V kotičku, ki ima prostor v eni od niš steklenega prizidka v 3. nadstropju, sta razstavljena avtentični pony iz 70. let prejšnjega stoletja in njegova sodobna različica, ki jo od leta 2017 izdeluje podjetje Turna. Foto: Center Rog/Tine Lisjak
V kotičku, ki ima prostor v eni od niš steklenega prizidka v 3. nadstropju, sta razstavljena avtentični pony iz 70. let prejšnjega stoletja in njegova sodobna različica, ki jo od leta 2017 izdeluje podjetje Turna. Foto: Center Rog/Tine Lisjak

Tovarna Rog, kjer po temeljiti obnovi stavbe danes deluje Center Rog, je po drugi svetovni vojni postala največja tovarna koles v nekdanji Jugoslaviji, je v nagovoru dejala direktorica Centra Rog Renata Zamida. Po podatkih Centra Rog naj bi leta 1969 tovarna izdelala 57 odstotkov koles v Jugoslaviji, model Pony pa je predstavljal 43 odstotkov celotne Rogove proizvodnje.

Razstavo so postavili v sodelovanju s Tehniškim muzejem Slovenije, ki je prispeval starejši model kolesa, in podjetjem Turna, ki je prispevalo njegovo sodobno različico. S postavitvijo starega in novega modela so želeli prikazati zgodbo in kontinuiteto najbolj kultnega izdelka tovarne, je pojasnil kustos tehniškega muzeja in avtor razstave Matevž Šlabnik. Meni, da danes kolo Pony ohranja ta kultni status prav zaradi nostalgičnega občutka, saj je bil v preteklosti pony mnogokrat prvo kolo otrok in mladostnikov.

Tovarna Rog je kolo Pony na trgu prvič predstavila leta 1964. Razvili pa so ga na osnovi italijanskega modela Graziella. Model Pony tako ni bil priljubljen le v domačem okolju, "bil je tudi zelo uspešen izvozni izdelek", je dejal Šlabnik. V preteklosti se je pojavljal v več različicah, razlike pa so bile opazne predvsem v obliki okvirja. Modele, namenjene izvozu, so nadgradili s tremi prestavami ter celo sprednjim in zadnjim vzmetenjem, je še dodal.

"Zgodba je nastajala že nekaj let," je o sodelovanju dejala direktorica tehničnega muzeja Barbara Juršič. "Ta tovarna je neposredno povezana s slovensko tehniško dediščino," je dodala. Meni, da je kolo postalo del kolektivnega spomina. Kot zanimivost je omenila, da je bilo kolo včasih najprej sredstvo za prevoz na delo, šele potem rekreativno vozilo.

Foto: Center Rog/Tine Lisjak
Foto: Center Rog/Tine Lisjak

Podjetje Turna je tako danes lastnik blagovne znamke Rog Pony in od leta 2017 izdeluje prenovljeno različico kolesa. Ta je v celoti izdelan in sestavljen v tovarni v Šoštanju, kjer podjetje deluje. Izdelovanje različnih modelov kolesa Pony sicer ni njihova primarna dejavnost, vendar "s ponosom proizvajamo ta kolesa", je dejal direktor podjetja Turna Vladimir Pogač.

"Nadaljujemo tradicijo ustvarjanja prihodnosti," je poudaril. Prav ta moto se po njegovih besedah kaže v njihovem programu Pony. Poudaril je tudi, da so danes posodobljena kolesa pomemben del sodobnih trendov zelene mobilnosti, mikromobilnosti v mestih. "Zagotovo pa si prizadevamo tudi za razvoj, in sicer s sodobnimi smernicami elektrifikacije koles," je dodal. Trenutno si prizadevajo oživljati tudi druge slovenske znamke, in sicer Ponyjeve motorizirane različice Pony express. To si želijo nadgraditi in elektrificirati.

V polstoletni zgodovini je Rog izdeloval tudi pisalne stroje in opremo za kampiranje, je spomnila Zamida. Najbolj pa je bil prepoznaven po turnih, mestnih, zložljivih, športnih, gorskih, otroških in specialnih kolesih, od katerih številne še danes srečujemo na ulicah, so zapisali na panoju v Centru Rog.

Matevž Šlabnik, Renata Zamida, Barbara Juršič in Vladimir Pogač ob odprtju ponyjevega kotička.
Matevž Šlabnik, Renata Zamida, Barbara Juršič in Vladimir Pogač ob odprtju ponyjevega kotička.