Akcenti v kavarni Rog so bakreni, saj sta hotela Aleš in Špela ustvariti vzdušje kavarne, ki je vpeta v balkanski prostor, kjer se kava kuha tudi v bakrenih džezvah. Foto: Matevž Paternoster
Akcenti v kavarni Rog so bakreni, saj sta hotela Aleš in Špela ustvariti vzdušje kavarne, ki je vpeta v balkanski prostor, kjer se kava kuha tudi v bakrenih džezvah. Foto: Matevž Paternoster
Na vrtu kavarne Rog so stoli Gozd (Forest Armchair, JANUS et Cie), pri katerih so v zelo klasično obliko stola izrezane oblike drevesa z vejami, s čimer se ustvari transparentnost, kar daje vrtu zračnost in nenatrpanost. Foto: Katja Štok
Špela Leskovic in Aleš Košak sta tandem arhitekturnega biroja AKSL arhitekti in sta podpisana pod številne arhitekturne zasnove in interierje hotelov, trgovin, restavracij in kavarn, kot so trgovina Sisi, hotel Pr'Govedarjo in restavracija Valvas'or. Foto: Ana Hribar

Zelo mi je žal, da notranje oblikovanje ni samostojni študij na fakulteti, saj bi lahko veliko ljudi razumelo, da oblikovanje interierja ne pomeni, da 'daš lepe pouštrčke na zofo', ampak da je oblikovanje interierja arhitektura, ki se zgodi znotraj neke arhitekture.

Špela Leskovic o tem, da v Sloveniji na fakulteti za arhitekturo ne obstaja samostojna smer notranjega oblikovanja
V kavarni 13 sta Aleš in Špela že tako majhen prostor še dodatno zmanjšala, čeprav je učinek ravno nasproten. Prostor sta od vbodne stene še pomanjšala, da sta pridobila izdolbene prostore za sedenje. Foto: Ana Hribar
13
V kavarni 13 sta na vrtu uporabila ikono industrijske estetike stole Tolix, ki jih je na začetku 20. stoletja v Franciji oblikoval Xavier Pauchard. Leta 1907 je Pauchard pri oblikovanju uporabil postopek galvanizacije, s čimer je izboljšal videz kovinskega izdelka in preprečil korozijo. Foto: Katja Štok

Pod arhitekturno zasnovo in interier tako kavarne 13 v bližini ljubljanskih Križank kot kavarne Rog na Petkovškovem nabrežju v neposredni bližini nekdanje tovarne koles Rog je podpisan arhitekturni biro AKSL arhitekti. Nekaj je gotovo, Aleš Košak in Špela Leskovic hodita po robu, a se z domiselnimi rešitvami vedno ujameta, kot riba na trnek. Namreč, arhitekturno sterilnost, v katero tako rado zanese arhitekte, sta v obeh kavarnah na luciden način predrla s kontrastom temno-svetlih tonov in uporabo teksture. V interierju pa je čutiti tako žensko kot moško logiko.


Na MMC-ju bomo vsak četrtek v avgustu predstavili lokal iz središča Ljubljane, ki ga zaznamuje zanimiv, svež in unikaten interier.

Če imate lokal, ki ustreza opisu, tudi v vašem kraju, pošljite predlog na katja.stok@rtvslo.si.
Preberite:
- Bikofe, urbani retro v središču Ljubljane

- TOZD, kjer lahko kupiš vse, razen osebja


Kavarna Rog

"V kavarno greš, da se družiš, da se razvijejo dobre debate in pije dobra kava. Kjer na plan potegneš list papirja in nekaj skiciraš, ali pa je preprosto le prostor, v katerega se umakneš," pojasni Špela. Koncept, ki so ga prakticirali v vseh slovitih dunajskih in praških kavarnah, s katerim sta se spogledovala tudi Špela in Aleš.

A pri zasnovi kavarne Rog je bilo nekaj jasno - zgodbi nekdanje usnjarne in tovarne koles Rog se nista mogla izogniti, čeprav je nista postavila na prvo mesto. Spomin na propadlo tovarno je ohranjen z umetniškim delom na čisto zadnji steni kavarne in fantazijskim izrisom koles na črni steni, ki je narisan z nepralno belo barvo in ima učinek krede. Prepletanje zgodovine, ki se ohranja tudi z upoštevanjem starega obokanega volumna prostora, z novodobno industrijsko ostrino in organsko uporabo lesa, je projekt arhitekturnega biroja uvrstilo v ožji izbor ene najbolj priznanih evropskih arhitekturnih nagrad za inovativno oblikovane interierje Contract Word Award 2011.

Turška kava
Vzdolž najdaljše stene kavarne L-oblike dominira črna barva, ki se pojavi tudi na šanku in oboku ob njem ter na steni intimnejšega dela lokala z dvema počivalnikoma, na tleh jo dopolnjujejo granitno-sive ploščice. Temačnost, ki sta si jo Aleš in Špela v dokaj velikem prostoru lahko privoščila in pravzaprav deluje zelo intimno, sta zmehčala z uporabo bakrenega akcenta, teksturo površin in kontrastom, saj so nekatere stene ostale svetlo-kremne barve.

Pri izbiri osvetljave sta izbrala viseče bakrene luči bovlaste oblike Toma Dixona, ki se ob oknih bohotijo s 45 centimetri premera in tvorijo prijetno kavarniško vzdušje. "Nisva hotela narediti dunajske kavarne. V spomin sva poskusila priklicati pripravo kave v bakrenih džezvah, ki je posebna za naš prostor. Obliko luči pa sva izbrala, ker spominja na to, da lahko vanje naliješ kavo. Bakrena barva se sicer pojavi tudi na tapeciranih počivalnikih," razloži Špela.

Prefinjena eklektika
In znova, če črno steno dopolnjujejo bakrene luči, kontrast tapeciranih počivalnikov bakrene barve z bleščečimi nitkami dopolnjujejo črne Dixonove luči (Beat Fat Black), za katere je ta britanski oblikovalec, rojen v Tuniziji, navdih črpal ravno iz kuhinjskih posod in loncev. Potem je tu še svojevrstna eklektika, saj sta v tem intimnejšem delu lokala, ki ga nudita velika zaobljena bakrena počivalnika, za odlagalni mizici izbrala kos obdelanega debla. "Včasih se ti kontrasti dobro ujamejo, saj je nevtralna črna barva dobra podlaga za les in baker," razloži Špela. Mizico je izdelal Dejan Pfeifer iz Studia Drevo, ki je zasnoval tudi leseno luknjičasto špansko steno ob vhodu.

Tudi tla so del interierja
V Rogu se je arhitekturni biro AKSL arhitekti poigral tudi s teksturo. Tako steno v intimnejšem delu kavarne kot tudi sam šank sta oblekla v črno usnje. A ostro oko lahko teksturo opazi že ob samem vstopu v prostor. "Z uporabo šestkotnih talnih ploščic, ki imajo 3D-učinek, sva hotela poudariti, da je to vhod z ulice. Res je, da lahko ta učinek na črni podlagi deluje turbulentno, čeprav se mi zdi, da deluje bolj elegantno in daje občutek, da se nekaj dogaja," pojasni arhitektka. Ob tem pa opozarja, da se pri oblikovanju interierja prepogosto pozabi ravno na tla. "Tla so vedno interier, človek sploh ne bi smel razmišljati, da kaj od prostora, ki ga oblikuje, ni interier."

Kavarna 13
In ravno ploščice, tako talne kot stenske, so glavni pečat v 60 kvadratnih metrov "veliki" kavarni 13 pri ljubljanskih Križankah. V prostoru je bil pred kavarno frizerski salon, zato je bil prostor izredno "neprivlačne oblike", pravi Špela. Prostor tudi ni imel toaletnih prostorov, naročnik pa je na sredini kavarne želel še osrednji element, kjer bi bila izpostavljena dodatna ponudba lokala, kot so slaščice, rogljički, vina itd.

Špela in Aleš sta zato uporabila vizualna trika. Pri prvem sta se igrala z igro vzorcev in barv, saj sta kombinirala belo-sive odtenke vzorčastih ploščic, ki skupaj z lučmi Norr11, ki spominjajo na mablove ikonske luči, tvorijo nostalgični spomin, ki nastane ob gledanju albuma s fotografijami. Poleg tega sta morala prostor optično povečati. "Vzorec na ploščicah je vertikalen. Ker je stena ukrivljena zaradi sedišč, nastane optično učinkovit učinek povečanega prostora. Pri vzorcih in barvi ploščic pa je šlo tudi za igro vzorcev. Nekaj časa je veljalo, da določenih barv ali vzorcev med seboj ne smeš kombinirati. Lahko kombiniraš največ tri barve in dva vzorca, sicer je bilo grozno. A v modi, ki jo imam zelo rada, se je začelo pojavljati kombiniranje vzorca na vzorec na vzorec in vse je bilo videti dobro, saj lahko neko barvno lestvico vlečeš čez različne vzorce. In še nekaj, če velja, da v majhnem prostoru ne smeš uporabiti preveč vzorcev, ker bo deloval še bolj kaotičen in še manjši, sva naredila ravno to. Vanj sva dala vzorce in barvo," še pove Špela.

Foto kavarne Rog: Matevž Paternoster, foto kavarne 13: Ana Hribar (razen 1, 2, 3, 11, 12 Katja Štok).

Zelo mi je žal, da notranje oblikovanje ni samostojni študij na fakulteti, saj bi lahko veliko ljudi razumelo, da oblikovanje interierja ne pomeni, da 'daš lepe pouštrčke na zofo', ampak da je oblikovanje interierja arhitektura, ki se zgodi znotraj neke arhitekture.

Špela Leskovic o tem, da v Sloveniji na fakulteti za arhitekturo ne obstaja samostojna smer notranjega oblikovanja