Big foot mama na začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja, ko je bil pevec še Andrej Kos (drugi z desne). Foto: bigfootmama.net
Big foot mama na začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja, ko je bil pevec še Andrej Kos (drugi z desne). Foto: bigfootmama.net
Grega Skočir (desno) je leta 1995 postal pevec zasedbe na pobudo Guštija. Foto: bigfootmama.net
Zasedba okoli leta 1997. Foto: bigfootmama.net

Po eni strani je bil to navzven problem, ker so nas mediji odpisali, češ z Bigfooti je konec, je pa res, da je bilo zato tudi manj medijskega pritiska. Po drugi strani, navznoter, pa je bilo veliko olajšanje, ker ni bilo več napetosti na ustvarjalni ravni.

Steržaj o odhodu Guštija
Zasedba okoli leta 1998, ko jih je revija Antena razglasila za najboljšo slovensko rockersko zasedbo. Foto: bigfootmama.net
Napihljiva Ančka jih je konec devetdesetih redno spremljala na nastopih, glavno vlogo pa je odigrala tudi v videospotu za pesem Garbage (hiphop med nogami). Foto: bigfootmama.net
2003. Zasedba medse povabi novega kitarista, Zorana Čalića. Foto: bigfootmama.net
Okoli leta 1999, ko je na glasbenih lestvicah kraljeval Led iz severa. Foto: bigfootmama.net
2010. Dvajsetletnico delovanja praznujejo z dokumentarnim filmom "Tist dan v tednu". Foto: bigfootmama.net
Naslovnica njihovega zadnjega albuma Izhod iz leta 2012. Ne, ime ne namiguje na poslavljanje benda. Foto: bigfootmama.net

Legendarna rockerska zasedba, ki nam je v triindvajsetih letih delovanja postregla s številnimi uspešnicami, ki do danes ostajajo nepogrešljive na glasbenem repertoarju srednješolskih in študentskih zabav, bo 17. maja znova koncertirala v ljubljanskih Križankah. Tokrat v družbi, kot so jih poimenovali, "petih ta hudih" mladih perspektivnih glasbenikov, ki so jih izbrali na avdiciji.
Ob tej priložnosti se v družbi basista Alena Steržaja spominjamo največjih trenutkov njihove karierne poti.

1990 - Jože Habula za nastop na koncertu ljubljanske Gimnazije Šentvid priložnostno ustanovi rockersko skupino. Med člani sta tudi kitarist Miha Guštin - Gušti in prvi pevec zasedbe Andrej Kos. Zasedba si začasno nadene ime Big foot mama. Izraz naj bi izviral iz interne šale takrat priljubljene skupine Agropop.

Steržaj: "Za naslednji koncert smo razmišljali in iskali pravo ime. A ker je bil organizator koncerta isti (Gimnazija Šentvid) in ni vedel, da iščemo novo ime, je na plakate napisal kar Big Foot Mama. Poti nazaj ni bilo več (smeh)."

1993 - Nastanejo prvi demoposnetki. Tujec, Briga me in Prid' rajš' k men sicer niso nikoli izdani, a na koncertih po njihovih besedah dobivajo dobre odzive. O sodobni predelavi ne razmišljajo.

Steržaj: "To je del preteklosti, zapis tistega časa."

Nov pevec in Nova pravila
1995 - Zasedba dobi novega pevca - Andreja Kosa zamenja Grega Skočir. Kje so ga našli?

Steržaj: "Na pobudo našega takratnega kitarista Mihe Guština, ker ga je poznal še iz osnovne šole Vita Kraigherja. Nekoč ga je čisto slučajno slišal peti 'Kaj ti je deklica' in tu sta se našla."

1995 - Izdajo prvi album, ki nosi ime Nova pravila. Posnamejo prvi videospot, in sicer za uspešnico s pomenljivim naslovom Mala nimfomanka, kjer s kamero koketira in ji občasno pokaže sredinec Tina Vrhovnik. Slovensko občinstvo je navdušeno nad osvežujočo provokativnostjo slovenskega rokenrola. Na plošči sicer med drugim govorijo celo o samomoru (Lovro) ter vojni v Bosni in Hercegovini (Buldožer).

1996 - Posnamejo videospot za energično himno mladostniških ljubezenskih razhodov Nism več s tabo, ki postane ena njihovih največjih uspešnic vseh časov in je še danes obvezna na repertoarju sleherne srednješolske in študentske nočne zabave.

Kaj se dogaja? Provokacije in razglasitev za najboljšo slovensko rockersko zasedbo.
1997 - Izdajo drugi album z naslovom Kaj se dogaja?, na katerem se najprej sprašujejo, zakaj raste Črn tulipan. Obdobje zaznamujejo hedonistični rokenrolkoncerti, kjer se igrajo z velikim "džojntom" in napihljivo lutko Ančko. Lutka postane glavna zvezda grungeovsko obarvanega videospota za uspešnico Garbage (hiphop med nogami), ki zaradi seksualno eksplicitnih prizorov obvelja za nagnusnega. Čigava ideja je bil?
Steržaj: "Čista improvizacija, nastala na kraju samem. Mi smo namreč tisti dan snemali predviden spot Rola se, a je režiserju Venu Jemeršiću v glavi stalno odzvanjal Garbage. V hipu ga je prešinilo, da bi spot posneli še za to pesem. Skeptičen je bil samo Grega, ker nikjer ni bil videti tako kot v tem spotu (smeh)."
1998 – Bralci takrat kultne revije Antena Big foot mamo izglasujejo za najboljši slovenski rockovski bend.

Nove razsežnosti: Križanke in Hala Tivoli
1999
- Izdaja Tretje dimenzije, tretjega studijskega albuma. Prva naklada je hitro razprodana, ploščo najbolj zaznamuje megauspešnica Led iz severa, 23. junija pa skupina s samostojnim koncertom tudi prvič napolni ljubljanske Križanke. So že med snemanjem čutili, da si lahko obetajo komercialni uspeh?

Steržaj: "Zakaj je neki komad postal uspešnica, o tem se pogovarjajo generali po bitki. Mi mislimo, da je enostavno takrat bilo tako vzdušje na sceni, tako razmerje sil, da je ta komad prodrl v prvo bojno linijo. Nemogoče je napovedati, ali bo pesem hit, tudi če je dobra. V zgodovini rockglasbe je bilo nešteto dobrih komadov, ki niso postale uspešnice, in nešteto slabih, ki so."
2000 - Skupina s samostojnim koncertom napolni dvorano Hale Tivoli v Ljubljani, istega leta pa ostanejo tudi brez menedžerja Zdravka Topleka, ki umre za hudo boleznijo. Posnamejo novo pesem z naslovom "Fenomen".

Doba naveličanih: premor in Guštijevo slovo
2001 - Četrti album z naslovom Doba norih ne ponovi uspeha tretje plošče, kritike ostajajo različne. V pesmih preizkušajo različne glasbene žanre, med največjimi uspešnicami pa se znajdeta skladbi "Tatoo" in "Oklep".

2002 - Skupina si zaradi notranjih konceptualnih trenj vzame premor, slovensko občinstvo pa se v tistem času popolnoma zatrapa v novo zanimivo zasedbo na prizorišču – Siddharto. Je bila invazija novega "it" benda kriva za razprtije in premor?

Steržaj: "Tako so pisali mediji, ki so iskali boj med nami, ampak Siddharta v resnici ni imela nobenega vpliva na razvoj dogodkov pri BFM-ju. V našem dokumentarcu Tist' dan v tednu je sicer omenjeno, da naj bi se Grega ustrašil Siddharte, ampak to je kozlarija. Če bi bilo to res, se BFM ne bi vrnili na sceno že leta 2003. Premor smo si vzeli, ker je bilo v nekem hipu že preveč vsega, in predvsem je med določenimi člani začel zevati kreativni prepad, nismo si bili enotni glede glasbene usmeritve, ki jo je začrtal album Doba norih."

2002 - Kitarist Miha Guštin – Gušti, avtor večine največjih uspešnic, se odloči za samostojno glasbeno pot.
Steržaj: "Po eni strani je bil to navzven problem, ker so nas mediji odpisali, češ z Bigfooti je konec, je pa res, da je bilo zato tudi manj medijskega pritiska. Po drugi stran, navznoter, pa je bilo veliko olajšanje, ker ni bilo več napetosti na ustvarjalni ravni."

Uspešna revitalizacija je nekaj sladkega
2003 - Zasedba medse povabi novega kitarista Zorana Čalića (Majke) in doživi popolno revitalizacijo. Istega leta izdajo Best of album, posnamejo pa tudi dve novi skladbi, "Brez meja" in "Vrn' se k men". Slednja v javnosti obvelja za ironični odgovor na medijska namigovanja, da skupina brez Guštija ne more obstati.

2004 - Fantje dokažejo, da zmorejo tudi brez aduta z imenom Gušti. Izdajo svoj peti studijski album s pomenljivim naslovom "5ing". Videospot za najodmevnejši singel z albuma "Neki sladkega" postreže z novimi provokativnimi prizori, saj se na videz idilična romantika ob jezeru sprevrže v brutalni umor štirih deklet. So računali na ogorčene odzive dežurnih moralistov, ki v hipu pripomorejo k prepoznavnosti izdelka?

Steržaj: "Žal v Sloveniji kontroverznost ni taka reklama kot v ZDA (smeh)."

2005 - 15. obletnico delovanja proslavijo z glasbenim spektaklom 15 let v živo z gosti na Gospodarskem razstavišču, kjer njihove pesmi pojejo drugi odmevni slovenski izvajalci. Med drugim tudi Gušti & Polona in celo Ansambel Lojzeta Slaka, ki z narodno-zabavno priredbo takrat aktualne uspešnice "Neki sladkega" poskrbi za najodmevnejšo točko večera.

Steržaj: "Nekoč sem si za šalo Neki sladkega prepeval v valčku in se mi je prikazalo, kako to igra Lojze Slak. Ker smo za 15. obletnico želeli čim večjo žanrsko raznolikost gostov, ki so prirejali naše komade, smo dejansko pomislili na Slaka. Obiskali smo ga in takoj je bil za. Ni ga zanimala kontroverznost spota, ni ga zanimalo, da rock in NZ včasih nista šla skupaj - prav vse to mu je bilo v izziv. Zato je bil za nas roker."

Nazaj domov in "prehod v svetlobo"
2007 - Z novim albumom Važno, da zadane se vrnejo k svojemu izvornemu, bolj surovemu in prvinskemu rockovskemu zvoku. So se počutili, kot da so spet doma?

Steržaj: "Vsekakor, sprijaznili smo se z mislijo, da sta nažiganje kitar in navijanje ojačevalcev del naše genetike. Zares smo se vrnili domov! Nobene preračunljivosti, komu in zakaj bo kaj všeč, ampak ... važno, da zadane! (smeh)"
2008 - Na Viktorjih s pesmijo "Pomlad" nastopijo v duetu z Ansamblom Lojzeta Slaka.
2009 - Posnamejo videospot za pesem "Ona je samo za mene", ki postane največja uspešnica albuma. Sledi nov glasbeni spektakel z gosti, tokrat v Križankah. Spet se jim pridružijo Slaki, med drugimi pa tudi Neisha in zbor Perpetuum Jazzile.
2010 – Big foot mama slavi dvajsetletnico. Izdajo celovečerni dokumentarec o svoji poti z naslovom "Tist dan v tednu", napovejo pa tudi prihod novega albuma.

2012 - Izide "Izhod", njihov sedmi studijski album. Zveni poslovilno, a Steržaj obljublja, da slovo še ni v igri: "Nikakor poslovilno (smeh). Izhod ni konec poti. Je samo prehod iz teme v svetlobo, kar se v današnjih časih tako malokrat zgodi, da se je treba potruditi, da vidiš/najdeš izhod. Mar ne? (smeh)"

Spodaj si lahko ogledate nekaj najodmevnejših videospotov zasedbe.

MALA NIMFOMANKA 1995

NISM VEČ S TABO 1996

GARBAGE (HIP HOP MED NOGAMI) 1997

LED IZ SEVERA 1999

TATOO 2001

NEKI SLADKEGA 2004

ONA JE SAMO ZA MENE 2009

Po eni strani je bil to navzven problem, ker so nas mediji odpisali, češ z Bigfooti je konec, je pa res, da je bilo zato tudi manj medijskega pritiska. Po drugi strani, navznoter, pa je bilo veliko olajšanje, ker ni bilo več napetosti na ustvarjalni ravni.

Steržaj o odhodu Guštija