Del črne skrinjice, ki snema zvok v kabini. Foto: NTSB Foto:
Del črne skrinjice, ki snema zvok v kabini. Foto: NTSB Foto:
Črna skrinjica se nahaja v repu letala, kjer so sile v primeru nesreče najmanjše. Foto: NTSB
Črna skrinjica se nahaja v repu letala, kjer so sile v primeru nesreče najmanjše. Foto: NTSB

Čeprav o njih ponavadi govorimo ob večjih letalskih nesrečah, so črne skrinjice eden izmed izumov, zaradi katerih je danes letalstvo najvarnejša oblika transporta.
Zgodba o črni skrinjici se je začela v 50. letih prejšnjega stoletja, na začetku dobe reaktivnih letal. Zaradi novega načina pogona so letala postajala vse večja, nosila so več potnikov, večje in grozovitejše pa so postajale tudi nesreče. Preživelih ponavadi ni bilo, tako da je preiskovalcem pri določanju vzrokov zanje ostal samo kup razbitin. Mladi avstralski kemik David Warren, ki je svojega očeta izgubil v eni prvih letalskih nesreč v Avstraliji, je rešitev problema ugotavljanja in odpravljanja vzrokov letalskih nesreč videl v napravi, ki bi snemala zvok v pilotski kabini ter beležila podatke o letu letala. Mediji so Warrenovo napravo zaradi črne barve, ki je bila posledica ognja v nesrečah, poimenovali črna skrinjica.
Sicer pa skrinjica ni ne črna, zaradi boljše vidnosti je oranžna, niti ni samo ena, pod imenom črna skrinjica se namreč skriva več naprav. Ena izmed naprav prek mikrofonov, nameščenih v slušalkah pilotov ter na stropu kabine, snema zvok v pilotski kabini (ang. cockpit voice recorder). Poleg pogovora med pilotoma snema tudi zvoke stikal, opozorilnih signalov ter nenavadne zvoke. Dolžina posnetega zvoka mora obsegati vsaj 30 minut dogajanja pred nesrečo. Druga naprava beleži vse pomembnejše podatke o stanju letala in okolja (ang. flight data recorder). Strogi letalski predpisi določajo, da mora zapisovati vsaj 88 različnih parametrov, med katere štejemo čas, višino, hitrost letala ipd. Sicer pa v večini primerov nobena izmed omenjenih naprav ne “preživi” letalske nesreče – tisto kar iščejo preiskovalci je del črne skrinjice, ki vsebuje spominsko kartico, na katero se zapisujejo vsi zbrani podatki. Ta je zaprta v valj, ki je odporen proti ekstermnim pogojem, ki nastanejo v ob letalski nesreči
Ideja o črnih skrinjicah pa se z neba počasi seli tudi na ceste. Nekateri ameriški proizvajalci namreč že vrsto let v svoje avtomobile vgrajujejo cestno različico črnih skrinjic. Le te merijo hitrost in pospešek vozila, raziskave pa kažejo, da vozniki, ki imajo te naprave nameščene v svojih avtomobilih, vozijo previdneje.

Novico je napisal uporabnik englishman