Na televiziji, spletu in v tisku je ogromno oglasov z aplikacijami, ki lahko vaš prenosni telefon spremenijo v rentgen, sledilno napravo, detektor laži, odganjalec komarjev in še kaj. Z naročilom aplikacije se uporabnik po navadi včlani tudi v neke vrste SMS-klub in tako ob obračunu storitev ugotovi, da je ta zaradi prejetih SMS-sporočil višji kot običajno.
ZPS: Zlorab je bilo že preveč
Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) o kakovosti in smiselnosti tovrstnih aplikacij težko govorijo, saj gre za odločitev vsakega posameznika. "Težava pa je, če se pri tem (nevede) včlani v SMS-klub. Stališče ZPS-ja je namreč bolj ostro kot stališče zakonodajalca ter Agencije za pošto in elektronske komunikacije (Apek) kot nadzornega organa. Zlorab je bilo na tem področju preveč in bi jih lahko z omejitvijo včlanjevanja v SMS-klube pod točno določenimi pravili bistveno zmanjšali," pravijo v pravni službi ZPS-ja.
Želijo si, da včlanitev ne bi bila samodejna, pač pa bi uporabnik o članstvu jasno izrazil željo. "A dokler ne bo to doseženo na zakonodajni ravni, uporabnikom lahko le polagamo na srce, naj se zavedajo nevarnosti, ki jih lahko prinese navidezno ugodno (včasih celo brezplačno) nalaganje aplikacij in tudi nekritično razkrivanje številk prenosnega telefona, npr. na internetu ali v časopisih," dodajajo. Uporabniki storitev mobilne telefonije bi morali biti po njihovem mnenju bolj zaščiteni, torej vnaprej seznanjeni z vsemi relevantnimi določbami, "tudi drobnim tiskom".
Apek pristojen za reševanje sporov le, če operater zaračuna neopravljeno storitev
Na Apeku pojasnjujejo, da včlanitev v SMS-klube zdaj urejajo splošni pogoji, ki pa jih pripravlja ponudnik storitve. "Gre torej za pogodbeni odnos med ponudnikom storitev in uporabnikom, zato Apek ni pristojen za reševanje morebitnih sporov, ki izhajajo iz takšnih pogodb. Apek lahko rešuje spore le, če uporabnik storitve ugovarja, da mu je operater zaračunal storitev, ki pa je ni opravil," pojasnjujejo.
Strinjajo se z mnenjem ZPS-ja, da bi bilo smiselno postaviti zelo jasna pravila glede tovrstnih storitev, posebno pozornost pa bi morali nameniti otrokom, ki se kot uporabniki prenosnih telefonov in interneta pogosto nevede včlanijo v SMS-klube. V sodelovanju s še nekaterimi institucijami so tako pripravil zloženko Na kaj paziti, ko otroci uporabljajo mobilnik?
"Pred naročilom se seznanite s pogoji"
Predhodno seznanitev uporabnikov s pogoji uporabe posamezne aplikacije/storitve poudarjajo tudi pri obeh večjih slovenskih mobilnih operaterjih, pri Mobitelu in Si.mobilu. Kot pravijo, so sami v tem procesu le ponudnik oz. komunikacijski kanal med naročnikom in uporabniki.
"Za vsebino, količino SMS-sporočil, njihovo plačljivost, avtorske pravice, reševanje reklamacij in seznam številk naslovnikov pa je v celoti odgovoren naročnik, torej zunanji ponudnik storitve," so za MMC pojasnili na Mobitelu in dodali, da sami s ponudnikom že predhodno podpišejo pogodbo z razponom cenovnih postavk. "Tako poslano sporočilo SMS se uporabniku zaračuna z računom za Mobitelove storitve v preteklem obračunskem obdobju. Od tega se nato pogodbeno določen znesek posreduje zunanjemu ponudniku," pojasnjujejo.
"Število pritožb se je zmanjšalo"
Pri obeh operaterji so uvedli tudi enoten sistem odjave od tovrstnih storitev (SMS-sporočilo STOP ali ODJAVA na številko, s katere je bilo poslano komercialno sporočilo), uporabnikom pa so na voljo tudi na preostalih kontaktih. Na Mobitelu podatkov o pritožbah njihovih uporabnikov glede naročanja na mobilne aplikacije nimajo, na Si.mobilu pa pravijo, da se je število teh "opazno zmanjšalo, k čemur zagotovo prispevajo strožji pogoji za komercialne ponudnike in ozaveščanje uporabnikov".
"Naročniki mobilnih aplikacij so večinoma mladi"
Med ponudniki tovrstnih mobilnih aplikacij je Hudo.Mobi v lasti Najdi.si, d. o. o. Kot so pojasnili za MMC, so med naročniki tovrstnih mobilnih aplikacij v največji meri mlajši uporabniki. Na vprašanja o morebitnih pritožbah uporabnikov glede tovrstnih storitev pa so diplomatsko odgovorili, da na vsak predlog, mnenje ali komentar odgovorijo. "Mnenja uporabnikov vplivajo na razvoj novosti, izboljšave in prispevajo k temu, da so naše aplikacije še bolj zanimive za uporabo," dodajajo.
OZS: Pritožb v povezavi s tovrstnimi oglasi nismo prejeli
V povezavi z oglasi za tovrstne storitve pa smo se obrnili še na Oglaševalsko zbornico Slovenije (OZS). "Primernost oz. neprimernost oglaševanja se lahko presoja le na podlagi konkretnega oglasa oz. druge oblike tržnega komuniciranja," so pojasnili na OZS-ju in dodali, da oglaševalsko razsodišče pritožb glede tovrstnih oglasov do zdaj ni prejelo in jih tako tudi ne more komentirati.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje