Oblikovalska trojka Tok Tok je po le dveh dneh proslavila uspeh njihovega izdelka - lesenega ojačevalnika zvoka za pametne telefone po imenu Trobla na Kickstarterju. Zdaj je na vrsti svetovno tržišče.
Andrej Koruza, Matej Rodela in Martin Šoštaršič so skupaj z ekipo in prijatelji trkali na les za srečo in "toktokanje" se jim je obrestovalo že po dveh dneh.
S Troblo so se na najbolj znano spletno platformo za javno zbiranje sredstev podali 7. aprila, že 9. aprila pa je pogled na Kickstarter pokazal, da so toktokovci dosegli zastavljeni cilj - 10.700 dolarjev. V času objave je zbranih že več kot 20.000 ameriških dolarjev, zagonska sredstva za Troblo pa se bodo zbirala do 17. maja, tako da bo ta številka zagotovo veliko večja, kot so si jo zadali oblikovalci.
Ob opazki, da so si cilje morda nekoliko preskromno določili, pa je Matej Rodela dodal: "Cilj je bil zastavljen skromno, ker so nam tako tudi vsi svetovali. Zastavili smo si tolikšno vsoto, ki bi nam omogočila začetek proizvodnje in bi lahko tudi poplačali prijatelje, ki so nam pri kampanji pomagali. Morda bi lahko bili s številko bolj ambiciozni, samo nikoli ne veš. Takega odziva na Troblo nismo niti v sanjah pričakovali."
Priznanja in pohvale z vseh strani
"Uspelo nam je! CARSKO, hvala vsem, ki ste kakor koli del tega," so zapisali na Facebooku po tem, ko so dosegli cilj. In navdušenja in priznanj za toktokovce in njihovo Troblo tu ni konec. Poleg tega da novi privrženci Troble z vseh koncev sveta finančno podpirajo projekt, z vseh strani prihajajo tudi številne pohvale.
Trobla je v soboto dobila posebno "naj" oznako - Kickstarter je Troblo imenoval za projekt dneva, Trobli pa je pozornost namenila tudi oblikovalska spletna stran designboom, kar je tudi zelo velik uspeh, saj si vsi oblikovalci želijo, da o njih piše tako velik "forum". Spletna stran upstarted o zagonskih podjetjih in inovacijah je Troblo uvrstila na seznam najboljših devetih crowfunding projektov tedna, izdelek je opazila tudi spletna stran Yanko Design, kjer predstavljajo najboljše v industrijskem oblikovanju ... Italijanska spletna stran Frizzifrizzi se je prav tako navdušila nad izdelkom iz Slovenije, ki, kot so zapisali, predstavlja pravo zmes tehnologije in narave, po njihovem mnenju pa je ključ do uspeha Troble tudi njena fleksibilnost - leseni ojačevalnik z različnimi adapterji pristoji večini pametnim telefonom sedanjosti, preteklosti in tudi prihodnosti.
Troblo je opazil in s svojimi sledilci na Twitterju delil tudi priznani ameriški glasbeni producent Ross Robinson, ki je v svoji bogati karieri sodeloval z zasedbami Korn, Slipknot, The Cure, Limp Bizkit, Sepulturo in drugimi.
Ne eno, dve Trobli!
Odkar je Trobla začela osvajalski pohod po svetu, ekipa Tok Toka neprestano odgovarja na elektronska sporočila novih in starih privržencev Troble - v dveh dneh so tako prejeli več kot 400 elektronskih sporočil: "V dveh dneh smo dobili toliko sporočil, da smo komaj dohajali. Vsakemu podporniku odgovorimo osebno, prav tako na vprašanja in komentarje."
Podporniki pišejo z vseh koncev, takšnega odziva pa niso pričakovali: "Naša pričakovanja so bila skromna, saj smo v dveh dneh že dosegli cilj kampanje. Iskreno povedano nisem pričakoval takega odziva in se veselim tega, kaj lahko kampanja še prinese. Predvsem navdušujoči so odzivi podpornikov."
Kot pravi Matej, je veliko Američanov, pa tudi Evropejcev je kar nekaj: "Veliko je tudi Slovencev, kar za prve kickstarter kampanje ni bilo tako značilno. Zdi se, da se crowdfunding dobro prijema pri nas." In kaj podporniki sporočajo? "Podporniki velikokrat napišejo, da je Trobla res 'kul' in privlačen izdelek. Neki podpornik iz Kualalampurja je naročil eno troblo in nato pisal, da bo vzel še eno, ker mu je tako všeč, da hoče imeti eno v pisarni in eno doma. Takšni odzivi so res zakon."
Kaj je Trobla?
O podaji na Kickstarter so toktokovci razmišljali že dalj časa, a so se za to odločili šele, ko so bili 100-odstotno prepričani o izdelku, proizvodnji in načinu, na katerega bodo vodili kampanjo. Samo Troblo so razvijali skoraj leto in pol, kampanjo pa so intenzivno gradili tri mesece in predtem vsaj štiri mesece zbirali znanje in nasvete, pravi Matej Rodela.
Sveža oblikovalska trojka z Obale izdeluje pohištvo in druge lesene izdelke, zakaj pa so se odločili svetu predstaviti prav z lesenim ojačevalnikom zvoka: "Za Troblo smo se odločili, ker ima velik potencial na svetovnem trgu. Vsaj tako smo mi presodili. Nekako naj bi bila vizitka za to, kar počnemo. Želimo pa si tudi zbrati dovolj sredstev za zagon proizvodnje in razvoj novih lesenih izdelkov."
Matej na kratko razloži tudi, kaj Trobla sploh je: "Trobla je lesen amplifikator zvoka, ki brez baterij ali dodatnih elektronskih komponent ojača glasbo, ki jo predvajamo na pametnih telefonih. Primerna je za vse, ki se zavedajo svojega vpliva na okolje in naraščajoče gore e-odpadkov, ki jih je izredno težko reciklirati. Pa tudi vsem, ki imajo radi premišljeno oblikovane izdelke; les; za tiste, ki veliko potujejo; za tiste, ki so radi veliko na prostem ..."
Kako pa deluje: "Trobla deluje na fizikalnih načelih širjenja zvoka, kjer lijak ojača zvok. To je podobno, kot če bi dali roke ob usta in želeli nekaj povedati glasneje. Pri Trobli smo kar nekaj časa porabili pri oblikovanju dovoda zvoka v lijak, da zvok ne začne hreščati, kar se velikokrat zgodi pri tovrstnih zvočnikih."
Fantje so včasih Troblo izdelovali ročno, a so pri izpopolnjevanju nove - sprva je bila recimo namenjena samo pametnim telefonom iPhone - spremenili način izdelave. Glede na povpraševanje na Kickstarterju bi bilo ročno izdelovanje tudi neizvedljivo: "V fazi priprave na kampanjo smo veliko pozornosti namenili prav temu, saj so nas številni opozorili na to. Novo troblo izdelujemo s pomočjo CNC-stroja, nato pa kose skupaj zlepimo in pobrusimo mi v delavnici. Prej smo vse delali sami in je bilo zamudno, pa še možgani so se nam 'skisali', ko smo ure in ure ponavljali iste gibe z vrtalnikom."
Kako naprej?
Ekipa Troble - pri samem projektu sodeluje 10 ljudi, poleg omenjene trojice še Dean Grgurica in Suzana Srdič (video in foto), Nina Mršnik (ilustracija), Davor Lonzarič (splet), Melissa Gagne in Maja Rodela (komuniciranje), Mitja Cerkvenik ali Jesusonecstasy (glasba), Marko Bergamasco (pomoč pri izdelavi prototipov), pomaga pa tudi coworking prostor RIIBA - je že zavihala rokave in ne počiva na lovorikah: "Zdaj se nam je nekako fokus spremenil. Če smo si prej prizadevali za to, da bomo dosegli zastavljeni cilj, si zdaj prizadevamo za to, da bomo razširili idejo za Troblo v vse kotičke, ki jih lahko dosežemo. Morali bomo tudi prilagoditi strategijo komuniciranja. Po kampanji pa se lotimo dela in že komaj čakamo, da spet primemo les v roke in z njim ustvarjamo."
Po dosegi cilja že razmišljajo, kako bi lahko dodatno nadgradili Troblo: "Zdaj razmišljamo, kako bi lahko v Trobli našli prostor še za polnilni kabel, ki pride z vsakim telefonom. Ker smo hoteli, da bi bila prenosna, ni smela biti prevelika. Zdaj pa moramo pokazati nekaj iznajdljivosti z dizajnom."
Cena Troble na Kicstarterju je nižja od cene izdelka v prosti prodaji, ki se bo vrtela okoli 80 evrov, razkrije Matej in doda, da je nižja cena za skupnosti na Kickstarterju, ki jih podpira in verjame v njihov izdelek.
Kickstarter - edina logična pot
Na Kickstarterju je v svet uspešno odskočilo že nekaj slovenskih izdelkov - doslej je največ uspelo zbrati pametnemu kolesu Flykly, ki je zbral 700.000 dolarjev od zastavljenih 100.000 dolarjev, na drugem mestu pa je kavna skodelica v obliki kozjega roga Goat Mug, ki ji je od zastavljenih 25.000 dolarjev uspelo zbrati 458.071 dolarjev.
Ali so nasvete dobili tudi od slovenskih oblikovalcev, ki so svojo srečo že preizkusili na spletni platformi? "Imamo srečo, da smo se že prej gibali v krogih, kjer se je crowdfunding pri nas začel. Tako smo lahko črpali znanje in izkušnje, kar je bilo neprecenljivo. Veliko so nam pomagali - od Jurija Lozića (MUSGUARD), Jana Kiklja (ZEN EGG), Nika Klanška (FlyKly) do Elvisa Haliloviča (ONDU). Ko poslušaš vse te zgodbe in vidiš, da ta kanal obstaja, da se lahko izogneš bančnim posojilom, investitorjem in tako dalje, je edino logično dejanje, da ga ubereš."
Za pot, ki so jo na Kickstarterju zelo uspešno ubrali, pa upajo, da jih bo nekega dne pripeljala do lastnega podjetja: "Želimo si odpreti podjetje za oblikovanje in izdelovanje lesenih izdelkov, še posebno nam je blizu pohištvo. Ob tem pa bi radi združili les in pametne naprave na premišljen način."
"Brc" z vseh koncev sveta se je nabralo dovolj že v dveh dneh, zbiranje sredstev pa se nadaljuje do 17. maja.
Dolores Subotić
Trobla - detachable pieces from TOK TOK on Vimeo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje