Posebna raziskovalca Eva in Luka, ki ju interpretirata igralca Manca Dorrer in Domen Valič, v peti sezoni podkasta o spolnosti Evolucija užitka prek resničnih in izmišljenih osebnih zgodb ter s pomočjo domačih in tujih strokovnjakov raziskujeta vpliv digitalizacije na človeško spolnost, seksualnost in intimo. Tokrat spoznamo Mareta, ki se sprašuje, kako bo partnerstvo v svetu hitrega razvoja velikih jezikovnih modelov in generativne umetne inteligence doživljala njegova hči.
"Deepnudes" in ustvarjanje globokih ponaredkov v živo
Mare je star dvainštirideset let in se sooča z izzivi pri vzgoji najstnice v digitaliziranem svetu. Ob primerjanju odraščanja na spletu in v času pred digitalizacijo se sprašuje, kaj povezanost prek aplikacij na pametnih telefonih pomeni za medvrstniške odnose, empatijo in intimo. Še posebno ga skrbijo različni predatorji, ki na spletu prežijo na mlade uporabnice in uporabnike.
Niels Van Paemel, ki dela kot svetovalec za oblikovanje politik pri belgijski fundaciji za pogrešane in spolno izkoriščane otroke Child focus, pravi, da se moramo z mladimi veliko pogovarjati in se zanimati za to, kaj počnejo pred zasloni. Še zlasti zaradi hitrega razvoja generativne umetne inteligence. "Predatorji pogosto uporabljajo pornografske globoke ponaredke oziroma 'deepnudes' za grooming pa tudi za izsiljevanje s spolnimi posnetki, ko želijo od otroka dobiti denar. Predatorji torej uporabljajo to tehnologijo, da privabijo žrtve in sočasno tudi prikrijejo svojo identiteto."
Kot pravi, obstaja tudi tehnologija, ki omogoča ustvarjanje globokih ponaredkov v živo. "Na primer jaz, ki sem 37-leten moški, se lahko z nekom pogovarjam prek videoklica, pa bom videti kot dekle, zvenel bom kot dekle, lahko pa celo v živo prevajam svojo angleščino v drug jezik. To je svet, v katerem živimo. Ne bi rad prestrašil ljudi, ampak vse to je mogoče." Pravi, da zato ne smemo biti preveč zaupljivi do ljudi, ki jih spoznamo na spletu in jih nismo še nikoli videli v živo.
Tudi mladi ustvarjajo globoke pornografske ponaredke
Kot pravi Van Paemel, mlade ljudi lahko vodimo, da bodo prepoznali rdeče zastavice, pa tudi že zavedanje, da to obstaja, veliko spremeni. "Če mladi vedo, da se te stvari dogajajo, potem vedo, da nekomu, ki igra z njimi videoigro in sprašuje veliko intimnih vprašanj, lahko rečejo ne." Van Paemel razlaga, da v Belgiji vidijo tudi veliko pornografskih globokih ponaredkov, ki jih ustvarjajo mladi, ne nujno le odrasli. Kot pravi, se moramo z njimi pogovarjati tudi o tem. "Mladi se morajo zavedati, da čeprav te stvari počneš za hec in ne gre resnično za nago sliko, je za žrtev to isto, saj to vsi verjamejo, te fotografije so izjemno realistične. Zato je vseeno, druga oseba bo zaradi tebe travmatizirana. Otroke moramo učiti, kaj je integriteta, kaj je seksualna integriteta in kako spoštujemo drug drugega." Ob tem ugotavlja, da morajo biti dober vzor odrasli.
Kibernetska travma je travma, ki jo povzroči naprava z zaslonom
Maretova hči se je zaljubila v fanta, ki ga je spoznala na spletu. Ker je želel, da mu pošlje razgaljene fotografije, je o tem povedala staršem. Po posredovanju policije so ugotovili, da je bil za lažnim profilom starejši moški, ki je preprodajal gole in razgaljene slike otrok in mladih. Catherine Knibbs je psihoterapevtka za otroke in odrasle s travmo. Je tudi svetovalka, javna govorka, avtorica knjig in doktorska raziskovalka. Pri svojem delu že več kot desetletje razvija teorijo kibernetske travme. "Prvič sem poimenovala kibernetsko travmo leta 2011, že zelo dolgo torej spremljam to področje. Rekla bi, da so raziskave precej skope. Ugotovila sem, da otroke pretresejo stvari, za katere odrasli ne menijo, da so tako skrb vzbujajoče. Nekateri otroci v moji raziskavi so bili izpostavljeni vsebinam za osebe, starejše od 18 let, seksualnim vsebinam, nazornim vsebinam, ko jih ni nihče nadzoroval." Njeno priporočilo je, da otrok ne smemo pustiti samih pred zasloni, saj se ranljivosti iz fizičnega sveta prenašajo v virtualnega.
Če torej ne zadovoljimo potreb v fizičnem svetu, potem bomo šli v virtualno okolje, kjer bomo poskušali ustvariti te povezave, pravi Catherine Knibbs ter dodaja, da so družbeni mediji odgovorni za algoritme, ki ljudi ciljajo z vsebinami. "Ampak to so podjetja. In številni smo razočarani, če sem zelo prizanesljiva, ko te tehnologije in okolja uporabljamo."
Tudi Mare je izkusil napad predatorja na spletu, več o tem, kaj se je zgodilo, pa lahko slišite v novi epizodi podkasta Evolucija užitka. Vabljeni k poslušanju!
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje