evropsko povpraševanje po božičnih artiklih strmo upadlo. Po ocenah tamkajšnjih prodajalcev so letos dobili za kar 20-40 odstotkov manj naročil iz Evrope kot v preteklih letih. So se pa povečala domača naročila. Vseeno se zdi, da so zlati časi tržnice že minili, saj vse bolj izgublja proti spletnim velikanom, kot sta Alibaba in Made in China. Samo na Alibabi lahko naročite 1,4 milijona različnih božičnih dekoracij, ki vam jih dostavijo pred vrata, medtem ko je tržnica založena z "zgolj" 400.000 izdelki.
Še vseeno pa trgovci na tržnici ne bi mogli biti srečnejši. "Da lahko sediš tu vsak dan in gledaš te čudovite okraske, ti res dvigne razpoloženje," je za kitajsko agencijo Sino povedal Čeng Japing, soustanovitelj tovarne Bojang, ki ima na tržnici stojnico, ki je videti kot miniaturna zimska čarobna dežela.
Trdo tovarniško delo
A mnogi prebivalci Jivuja prazničnega duha vseeno ne občutijo - vsaj tisti, ki delajo trde 12-urne delavnike v eni izmed omenjenih "Božičkovih delavnic", ne. Naj vas Božičkove kape s fotografij ne zavedejo: tamkajšnji delavci - večinoma priseljenci - jih ne nosijo iz veselja do praznikov, ampak ker jih varujejo pred rdečo barvo, ki so jo tovarne polne. Tisti, zaslužni za lične sijoče zvončke in umetne snežinke, ki krasijo izložbe in drevesca po svetu, na mesec zaslužijo med 250 in 350 evri (pa tudi manj), delajo šest dni v tednu in v njih leži skrivnost kitajskega manufakturnega uspeha - ohranjati produkcijske stroške tako nizke, da je ročna izdelava cenejša od strojne, pa piše BBC.
Biti "Božičkov pomočnik" - ali kakorkoli že hočete imenovati njihovo zaposlitev - ni lahko delo. En delavec na dan naredi okoli 5.000 okraskov in zamenja najmanj deset mask, da ne bi vdihnil preveč rdečega prahu. Kljub temu je na koncu dneva rdeč od glave do pet. Davek oskrbovanja dveh tretjin sveta z božično radostjo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje