Napovednik: Film tedna: Bela trdnjava, bosanski film

Faruk je sirota, ki živi v porušenem in zanemarjenem sarajevskem predmestju Alipašino Polje z bolno babico. Dneve preživlja v iskanju starega železa in ukvarjanju z drobnimi kaznivimi dejanji. S prijateljem Almirom se vključita v kriminalno združbo, ki je vpletena v trgovanje z belim blagom, za velikega šefa Čeda.

Faruk, še najstnik, se poskuša dokazati lokalnemu mafijcu in išče najstnico, ki bi delala zanj. Zgodi se, da v osrednjem sarajevskem nakupovalnem središču spozna Mono, sramežljivo najstnico iz politično močne, vplivne in premožne družine.

Mladenič je razpet med temačnim svetom svojih kriminalnih bratrancev v Sarajevu in odkritjem ljubezni. Foto: Time Lapse Picture
Mladenič je razpet med temačnim svetom svojih kriminalnih bratrancev v Sarajevu in odkritjem ljubezni. Foto: Time Lapse Picture

Mona sanja o pobegu iz neznosne zastrupljenosti domačega življenja in v iskanju zatočišča se odpre Faruku, fantu iz sveta, ki je povsem drugačen od njenega. Njuno poznanstvo, za katerim se skrivajo slabi nameni, preraste v romanco, zaradi česar Faruk podvomi o načrtu, h kateremu se je zavezal.

"Ali veš, kako se poljubljajo metulji?" sprašuje Mina Faruka, v filmu, ki gledalca nagovarja s kontrasti doživete ostrine in zasanjane nežnosti. Foto: Time Lapse Picture

Film nas, medtem, ko smo osredotočeni na mladega protagonista Faruka in dekle Mino, v katero se zaljubi, nagovarja tudi z zgodbo o današnjem, povojnem Sarajevu.

To je Sarajevo, kjer se je rodil Igor Drljača, režiser in scenarist filma. Sam pravi, da v njem prepoznava vzpon novega političnega razreda, ki drži v rokah vse družbene in ekonomske vzvode moči in da težko razume, kakšno mesto Sarajevo danes postaja.

Sarajevo je mesto, v katerem je režiser Igor Drljača odraščal in preživel polovico svojega otroštva, preden se je, med državljansko vojno v devetdesetih letih, preselil v Kanado. Foto: Time Lapse Picture
Sarajevo je mesto, v katerem je režiser Igor Drljača odraščal in preživel polovico svojega otroštva, preden se je, med državljansko vojno v devetdesetih letih, preselil v Kanado. Foto: Time Lapse Picture

Povojno obdobje devetdesetih let prejšnjega stoletja je prevevalo upanje, da se bo Sarajevo lahko vrnilo v življenje, kakršno je bilo v predvojnih dneh. Vendar žal ni tako. Mesto in njegove nekdanje vrednote so le še privid. Čeprav se nove zgradbe pnejo nad mestno obzorje, duša mesta, duh napredka in strpnosti počasi zamirajo.

Zatiralska narava tega sistema, skupaj s pomanjkanjem priložnosti, koristi le peščici in je mlade oropala sposobnosti ustvarjanja smisla in načrtovanja prihodnosti. To je mesto, ki ga prepoznam in v katerem se hkrati počutim kot tujec. Bil je čas, ko se je v tem mestu zdelo mogoče vse: bilo je mesto priložnosti, sanj, naivne romantike in ponosnega občutka večkulturnosti. Toda ti dnevi so minili. Zaradi množične brezposelnosti mladih se je povečalo izseljevanje iz mesta in iz države.

Igor Drljača, režiser

V takem okolju se je težko brezskrbno zaljubiti. Nekateri družbeni razredi in skupine med seboj preprosto nimajo stika, zato je toliko nenavadneje, da se Faruk in Mona srečata.
Faruku je umrla mama, nadarjena pianistka, zato ga je s skromno pokojnino vzgajala babica. Zaradi revščine v življenju ni imel veliko priložnosti. Edina izbira, ki mu je preostala, je bil posel s stricem.

Mona pa je, v nasprotju s Farukom, otrok premožnega političnega razreda nove Bosne.

Čeprav pripadata različnim družbenim svetovom, za njuno ljubezen ni ovir, vse dokler svojega odnosa ne ovrednotita. V mestu, kjer so v nevarnosti tako bogati kot revni, se oba počutita enako izgubljena. Tiste, ki mesta ne morejo zapustiti, potegne v življenje, polno kriminala, teptanja vrednot in nasilja.

Oba najstnika, Faruk in Mona, sta ujetnika te nove sarajevske dinamike in obema primanjkuje moči, da bi se izvila iz primeža svojega položaja in okoliščin.

Včasih ne moremo drugega, kot da gremo naprej in se poslovimo. In ta film je poslovilno pismo Sarajevu.

Za sarajevskim obzidjem se skrivajo zgodbe o predsodkih, korupciji, zapuščenih otrocih in družbenem razpadu.  Foto: Time Lapse Picture
Za sarajevskim obzidjem se skrivajo zgodbe o predsodkih, korupciji, zapuščenih otrocih in družbenem razpadu. Foto: Time Lapse Picture

Film Bela trdnjava je svetovno premiero doživel na filmskem festivalu v Berlinu, nastal pa je v koprodukciji produkcijske hiše SCCA/pro.ba iz Sarajeva in "Time Lapse Picture" iz Toronta v Kanadi.

Festivali in nagrade

Berlinale – Generation
Sarajevo Film Festival
CineLink Industry Days- Eurimages Exelence

TABIJA / THE WHITE FORTRESS / CANADA, BIH / 2021

Režija: Igor Drljača
Scenarij: Igor Drljača
Igrajo: Jasmin Geljo, Pavle Cemerikić, Izudin Bajrović, Alban Ukaj, Dragana Varagić, Ermin Bravo, Jelena Kordić, Kerim Čutuna, Muhamed Hadžović, Dragan Jovićić, Irena Mulamuhić, Hasija Borić, Sumeja Dardagan in drug

Po predvajanju še 30 dni na voljo na našem TV portalu.