"Si predstavljate, da lahko po valovih letite za manj kot evro na uro," so zapisali v promocijskem videu, ki ima na Youtubu po mesecu in pol že skoraj pol milijona ogledov. Funkcionalno, ergonomsko in nadvse elegantno plovilo dolžine 2,99 metra poganja električni motor z manj kot petimi konji, zaradi posebnih kril pa ima plovilo takšen vzgon, da dvigne trup iz vode in tako rekoč leti po vodi. Baterija lahko zdrži do 100 kilometrov vožnje. Na sejmu Internavtika je Quadrofoil dobil nagrado za projekt leta, opazili so ga na slovenskem forumu inovacij, o njem piše tudi tujina. Podjetje iz Slovenske Bistrice za zdaj ponuja dve različici: Q2A Electric za 15 tisoč evrov in Q2S Electric, ki ima močnejši motor in zmogljivejšo baterijo za 22.500 evrov. Plovilo doseže hitrost do 40 km/h (21 vozlov). Pogovarjali smo se z direktorjem družbe Marjanom Rožmanom.
Brez večje promocije je plovilo Quadrofoil postalo znano po vsem svetu. Prednaročila že sprejemate. Leto očitno končujete polni optimizma ...
Strinjam se, naše plovilo Quadrofoil je dejansko postalo svetovna atrakcija kot posledica izjemnega izdelka in naše izredno uspešno pripravljene medijske kampanje, ki smo jo začeli konec oktobra. Hkrati smo začeli zbirati tudi prednaročila. Zanimanje je preseglo vsa pričakovanja. Število prednaročil iz dneva v dan raste in, kot kaže, bomo 100 plovil Q2S Electric Limited Edition kmalu razprodali. Na spletu si je samo naš promocijski video ogledalo v mesecu dni več kot 440.000 gledalcev, skupaj z objavami na drugih spletnih straneh pa več kot 2,5 milijona gledalcev.
Koliko plovil naj bi izdelali prihodnje leto?
Seveda je to odvisno od prejetega števila prednaročil, vsekakor pa smo organizacijsko in tehnološko pripravljeni, da bomo lahko izpolnili vsa prednaročila strank, ki bodo zajemala od 100 do 300 kosov in tudi več.
Bo proizvodnja ostala v Slovenski Bistrici? Je res, da imate že ponudbe iz tujine, kjer naj bi vam ponujali določene davčne olajšave?
Glede na to, da smo doslej kot lokalpatrioti vztrajali v Sloveniji, upamo, da bomo lahko v skladu s svojimi načrti tudi dejansko vzpostavili vso potrebno organizacijo in tehnološko infrastrukturo za veliko serijsko proizvodnjo v Slovenski Bistrici. Na žalost je z večino zagonskih projektov tako, da takrat, ko najbolj nujno iščeš in potrebuješ investitorja, ga ni nikjer, še posebej v Sloveniji ne in še posebej ne za realen sektor v proizvodnji. Tujci so nam sicer že pred meseci ponujali odlične razmere in tudi davčne olajšave, da preselimo proizvodnjo v drugo okolje. Upam, da smo se prav odločili, da za zdaj še vztrajamo v Sloveniji. Res pa so se v času medijske kampanje pojavili tudi investitorji iz različnih držav po svetu, ki nas želijo podpreti v nadaljnjem razvoju projekta. Pustimo se presenetiti ...
Boste v prihodnje veliko zaposlovali? Kakšne kadre?
Vsekakor bo za uresničitev zastavljenih načrtov s proizvodnjo plovil Quadrofoil treba razširiti našo ekipo s sodelavci in strokovnjaki različnih profilov, predvsem tehničnih smeri (strojništva, elektro, računalništva) od V. do VII. stopnje. Seveda bosta obseg in dinamika zaposlovanja odvisna od uspešnosti prodaje, če bo šlo vse po načrtih, bo do začetka III. faze proizvodnje v letu 2017 zaposlenih do 200 ljudi.
Iz kakšnih materialov je sestavljeno plovilo?
Iz kompozitnih materialov in aluminija.
Je res v celoti plod slovenskega znanja?
Projekt Quadrofoil je v celoti plod ekipe slovenskih strokovnjakov, ki jo kot avtor ideje in soustvarjalec plovila vodi Simon Pivec, direktor R & D v družbi Quadrofoil. V sami ekipi sodelujejo posamezni strokovnjaki iz gospodarstva, iz raziskovalnih institucij mariborske in ljubljanske univerze ter podjetij, pri čemer moramo posebej izpostaviti tudi družbo Impol 2000 iz Slovenske Bistrice, ki sodeluje pri projektu kot razvojni dobavitelj materialov in vrhunskih komponent iz aluminija.
Oblika Quadrofoila je posebna, elegantna, aerodinamična, navdih za nekatere dele plovila ste iskali pri kitu grbavcu? Kdo je zasnoval plovilo?
Klemen Tavčar, Ermin Kosovel in Miloš Velimirovič so vrhunski industrijski oblikovalci, ki jim je uspela resnično izjemna kreacija plovila Quadrofoil, ki je izredno funkcionalna, ergonomska in za oči zelo privlačna. Navdih za oblikovanje posameznih delov plovila je bil iz zelo širokega spektra narave in vizionarske pronicljivosti videza plovil v prihodnosti. Vsekakor je plovilo oblikovalski presežek, ki dobiva priznanje v navtični industriji kot tudi zunaj navtičnega sveta.
Kako dolgo bo zdržala baterija in koliko časa jo bo treba polniti?
Baterija pri optimalni uporabi plovila vzdrži več kot eno uro vožnje, napolnimo pa jo lahko v dveh urah. Vendar gre razvoj baterij izjemno hitro naprej in pričakujemo, da se bo vzdržljivost baterij izjemno podaljšala, čas polnjenja pa zelo skrajšal.
Trdite, da je plovilo nepotopljivo. Zakaj?
Sama konstrukcija plovila je narejena tako, da tudi če se trup plovila iz kakršnega koli razloga preluknja, se plovilo ne potopi, temveč lebdi v vodi, ker ga nosi zgornji del plovila.
Kje testirate plovilo? Kakšni so odzivi ljudi, ki vidijo "to čudo"?
Testiranja plovila izvajamo na različnih lokacijah, največkrat na akumulacijskem jezeru ali na morju. Kje točno, naj ostane skrivnost, da ne bo preveč nezaželenih oči konkurence. Sicer pa so odzivi vseh naključno prisotnih opazovalcev izjemno navdušujoči in so nam bili ves čas dodatna vzpodbuda, tudi takrat, ko nam ni šlo vse po načrtih.
Bo plovilo namenjeno predvsem za vožnjo po jezerih in rekah? Je na morju ovira zlasti to, da valovi ne smejo biti višji kot pol metra?
Plovilo je popolnoma ekološko in s tem prijazno do okolja, zaradi izjemne energetske učinkovitosti in majhnih stroškov skupnega lastništva pa je prijazno tudi do denarnic uporabnikov. Namenjeno je uporabi na jezerih, rekah, ekoloških območjih in naravnih parkih, kjer konkurenca s plovili z motorji z notranjim izgorevanjem na te vodne površine ne sme zaradi okoljevarstvene zakonodaje, zato imamo trenutno veliko prednost pred konkurenco. Seveda pa je plovilo Quadrofoil uporabno tudi na morju, pri čemer je treba upoštevati dejstvo, da je to plovilo namenjeno vožnji v priobalnem pasu in seveda ob primernih vremenskih razmerah. Dejstvo je, da valovi do višine pol metra omogočajo plovilu Quadrofoil letenje nad vodo, če so valovi višji, pa seveda zaradi izjemno majhne moči elektro motorja ne more premagovati večjega upora in se zato podvodna krila dvignejo iz vode nad trup in plovilo se potem obnaša v vodi kot klasičen čoln.
Načrtujete že nove modele, ki bodo razveselili tudi adrenalinske odvisneže. Kako hitro bodo glisirali najhitrejši modeli? Bo plovilo pri teh hitrosti še varno, recimo pred sunki vetra?
Razvoj gre naprej in pripravljamo tudi nove modele predvsem kot odgovor na zahteve trga, in sicer enosedežno plovilo za adrenalinske dvisneže z maksimalno hitrostjo tudi do 130 km/h in tudi štirisedežno plovilo za družinsko uživanje. Quadrofoil je zaradi svoje konstrukcije in uporabe podvodnih kril izjemno varno in vodljivo plovilo, tudi ob močnejših sunkih vetra.
Najbrž se strinjate, da bo plovilo precej neugodno za plavalce, saj Quadrofoila ne bodo slišali ...
Ob upoštevanju predpisov vožnje v priobalnem pasu je Quadrofoil popolnoma varno plovilo tudi za plavalce. Zavedati se moramo, da so krila v vodi, do globine enega metra, dvignjena nad trup in takrat uporabljamo Quadrofoil kot vsako drugo plovilo z zunajkrmnim motorjem. Šele ko pridemo iz območja za kopalce in do globine vode meter ali več, krila spustimo v vodo in užitek letenja se lahko začne.
Kaj pa ribiči, menite, da bi lahko postali kupci teh plovil, saj s Quadrofoilom ne bodo preplašili rib ...
Ribe bodo vsekakor hvaležne plovilu Quadrofoil, ker ne onesnažuje vode, ki je njihov življenjski prostor. Ribiči so nam že izrazili svoje želje oziroma predlagali spremembe, da bodo lahko uporabljali tudi ribiško opremo na plovilu Quadrofoil, s čimer se naši oblikovalci že ukvarjajo.
Kako je s financiranjem? Sprva ste denar zagotovili solastniki podjetja. Kaj pa zdaj? Ali stavite le na organsko rast? Zakaj po kapital ne greste na Kickstarter?
Na žalost živimo in delujemo v Sloveniji, ki je zaradi globalne recesije, še posebej pa zaradi notranje gospodarske in bančne krize, novim projektom ni naklonjena, še posebej v panogi, torej gradnji plovil. Ker smo imeli težave pri iskanju investitorjev v začetni fazi projekta, smo bili prisiljeni v odločitev organske rasti družbe. V začetku leta 2014 smo razmišljali tudi o tem, da bi sredstva šli iskat na Kickstarter, vendar smo hitro ugotovili, da ne ustrezamo merilom. Izdelek je prevelik, cena prevelika za kartični plačilni sistem, zato smo se odločili, da našo celotno medijsko kampanjo in zbiranje prednaročil izvedemo kot lasten Qstarter, ki ravnokar poteka, vendar malo drugače.
Kaj pa banke? So v vašem poslovnem modelu zaznale priložnost ali pa so vas nekatere tudi zavrnile?
Na žalost slovenske banke v večini primerov ne želijo deliti usode poslovnih subjektov na trgu v dobrem in slabem, saj morajo biti njihove terjatve več kot stoodstotno zavarovane, kar pa je v Sloveniji že skoraj nemogoče, saj večina podjetij nima dovolj akumulacije oziroma nepremičnin. Večina slovenskih bank, ne glede na izvor lastništva, nas je zavrnila brez posebne obrazložitve oziroma so rekli, da nimamo dovolj velikega realnega zavarovanja (2- ali 3-kratnik posojila s hipoteko na nepremičnine). Med vrsticami so nam dali vedeti, da sami nimajo znanja in izkušenj, da bi lahko tržno in poslovno ocenili tako unikaten in napreden projekt, kot je naše plovilo Quadrofoil. Moramo pa poudariti, da nas je pred nekaj meseci s posojilom podprla Sberbanka, ki je v našem projektu zaznala uspešen poslovni model, ki ima svoj tržni potencial na trgu. Njim gre velika zahvala, da smo ostali v Sloveniji, ker smo bili takrat zelo blizu selitvi v tujino.
Finančna kriza je po letu 2008 močno prizadela navtično industrijo. Mar ni malce nenavadno, da vam uspeva v takšnih razmerah? Ali pa je prav kriza za vas pomenila priložnost?
Sicer je ena od znanih poslovnih resnic, da je med krizo treba vlagati v razvoj, da lahko ob okrevanju trga izkoristimo svoje razvojne dosežke kot konkurenčno prednost, na drugi strani pa je to čas, ko lahko prehitiš konkurenco. Navtična industrija je od leta 2008 v prostem padu in je v letih 2012/2013 verjetno dosegla svoje dno. V letu 2014 se kažejo prvi znaki okrevanja navtičnega trga, zato upravičeno računamo, da bo Quadrofoil glede na cenovno dostopnost, stroškovno in energetsko učinkovitost ter z izstopajočo privlačno obliko izredno tržno zanimivo plovilo v letu 2015 in tudi naprej. Dosedanji odziv trga nam to že potrjuje.
Slovenski podjetniki pogosto omenjajo, da država premalo stori za njih. Vi ste v nekaterih pogovorih že omenjali določene ovire, s katerimi se srečujete. Je poslovno okolje v Sloveniji res tako neugodno ali pa so to le izgovori manj sposobnih podjetnikov?
Samo v letošnjem letu je nekaj za Slovenijo pomembnih razvojnih podjetij z vrhunskimi izdelki preselilo svoje proizvodne prostore in sedež družb v tujino. Ti podjetniki vsekakor niso bili manj sposobni, saj za svoje dosežke prejemajo tudi mednarodna priznanja. Dejstvo je, da odgovorni v tej državi ne prepoznajo, ne želijo ali ne zmorejo prepoznati interesov oziroma problemov podjetij in zato ne prilagajajo poslovnega okolja v Sloveniji potrebam podjetij na trgu EU-ja oziroma svetovnem trgu. Samo tako lahko razumem, da se na primer zakonodaja in predpisi pišejo vedno bolj in bolj zakomplicirano in obsežno, tako da jih lahko še samo avtorji tolmačijo, pa še ti se včasih ne morejo zediniti, kaj je kdo mislil s katerim predpisom oziroma določilom. Vsekakor podjetniki in gospodarstvo potrebujemo stabilno in privlačno poslovno okolje, ki nas bo s svojo agilnostjo in ažurnostjo spodbujalo k temu, da vlagamo svoj čas, znanje, kapital v nove projekte, s katerimi odpiramo delovna mesta in plačujemo davke, ne da nas zaradi birokratskih ovir in nerazumno dolgih postopkov ali dobesedno neživljenjske zakonodaje prisilijo, da ali odnehamo ali se preselimo drugam.
V nebo vpijoč primer je investicija Joca Pečečnika v Plečnikov stadion, pri kateri več deset milijonov evrov investitorjevega denarja že leta leži zaman in se stvari ne premaknejo nikamor. Dela se škoda investitorju, podjetjem in ljudem, ki bi lahko imeli delo, pa tudi državni proračun ostaja brez dodatnih prilivov in ne nazadnje delamo škodo tudi sebi in našim zanamcem, ker jim uničujemo arhitekturno kulturno dediščino. Kakšen signal pa s tem pošiljamo vsem prihodnjim investitorjem doma in v tujini glede poslovnega okolja v Sloveniji, je vsem jasno, samo odgovornim, ki bi morali ukrepati, žal ne.
Kar je na trgu avtomobilov Tesla, je na trgu plovil Quadrofoil. Iščete kakšne ideje tudi pri njih?
Vsekakor oboji prisegamo na zeleno tehnologijo, predvsem v smislu zavedanja, da smo si okolje oziroma planet Zemlja sposodili in dobili v upravljanje od naših otrok in njihovih zanamcev, ki smo jim odgovorni, da jim zapustimo dediščino v obliki ohranjenega okolja, s katero jim bomo dali možnost, da tudi oni živijo in ustvarjajo v zdravem okolju. Verjamemo, da je električna energija tista, ki bo premikala svet v prihodnjih desetletjih ali celo stoletjih. Kot kaže zdaj, bodo v bližnji prihodnosti na cesti kraljevali avtomobili Tesla, na vodi pa plovila Quadrofoil.
Konkurenca bo slej ko prej poskušala imitirati Quadrofoil. Bi lahko zaščitili vaš izum?
Tega se zavedamo, zato smo globalno zaščitili blagovno znamko, model in patentirali tudi našo unikatno rešitev upravljanja plovila s podvodnimi krili, s katero smo rešili pravzaprav več kot 100 let znan problem, ki smo ga rešili prvi na svetu, ker nismo vedeli, da je po mnenju mnogih strokovnjakov nerešljiv. Vendar prava rešitev pred posnemovalci je v tem, da smo z razvojem vedno korak ali dva pred konkurenco, in to ne samo pri razvoju izdelkov, ampak tudi pri razvoju tehnoloških proizvodnih procesov, s čimer si lahko zagotovimo tudi globalno konkurenčno prednost.
Kakšna je zgodba ljudi, ki ste zbrani pri Quadrofoilu? Kje ste bili prej v službi, kako ste spoznali zdajšnje sodelavce? Je bila že na začetku ideja ta, da boste zasnovali plovilo prihodnosti?
Ideja se je porodila kot odgovor na krizo v navtični industriji, zadali smo si cilj, da naredimo plovilo, ki bo cenovno dostopno, ki bo energetsko učinkovito in s tem povezano poceni za uporabo ter ki bo na koncu še izstopalo s svojo obliko. Ocenjujemo, da nam je vse to več kot uspelo s plovilom Quadrofoil. Ekipa Quadrofoil je zgodba o ljudeh, ki verjamejo in so verjeli v svoje sposobnosti, ki znajo motivirati drug drugega tudi v težkih časih v interesu, kako narediti nekaj, za kar večina okoli tebe misli ali trdi, da je nemogoče, ne glede na porabljen čas in potrebno vloženo delo. Obenem pa je prednost naše ekipe, da nam je uspelo združiti komplementarna znanja različnih področij, s katerimi je bilo mogoče rešiti kompleksne probleme pri nastanku plovila ter poiskali tudi podjetja, ki so v našem izdelku videla tudi svojo priložnost razvoja. Vsakemu posebej in vsem skupaj gre zahvala, da nam je uspelo - brez vseh njih ne bi bilo Quadrofoila.
Zadnji čas je, da vodstvo te države začne uvajati znotraj svojih služb in uradov pravila poslovanja po principih vitkega podjetja oziroma v tem primeru vitke države, kot moramo to početi podjetja. Treba je iskati rešitve za probleme ljudi in podjetij, ki bodo delovale, če ne bodo, pa je treba ubrati drugo inovativno pot in poiskati drugačno rešitev, morda celo za drug problem.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje