Klemen Klemen v pohodu proti svojim 40 letom in N'Toko rahlo čez pragom svojih 30 let sta se v letih svojega delovanja postala dva izmed najbolj markantnih slovenskh raparjev – vsak v svojem stilu. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Klemen Klemen v pohodu proti svojim 40 letom in N'Toko rahlo čez pragom svojih 30 let sta se v letih svojega delovanja postala dva izmed najbolj markantnih slovenskh raparjev – vsak v svojem stilu. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Klemen Klemen in N'Toko
Klemen Klemen in N'Toko bosta svoje moči združila v petek na skupnem nastopu v Gali Hali. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Klemen Klemen
Klemen Klemen je leta 2000 izdal izjemno odmeven album Trnow Stajl, na katerem so se znašle skladbi, kot sta Keš pičke in Trnow I / The Neralić Story. Svojo prepoznavnost je nadgradil z albumom Hipnoza. Nato pa je sledilo ustvarjalno obdobje, ki traja še danes. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Ljudje so se odločili povedati svoje na ulici, ker ne dobimo druge priložnosti, da bi to povedali, oz. se nas ne posluša. Mene je ta njihova moč potegnila. In ko greš na demonstracije, začutiš solidarnost med zelo različnimi ljudi. Že dolgo nisem imel do Slovencev takšnega spoštovanja kot zdaj, ko dokazujejo, da smo sposobni stopiti skupaj in nekaj spremeniti.

N'Toko o dogajanju na ulici
Klemen Klemen
Leta 2011 se je po nesreči vrnil na domačo glasbeno prizorišče. Na velikem koncertu v Kinu Šiška ni bil večer posnetih matric. Niti ne obujanja spominov na njegove skladbe, nekatere narejene s sampli, druge priredbe ameriških rap komadov (ki jih lahko poslušamo na njegovem 11 let starem albumu Trnow stajl). Klemen Klemen je vsem znane skladbe obujal na osveženi način. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Rap je bil ves čas jezik za izražanje mnenja tako oblastem kot javnosti mimo sistema, ki ti je na razpolago.

N'Toko o moči rapa
Klemen Klemen in N'Toko
Oba raperja čakata na predstavnika nove generacije, ki bi slovenski rap popeljal v nove sfere. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Jaz sem ves čas mislil, da imam preštudirano našo psihologijo, ampak sem zadnje čase vedno bolj presenečen. Rušijo se mi stereotipi. Zdi se mi, da na stvari, ki se dogajajo zdaj, ne reagiramo tako, kot bi se pričakovalo od nas. Na nek način se mi zdi, da smo v zelo pozitivnem obdobju. Čeprav se vse okoli nas ruši, si, ko vidim, kako ljudje stopijo skupaj in reagirajo, rečem: Mi nismo takšni hlapci, kot si govorimo, da smo.

N'Toko o povprećnem Slovencu
Klemen Klemen
Klemen Klemen se je vrnil med svoje oboževalce po nesrečnem padcu, ki ga je doživel leta 2011. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Zgleda, da res ena kriza pripomore, da se ljudje začnejo združevati. Jaz ne vem, koliko bo to pomagalo. Nazaj si moramo priboriti predvsem to zavest in slogo. Zdi se mi, da pride s krizami – kot je rekel že N'Toko – do prebujenja, ki ga prej ni bilo.

Klemen Klemen o moči združevanja
N'Toko
N'Toko se je v zadnjih letih predstavil s številnimi projekti. Še vedno pa s svojo aktualnostjo prednjači njegov zadnji studijski izdelek – leta 2010 izdana Parada ljubezni. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Zdi se mi, da moja enostavnost bolj sodi na slabe 'beate', ker če je dober 'beat', lahko mene zasenči. Mogoče jaz toliko ne pridem do izraza. Pri slabih 'beatih' pa pridem bolj do izraza in to mi je 'kul'. To jaz hočem. (smeh)

Klemen Klemen o svoji glasbi
N'Toko
N'Toko je znan po svojih družbeno kritičnih rimah, ki so ga proslavile v slovenskem glasbenem podzemlju. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Jaz se tudi čim bolj poskušam izvzeti iz besedila. Čeprav izhajajo besedila iz mene, so tisto, kar jaz čutim, nočem pa ljudem predstaviti svojih besedil kot: "Ej, posluš'te, to so pa moji občutki …" Nisem jaz tisti, ki je tu pomemben. Mogoče sem tudi takšen človek. O sebi in svojih zasebnih zadevah nerad govorim. In tudi pri veliko izvajalcih, ki se tega poslužujejo, mi je to dolgočasno. Pri precej popizvajalcih se mi zdi precej pretenciozno. Koga b** k*** za tvoje občutke. (smeh) Imajo jih vsi. Vsi imajo svoje težave.

N'Toko o besedilih
N'Toko
Svoj renome si je gradil na 'freestyle' tekmovanjah. In velja za edinega slovenskega raperja, ki ni nikoli izgubil nobene raperske bitke – naj bo to v slovenščini ali angleščini. Dvakrat se je okitil z naslovom zmagovalca v 'freestylu'. Enkrat pa si je moral deliti zmago s Trkajem. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Meni že na prejšnjem 'battle' prvenstvu, na katerem sem sodeloval, ni bil užitek. Mogoče so res ta leta težava. In ne, da bi bil jaz toliko star, ampak nova generacija 'freestyle' raperjev je deset do 15 let mlajša od mene. Jaz ne morem kot en fotr 'battlat' z nekom, ki ne ve, kaj govori. (smeh) Res se opazi ta generacijski prepad, ko vidim, da nimam kaj tam iskati.

N'Toko o 'freestylu'
N'Toko
Kmalu po svoji drugi 'freestyle' zmagi je izdal svoj debitanski album Cesarjeva nova podoba. Kasneje pa se je posvetil še bolj raziskovanju zvočnih in besednih mej – tudi v angleščini. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Če gledaš, so še vedno bolj prepoznavni tisti raperji, ki pripadajo malo starejši generaciji. Kar je smešno, ker je rap glasba mladih. Če pomisliš, veliko mladih posluša hip-hop. Zakaj ga ne ustvarjajo? Ali ga delajo in mi tega ne vemo? Jaz pričakujem, da bo prišel en 'tamal' in nas vse sesul.

N'Toko o rapu v Sloveniji
N'Toko
N'Toko pogosto svoje poglede na družbo deli na svojem blogu. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Danes posnameš skladbo v dveh urah, objaviš na Soundcloudu, kjer ga sliši 15 tvojih prijateljev, in tu se zgodba konča. Več glasbe nastaja, ampak manj je pomembna, kot je bila včasih. Mogoče se zaradi tega tudi ne potrudiš toliko, ker veš, da lahko daš vsak dan skladbo na Soundcloud. Če pa se zavedaš, da je to album, ki ga boš imel celo življenje in te bo predstavljal, se pa j*** potrudiš. Jaz še vedno verjamem v albume in v vložke v končni produkt.

N'Toko o kratkem roku nove glasbe
Klemen Klemen in N'Toko
Oba raperja pozorno spremljata aktualno družbeno dogajanje v svojih okolicah. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Vedno sem se počutil mladega, ampak zadnje čase me mladi kar vikajo in si rečem: "Uff, f***!"

Klemen Klemen o staranju
Klemen Klemen in N'Toko
Oba raperja se v svojih besedilih lotevata tematike odseva družbe - vsak na svoj način. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Dokler delaš ves čas naprej in tvoje delo nagovarja ljudi, nisi star, ampak aktualen. Star postaneš, ko te nič več ne zanima in se samo spominjaš na stare čase, kako je to nekoč bilo in danes ni več.

N'Toko o staranju
N'Toko
N'Toko se vrača v Galo halo. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
Klemen Klemen
Z njim pa tudi Klemen Klemen. Foto: MMC/Miloš Ojdanić
Klemen Klemen in N'Toko
Zaenkrat ostajata še previdna pri napovedih, kaj pripravljata za 8. februar. Foto: MMC/Miloš Ojdanić

Sta vse prej kot klasični raperski tandem in daleč od oznake rivala. Oba skozi vsakdanjik vodi ljubezen do besede – rimane besede. Svoje iskrene misli podajata na povsem različna načina: medtem ko N'Toka fascinira abstrakcija, Klemen Klemen z rimami piše svojo knjigo življenja. A oba rapata za ljudi.

Zato nista ostala otopela ob trenutnem družbenem stanju duha: "Rap je bil ves čas jezik za izražanje mnenja tako oblastem kot javnosti mimo sistema, ki ti je na razpolago," je pojasnil N'Toko v pogovoru za MMC. Stanje v državi ni vzbudilo preangažiranega aktivizma v obeh, marveč ju je postavilo ob bok vsem tistim, ki verjamejo v spremembe. Spremembe, ki se lahko dosežejo le z besedami.

Z N'Tokom in Klemnom Klemnom smo se sestali sredi Trnovega pred njunim koncertom 8. februarja v ljubljanski Gali Hali. "Da vam ne bo preveč dolgčas ob klasičnih kulturnih sproščanjih, bomo Prešernov dan potegnili globoko v Nekulturno noč in potisnili v roke mikrofone dvema dolgoletnima znancema in kolegoma ter vam tako ponudili jing in jang domače scene na enem odru," njun nastop napovedujejo organizatorji.

Čeprav oba spoštujeta delo drug drugega, je to prvovrstna priložnost, da jih vidite skupaj na odru. "Kombinacija je malce nenavadna in ne želim se primerjati z njim. N'Toko je zelo dober, ampak gojiva drugačen rap. Vsak bo predstavil svojega," je ob tem dejal Klemen Klemen. A še pred tem smo preverili njuni besedni spretnosti in poglede na aktualno družbeno dogajanje v intervjuju za MMC.


N'Toko, Klemen Klemen, organizatorji petkovega koncerta v Gali Hali vaju napovedujejo kot kombinacijo jina in janga, ki se bo združila na njihovem odru. Predlagam, da na začetku ugotovimo, kdo izmed vaju je jing in kdo jang. Naštela bom nekaj najbolj stereotipnih pojmov v rapu, vidva pa povejta, na kaj vaju bolj asociirajo.
N'Toko:
OK. Piči.

Droge.
N'Toko:
Jin.
Klemen Klemen: Jang.

Alkohol.
Klemen Klemen:
Jang. (smeh)
N'Toko: (smeh) Jin.

Nasilje.
Klemen Klemen:
Jin in jang.
N'Toko: Ja, včasih ja. Včasih ne. (smeh)

Ženske.
Klemen Klemen:
Ljubezen in težave.
N'Toko: Jin in jang. Spet. (smeh)

Rap.
(se spogledata)

Kako je prišlo do ideje, da bosta v petek nastopila skupaj v Gali Hali?
Klemen Klemen: Ne vem, kdo je sploh prišel na idejo, ampak mene je poklical Jizah in tako sem izvedel za to. Kombinacija je malce nenavadna in ne želim se primerjati z njim. N'Toko je zelo dober in gojiva drugačen rap. V petek bo vsak predstavil svojega.

Kaj je vas privabilo k sodelovanju?
N'Toko: Pogovarjali smo se z organizatorji Rap petka. Vprašali so me, ali sem pripravljen narediti kaj na ta večer – v kontekstu kulturnega praznika. Oba z Jizahom sva se spomnila na Klemna. Ne vem, zakaj. Ko sem pomislil na Prešernov praznik in celo dogajanje v Sloveniji, ki vlada zdaj, je bila moja edina asociacija Klemen. Nisem precej racionalno razmišljal, samo zdelo se mi je čisto hudo, če bi prišlo do realizacije.

Združila se bosta na kulturni praznik. Kateri pesnik bi bil po vajinem mnenju najboljši raper?
Klemen Klemen:
Moram reči, da vseh podrobno ne poznam. Že dolgo jih nisem bral.
N'Toko: Jaz tudi ne.
Klemen Klemen: Že ko sem slišal verze Mejnika Antona Aškerca, se mi je zdelo noro, saj sem jih lahko takoj spremenil v rap. Precej poezije bi lahko spremenili v rap in vsak pesnik bi bil po svoje dober. Morali bi poskusiti. Saj so vsi 'raparji', samo vsak pesnik ima svojo posebnost.
N'Toko: Zame je hud Srečko Kosovel, samo bi bil zelo zaj*** abstrakten raper. (smeh)

Podoben kot vi. Mislim, da bi lahko vse nelogične prehode povezal z vašimi vložki synthov.
N'Toko:
(smeh) Mogoče.
Klemen Klemen: (smeh) Ja, bil bi 'beatbox mašina' v enem.
N'Toko: Zelo bi bil 'off beat' in v nekem trenutku bi kar nehal rimati. Ljudje sploh ne bi vedeli, kaj se dogaja. (smeh)

Podobno kot pred leti še z Moveknowledgement, ko ste eksperimentirali z zvoki?
N'Toko:
Jaz ne bi vlekel neposredne vzporednice s tem. Ti fantje (pesniki, op. a.) so bolj poglobljeno in resno študirali poezijo. Mislim, da mi raparji to vse delamo po nekem občutku, kar 'dela na odru' in pri čemer se dobro počutiš. Če bi recimo besedila raperjev natisnil in predstavil kot poezijo nekomu, ki ne ve, da smo raperji, bi se brala kot zelo slaba poezija. Ampak kot rap pa naše besede delujejo.

8. februarja bosta večer preživela v Gali Hali, kje pa bosta pred tem?
Klemen Klemen:
Jaz bom po mojem kar doma. Nič ne bom hodil okoli. Potem bom povedal na odru, kar imam povedati.

Potem ne boste šli pogledat na vstajo?
N'Toko:
Mene mika. Jaz bom definitivno šel pogledat in sem kar malo nervozen. (smeh)

Zakaj?
N'Toko:
Neke napetosti so v zraku. Grem malo: 'Keep the peace.'

Vas kaj vleče tja oz. k bolj aktivnemu državljanskemu udejstvovanju?
Klemen Klemen:
Zagotovo me vleče, da bi se pridružil ljudem in s tem sporočil, da se ne strinjam s trenutnimi razmerami. Šel bi pogledat, ne bi pa šel povzročat piz*** in nato zvečer na koncert. In zato sva midva prav tisti večer na odru, da ljudem razloživa prek rapa svoja pogleda. To bo podobno kot vstaja. (smeh)

N'Toko, kaj pa vas vleče med ljudi na teh demonstracijah?
N'Toko:
Jaz se nisem nikoli zelo zanimal za politiko in mi je ta svet precej tuj. Ampak všeč mi je občutek, ki ga izražajo ljudje. Da smo dobili zagon. Da lahko tudi mi odločamo o stvareh in ne samo drugi namesto nas. Ker, če se nam zdi, da nekdo ne dela prav in nas nekdo izkorišča, lahko to povemo tudi na drug način kot le z volitvami, ki so na vsake štiri leta.
Ljudje so se odločili povedati svoje na ulici, ker ne dobimo druge priložnosti, da bi to povedali, oz. se nas ne posluša. Mene je ta njihova moč potegnila. In ko greš na demonstracije, začutiš solidarnost med zelo različnimi ljudi. Že dolgo nisem imel do Slovencev takšnega spoštovanja kot zdaj, ko dokazujejo, da smo sposobni stopiti skupaj in nekaj spremeniti.

Kako se trenutno stanje lahko izraža v rapu? Je to navdih za pisanje? Koliko dogajanje vpliva nate oz. koliko se trudiš, da bi v besedilih šel mimo tega in vztrajal pri svoji zgodbi?
Klemen Klemen:
Če pogledam malo okoli, pridem do splošnega sklepa, da je vsak, ki je pisal v rapu, prišel do te vstaje. Hotel je, da bi se to že zgodilo, toda nihče ni prej naredil nič, da bi bila sprememba res opazna. Politika nas je samo razdvajala. Zdi se mi, da se šele na teh vstajah ljudje bolj združijo.
N'Toko: Klemen in veliko raperjev so te stvari, ki se zdaj poudarjajo na vstajah, govorili že ves čas. Rap je bil ves čas jezik za izražanje mnenja tako oblastem kot javnosti mimo sistema, ki ti je na razpolago. Da na nek način poveš neposredno. Meni pa se zdi osebno precej nevarno obdobje za ustvarjanje nove glasbe.
Klemen Klemen: Izpade podžigalno, češ: "Zdaj pa gremo …"

Ali pa izkoriščevalno.
N'Toko:
Ja, drugo pa je, da se hočeš okoristiti kot vojni dobičkar: "Zdaj je štala, jaz pa se bom okoristil s tem." Zdi se mi, da so ljudje precej skeptični do vseh, ki se poskušajo zdaj okoristiti. In to je prav. Drugače se bodo hitro našli novi povzpetniški politiki, ki bodo skušali izkoristiti protestno gibanje. Jaz pa nočem, da bi bil tak. Raje grem na proteste, tudi nastopim, napišem kaj v zvezi s tem ... Nočem pa se metati ven v tej luči kot N'Toko.

Kako vidita povprečnega Slovenca danes?
N'Toko:
Jaz sem ves čas mislil, da imam preštudirano našo psihologijo, ampak sem zadnje čase vedno bolj presenečen. Rušijo se mi stereotipi. Zdi se mi, da na stvari, ki se dogajajo zdaj, ne reagiramo tako, kot bi se pričakovalo od nas. Na nek način se mi zdi, da smo v zelo pozitivnem obdobju. Čeprav se vse okoli nas ruši, si, ko vidim, kako ljudje stopijo skupaj in reagirajo, rečem: Mi nismo takšni hlapci, kot si govorimo, da smo. Ves čas se pogovarjam z ljudmi in spoznavam nove obraze. Treba je poudariti, da je med nami toliko genialnih in pogumnih ljudi, ki jim ni vseeno in so pripravljeni nekaj storiti. Prej tega nisem čutil. Zdaj dajejo dober zgled in širijo občutek, da lahko naredimo nekaj, če stopimo skupaj.
Klemen Klemen: Da je v slogi moč.
N'Toko: Da, tega prej ni bilo toliko. Bomo videli, kaj bo nastalo iz tega. Jaz upam, da se bo počasi v slovenski zgodovini, ki je bila zdaj dvajset let primerljiva z ravno črto, začelo pisati novo poglavje. Itak je nova generacija podedovala svet, kakršen je, in bodo morali z njim nekaj narediti. Mislim, da jih ne gre podcenjevati.

Je mogoče k vašemu pogledu pripomoglo tudi to, da ste se distancirali od svojega matičnega okolja? Šli ste na Japonsko, spoznali novo kulturo … Ste zaradi tega bolj dovzetni za iskanja novih abstrakcij?
N'Toko:
Lahko navedem primer, ko sem prišel drugič na Japonsko ravno v času velikega potresa in nuklearne krize. Pol leta sem tam živel v tem obdobju. To je bila res huda kriza za državo. Takšna, kot si jo mi – ne glede na trenutno stanje, ki ni rožnato – ne moremo predstavljati. Umrlo je več kot 20.000 ljudi. Še zdaj jih je precej brez domov in se ne morejo vrniti na svojo domačo zemljo. Ampak znotraj vsega tega so se mi ljudje zdeli zelo povezani. Prevladoval je optimizem, ki ga prej na Japonskem nisem čutil na takšen način. Nihče ni obupaval. Nihče ni rekel: "Konec je." Bolj je bila miselnost v smeri: "Stokrat smo se že pobrali in tudi tokrat bomo trdo delali in premagali to." To mi je bilo izjemno navdihujoče.

Ko sem po pol leta prišel nazaj, v Sloveniji še ni bilo tako, kot je zdaj. Vsi so se pritoževali. Vsi so se obnašali, kot da je njih pravkar prizadel cunami. (smeh) Pa še približno niso bili v takšni krizi in negotovosti. Takrat se mi je ta miselnost v Sloveniji zelo zamerila. Ampak zdaj, glede na dogajanje, imam podobna občutja, kot sem jih imel takrat na Japonskem: ko se začne kriza, ljudje stopijo skupaj - na stvari začnejo gledati bolj optimistično. Začutili so: "Aha, če mi ne bomo nekaj naredili, bo šlo vse v k***." Zdaj čutim srčnost. Zato mi je zdaj biti tukaj 'fajn'.

Če pogledamo iz vašega vidika mikrookolja, kot je v vaših verzih opevano Trnovo, je med ljudmi čutiti takšno povezanost?
Klemen Klemen:
Zgleda, da res ena kriza pripomore, da se ljudje začnejo združevati. Jaz ne vem, koliko bo to pomagalo. Nazaj si moramo priboriti predvsem to zavest in slogo. Zdi se mi, da pride s krizami – kot je rekel že N'Toko – do prebujenja, ki ga prej ni bilo.

Kakšen je sanjski recept za rešitev Slovenije iz krize?
Klemen Klemen:
Skuhati vse politike v eno 'župo', ki jo bomo pojedli skupaj. (smeh)
N'Toko: 'Ful' dober recept. (smeh) Daš malo Jankovića, Janše, Pahorja (smeh) in zmešaš skupaj.
Klemen Klemen: Izjemen golaž. (smeh)

Kaj pa lahko pri tem stori vajin rap? Klemen, vi napovedujete izid novega albuma že leta in leta. N'Toko, za vami je odmevna plošča Parada ljubezni, za katero se zdi – če pogledamo vaše nastope – da se še zdaleč ni izpela. Kako daleč sta pri ustvarjanju novega materiala?
Klemen Klemen:
Jaz še kakšnih deset let napovedujem. (smeh) Ne, saj ne. Ampak zadnje tri ali štiri leta pa res že ves čas govorim: Ja, letos pa bo. Zdaj še vedno ne morem reči, kdaj bo. Si pa želim, da bi bilo mogoče že kaj pred poletjem, toda ne vem, ali nam bo uspelo. Bomo videli … Kakor koli, letos to mora biti narejeno čim prej, da bomo vsi zadovoljni.

To, kar ste najavili s FBS-jem – ko ste obljubili zmanjšanje sodnih izostankov, razlastitev tajkunov, legalizacijo marihuane, 24-urno prodajo alkohola in ureditev SAZAS-a -, je bila samo ena samostojna zgodba ali bo sledilo nadaljevanje?
Klemen Klemen:
Ja, to je bila ena izmed zgodb, ki sem jih doživel v tem vmesnem času. Od teh skladb, ki bodo pristale na plošči, je bila ta še najnovejša. Je zajetje mojih misli in doživetij v enem obdobju.

Zanimivo pa še naprej lepo sovpada z realnim stanjem.
Klemen Klemen:
Napisana je bila pred dvema letoma, kot zadnja skladba, ki sem jo želel uvrstiti na koncu svojega albuma. Težil sem k temu, da bi bile vse skladbe brezčasne. Čeprav, če bi bile sproti izdane, najbrž ne bi bilo tako. Šele kasneje vidiš, da v tistem trenutku ni več tako močno, kot je bilo takrat. Ampak to je moja muzika in to imam pokazati.

N'Toko, prej ste omenili, da ste zadržani pri ustvarjanju nove glasbe, ste pa kljub temu dejavni tako v na primer Trinitronu, BeatMythu kot v Moveknowledgementu. Kaj se dogaja z vašo samostojno kariero?
N'Toko:
Vse in hkrati nič takšnega, da bi se lahko pohvalil z novimi projekti. Delam več vzporednih stvari in čakam, da se bo nabralo dovolj materiala za nov izid. Kar se tiče slovenskih skladb, me je mogoče trenutno dogajanje malo zaustavilo, v smislu, da nočem pisati preveč pod efektom trenutnega vzdušja. Tudi zato, kot je rekel Klemen prej, da mogoče v nekem trenutku nekaj napišeš in vidiš čez dve leti, da besede ne stojijo. Ne prestanejo preizkušnje časa. Ne zdi se mi dober čas zame, da bi pisal nove skladbe. Imam pa ves čas v glavi, da želim nadaljevati ustvarjanje skladb v slovenščini. Upam, da se bo počasi nabralo. Posnete imam številne demoposnetke in skladbe v angleščini. Tudi številne elektronske skladbe imam narejene. Delam stvari z Moveknowledgmentom. Ampak zdaj je ravno takšno obdobje, ko se dela in ustvarja … In ko bo stvar dozorela, bo viden izid. Zdaj pa še ni čas za to.

Glede na to, da se N'Toko precej spogleduje z elektroniko, vi ostajate pri skladbah za nov album, pri starem 'old school' zvoku, kakršnega smo bili od vas vajeni v preteklosti?
Klemen Klemen:
Večinoma kar. Je pa res, da včasih novitete malo težje sprejmem. Videti je, da sem kar zadovoljen z enim starim vzorcem in to mi je 'kul'. Zato glede tega na novem albumu ne bom kaj veliko spreminjal. Je pa res, da sem imel prej – ker sem tudi sam ustvarjal malo glasbe prek Casio Music – ni bilo toliko dodelano. Zdaj pa delam z BMD-jem - tj. prijatelj Metod Breskvar Anže -, da bi zvenelo mogoče malo bolje in dodelano, kar pa ni najbolj značilno zame. Zdi se mi, da moja enostavnost bolj sodi na slabe 'beate', ker če je dober 'beat', lahko mene zasenči. Mogoče jaz toliko ne pridem do izraza. Pri slabih 'beatih' pa pridem bolj do izraza in to mi je 'kul'. To jaz hočem. (smeh)

N'Toko, sami ves čas raziskujete nove zvoke in nadgrajujete stare. Se vi kdaj ustrašite, da bi vas vaši 'beati' "povozili" oz. prehiteli vašo besedno sporočilnost?
N'Toko:
Ja, iskanje ravnovesja med besedilom in 'beatom' je vedno težava. Mene zelo zanima produkcija tega, ampak velikokrat se zaženem v 'beat' in ga naredim s preveč elementi. Potem pa se zdi, da se stvari tepejo med sabo, saj moramo upoštevati še, da zelo hitro rapam. Stvar ne diha. Vse je hiperaktivno. Zato se moram ves čas truditi, da dam čim manj stvari v skladbo. Paziti moram, da je na mestu, kjer je glavni vokal, on res glavni. Ves čas se bojujem s tem, da poslušalec na koncu, ko posluša mojo glasbo, ne dobi občutka, da je vse shizofreno. (smeh)

Kaj je trenutno najboljša tematika za rap?
Klemen Klemen:
Težko vprašanje, ker ne pišem vsak dan.

Izhajate bolj iz sebe ali iz dogajanj okoli sebe? Domišljijski ali realni svet? Koliko sebe vključujeta v besedila?
Klemen Klemen:
Jaz sploh ne obstajam. Tako kot je že rapal N'Toko. Mene tu sploh ni v besedilih. Jaz to delam za ljudi.
N'Toko: Jaz se tudi čim bolj poskušam izvzeti iz besedila. Čeprav izhajajo besedila iz mene, so tisto, kar jaz čutim, nočem pa ljudem predstaviti svojih besedil kot: "Ej, posluš'te, to so pa moji občutki …" Nisem jaz tisti, ki je tu pomemben. Mogoče sem tudi takšen človek. O sebi in svojih zasebnih zadevah nerad govorim. In tudi pri veliko izvajalcih, ki se tega poslužujejo, mi je to dolgočasno. Pri precej popizvajalcih se mi zdi precej pretenciozno. Koga b** k*** za tvoje občutke. (smeh) Imajo jih vsi. Vsi imajo svoje težave. Zakaj bi jaz tebe poslušal, kako si nesrečno zaljubljena? Zdi se mi, da če bi jaz govoril te stvari, bi bilo zelo dolgočasno. Sebe zato poskušam izvzeti iz besedil in se raje ukvarjam z zelo brutalno realnostjo ali čisto odbitimi fantazijskimi svetovi.

Sodi Klemen tudi v to kategorijo, ki ste jo opisali? Navsezadnje njegovi najbolj prepoznavni verzi izhajajo iz "jest sem umru", "jest sem baraba" …
N'Toko:
On je pripovedovalec zgodb. On govori zelo zanimive zgodbe. Niso dolgočasne.
Klemen Klemen: Je pa res, da pišem svoje občutke. Zadnje čase me vleče v to in črpam iz sebe. Ne morem preiti na to stran, kjer je N'Toko. Mi je pa super za poslušati. Ker – če pomislim malo drugače – kdo bo pa poslušal te moje težave? Rad bi poskusli povedati vsaj kaj bolj veselega. Za zdaj pa se še vedno lovim v svojih zgodbah.
N'Toko: Ampak razlika med Klemnom in tipom izvajalca, ki sem ga opisoval, je tudi, da so Klemnove zgodbe zanimive. Obstaja razlog, zakaj bi jih poslušal. Ker so čisto od***. Potegnejo te v zgodbo. Dobro pove. Veliko ljudi pa to pove na isti način in me ne pritegnejo.

Zakaj je raperski podmladek pri nas tako podvržen klišejem? Vsaj takšen občutek dobimo ob poslušanju.
Klemen Klemen:
Težko rečem, ker vsak nadgrajuje svoj rap po svoje. Jaz ne vem, če sem kaj napredoval od takrat, ko sem začel. Imam svoj stil in pri njem vztrajam. Ne analiziram, koliko sem pri njem napredoval. Eni pa se ukvarjajo z napredki v stilu in 'flowu'. Jaz se niti toliko ne ukvarjam s tem, ker mi je zadosti to, kar imam. Ne vem pa, kako na to drugi gledajo, češ: "Ta pa ni nič napredoval." Eni so takšni, ki radi napredujejo in iščejo nove stvari. Jaz nisem tak. Sem raje ustaljen v svojem stilu in težko kaj drugega poskušam, ker mi drug stil mogoče ni všeč.

Kako vi gledate na podmladek?
N'Toko:
Ne spremljam več toliko 'insajdersko'. Nisem toliko v sceni, da bi vedel za vsakega mulca, ki kaj izda. Mi je pa malo smešno, da v zadnjih desetih letih ni bilo zelo odmevnih imen, da bi prišli na sceno in bi vsi popadali dol.
Klemen Klemen: To se pa strinjam.
N'Toko: Če gledaš, so še vedno bolj prepoznavni tisti raperji, ki pripadajo malo starejši generaciji. Kar je smešno, ker je rap glasba mladih. Če pomisliš, veliko mladih posluša hip-hop. Zakaj ga ne ustvarjajo? Ali ga delajo in mi tega ne vemo? Jaz pričakujem, da bo prišel en 'tamal' in nas vse sesul.
Klemen Klemen: Ja.
N'Toko: In mi bomo rekli: Vau, to je to. Kar ne pride in ne pride.
Klemen Klemen: Lahko, da se hranijo za v prihodnje. (smeh)
N'Toko: Ja. (smeh) Danes je veliko lažje delati glasbo kot včasih. Včasih, da si naredil album, je bil potreben velik vložek. Bil je velik projekt in vsak si ga ni mogel privoščiti. Zdaj lahko vsak naredi album doma. Vsi imajo računalnike in na njem lahko narediš hip-hop 'beat' in ga z malce boljšim mikrofonom podkrepiš z vokalom. Vse skupaj je postalo dostopno in poceni, toda zakaj z vso to tehnologijo ni večje produkcije? To je paradoks.

Mogoče več kot imaš izbire, bolj se izgubljaš v njej. Tako kot imaš 300 televizijskih kanalov in zvečer ne najdeš niti ene vsebine, ki bi te zanimala.
N'Toko:
Mogoče so res tisti, ki so želeli delati albume, pred 10–15 leti vedeli, kaj hočejo, in so bili pripravljeni vložiti svoj trud in denar v realizacijo. Danes posnameš skladbo v dveh urah, objaviš na Soundcloudu, kjer ga sliši 15 tvojih prijateljev, in tu se zgodba konča. Več glasbe nastaja, ampak manj je pomembna, kot je bila včasih. Mogoče se zaradi tega tudi ne potrudiš toliko, ker veš, da lahko daš vsak dan skladbo na Soundcloud. Če pa se zavedaš, da je to album, ki ga boš imel celo življenje in te bo predstavljal, se pa j*** potrudiš. Jaz še vedno verjamem v albume in v vložke v končni produkt.

Bi ob tem kaj dodali?
Klemen Klemen:
(smeh) Mislim, da ob N'Toku sploh ni več kaj dodajati.

Se morda počutita že kot starosti na domačem raparskem prizorišču?
Klemen Klemen:
Kaj pa vem … Vedno sem se počutil mladega, ampak zadnje čase me mladi kar vikajo in si rečem: "Uff, f***!" Ampak dokler bom pisal rap in delal – čeprav zadnje čase nisem nekaj novega odkrival – bom še videl. Ta album bom še zagotovo naredil, potem pa bom videl, kako se mi bodo stvari odpirale naprej in kako bo meni osebno ustrezalo. Ampak ko sem bil mlajši, sem rekel, da bom rap delal cel 'lajf'. Dokler ne bom star 60 let, bom rapal. Pustimo se presenetili. (smeh)

Ima v Sloveniji raper življenjsko dobo? Obstaja kakšna starost, pri kateri je čas za upokojitev?
N'Toko:
Za zdaj bi to težko rekli. Koliko pa so stari najstarejši raparji pri nas? Mislim, da se moraš upokojiti, ko ne ustvarjaš nič več zanimivega. Ko samo še recikliraš nostalgijo na stare čase. Dokler delaš ves čas naprej in tvoje delo nagovarja ljudi, nisi star, ampak aktualen. Star postaneš, ko te nič več ne zanima in se samo spominjaš na stare čase, kako je to nekoč bilo in danes ni več.

Klemen Klemen, vi ste bili na nedavnem tekmovanju v freestylu med občinstvom. N'Toko, vas ni tokrat – kljub temu da ste si ime izgradili tudi na račun tovrstnih "bojev" – ni bilo. Vaju freestyle oder ne privlači več?
Klemen Klemen:
Jaz sploh ne 'freestylam'. Jaz sem si nekoč, ko so še bili 'freestyli', mislil, da je to tako, da prideš na oder in odrapaš kakšno skladbo, ki je ljudje še niso slišal. (smeh) Nekajkrat sem bil tam, ampak si skladb nikoli nisem izmišljeval. Odrapal sem tisto, kar sem imel napisano. Meni niso bili tako blizu, ker nisem mogel tako hitro operirati s svojimi mislimi in se mi zdi, da bi tam predstavljal le izmišljene zgodbe in si s tem delal več škode kot koristi.
N'Toko: Meni že na prejšnjem 'battle' prvenstvu, na katerem sem sodeloval, ni bil užitek. Mogoče so res ta leta težava. In ne, da bi bil jaz toliko star, ampak nova generacija 'freestyle' raperjev je deset do 15 let mlajša od mene. Jaz ne morem kot en fotr 'battlat' z nekom, ki ne ve, kaj govori. (smeh) Res se opazi ta generacijski prepad, ko vidim, da nimam kaj tam iskati. In tudi oni do mene zavzamejo takšen odnos, kot da sem njihov 'fotr'. Saj je spoštljivo, ampak nočem, da imajo takšen odnos do mene. (smeh) Prej smo tekmovali raparji, ki smo bili ista generacija. Bilo je naravno. Stvari so bile čisto spontane in veliko smo si imeli povedati na odru. S temi zdaj pa si nimamo kaj veliko povedati. Po svoje se je 'luštno' umakniti iz tega tekmovalnega pritiska. Ker je pritisk. Vsi gledajo na to, ali boš zmagal ali ne. Na neki točki si rečeš, ali res rabim to v 'lajfu'.

Se slovenski rap razvija v pravo smer?
N'Toko:
Kaj je prava smer? (smeh)
Klemen Klemen: Ja (smeh), kaj je prava smer?!

Ljudje so se odločili povedati svoje na ulici, ker ne dobimo druge priložnosti, da bi to povedali, oz. se nas ne posluša. Mene je ta njihova moč potegnila. In ko greš na demonstracije, začutiš solidarnost med zelo različnimi ljudi. Že dolgo nisem imel do Slovencev takšnega spoštovanja kot zdaj, ko dokazujejo, da smo sposobni stopiti skupaj in nekaj spremeniti.

N'Toko o dogajanju na ulici

Rap je bil ves čas jezik za izražanje mnenja tako oblastem kot javnosti mimo sistema, ki ti je na razpolago.

N'Toko o moči rapa

Jaz sem ves čas mislil, da imam preštudirano našo psihologijo, ampak sem zadnje čase vedno bolj presenečen. Rušijo se mi stereotipi. Zdi se mi, da na stvari, ki se dogajajo zdaj, ne reagiramo tako, kot bi se pričakovalo od nas. Na nek način se mi zdi, da smo v zelo pozitivnem obdobju. Čeprav se vse okoli nas ruši, si, ko vidim, kako ljudje stopijo skupaj in reagirajo, rečem: Mi nismo takšni hlapci, kot si govorimo, da smo.

N'Toko o povprećnem Slovencu

Zgleda, da res ena kriza pripomore, da se ljudje začnejo združevati. Jaz ne vem, koliko bo to pomagalo. Nazaj si moramo priboriti predvsem to zavest in slogo. Zdi se mi, da pride s krizami – kot je rekel že N'Toko – do prebujenja, ki ga prej ni bilo.

Klemen Klemen o moči združevanja

Zdi se mi, da moja enostavnost bolj sodi na slabe 'beate', ker če je dober 'beat', lahko mene zasenči. Mogoče jaz toliko ne pridem do izraza. Pri slabih 'beatih' pa pridem bolj do izraza in to mi je 'kul'. To jaz hočem. (smeh)

Klemen Klemen o svoji glasbi

Jaz se tudi čim bolj poskušam izvzeti iz besedila. Čeprav izhajajo besedila iz mene, so tisto, kar jaz čutim, nočem pa ljudem predstaviti svojih besedil kot: "Ej, posluš'te, to so pa moji občutki …" Nisem jaz tisti, ki je tu pomemben. Mogoče sem tudi takšen človek. O sebi in svojih zasebnih zadevah nerad govorim. In tudi pri veliko izvajalcih, ki se tega poslužujejo, mi je to dolgočasno. Pri precej popizvajalcih se mi zdi precej pretenciozno. Koga b** k*** za tvoje občutke. (smeh) Imajo jih vsi. Vsi imajo svoje težave.

N'Toko o besedilih

Meni že na prejšnjem 'battle' prvenstvu, na katerem sem sodeloval, ni bil užitek. Mogoče so res ta leta težava. In ne, da bi bil jaz toliko star, ampak nova generacija 'freestyle' raperjev je deset do 15 let mlajša od mene. Jaz ne morem kot en fotr 'battlat' z nekom, ki ne ve, kaj govori. (smeh) Res se opazi ta generacijski prepad, ko vidim, da nimam kaj tam iskati.

N'Toko o 'freestylu'

Če gledaš, so še vedno bolj prepoznavni tisti raperji, ki pripadajo malo starejši generaciji. Kar je smešno, ker je rap glasba mladih. Če pomisliš, veliko mladih posluša hip-hop. Zakaj ga ne ustvarjajo? Ali ga delajo in mi tega ne vemo? Jaz pričakujem, da bo prišel en 'tamal' in nas vse sesul.

N'Toko o rapu v Sloveniji

Danes posnameš skladbo v dveh urah, objaviš na Soundcloudu, kjer ga sliši 15 tvojih prijateljev, in tu se zgodba konča. Več glasbe nastaja, ampak manj je pomembna, kot je bila včasih. Mogoče se zaradi tega tudi ne potrudiš toliko, ker veš, da lahko daš vsak dan skladbo na Soundcloud. Če pa se zavedaš, da je to album, ki ga boš imel celo življenje in te bo predstavljal, se pa j*** potrudiš. Jaz še vedno verjamem v albume in v vložke v končni produkt.

N'Toko o kratkem roku nove glasbe

Vedno sem se počutil mladega, ampak zadnje čase me mladi kar vikajo in si rečem: "Uff, f***!"

Klemen Klemen o staranju

Dokler delaš ves čas naprej in tvoje delo nagovarja ljudi, nisi star, ampak aktualen. Star postaneš, ko te nič več ne zanima in se samo spominjaš na stare čase, kako je to nekoč bilo in danes ni več.

N'Toko o staranju