Za poskuse, katerih rezultat je zlitje jeder dveh elementov, so potrebni zelo močni pospeševalniki delcev. Foto: MMC RTV SLO

Skupina nemških znanstvenikov, ki je prvi atom novega elementa ustvarila pred več kot desetimi leti in tako dobila pravice odkritelja elementa, mora, preden element tudi uradno uvrstijo v periodni sistem, svoj supertežki delec še poimenovati.

Skupino "odkriteljev" iz Centra za raziskave težkih ionov je vodil profesor Sigurd Hofmann, ki je svoj pohod iskanja novih elementov začel že leta 1976. Rezultati poskusov, ki jih je opravil s kolegi z inštituta, so na zemljevid periodnega sistema že dodali elemente z atomskimi števili od 107 do 111.

Gre za tako imenovane supertežke elemente. Za "kreacijo" elementa 112 je Hofmann s pomočjo 120-metrskega pospeševalnika delcev svinčev atom obstreljeval s cinkovimi ioni. Jedri obeh elementov sta se spojili in postali jedro novega elementa. Jedro je zelo veliko in nestabilno, saj je razpadlo že nekaj milisekund po nastanku. Pri tem se sprosti energija, s pomočjo katere znanstveniki izračunajo velikost nastalih jeder.

Zaenkrat ununbium ali ena ena dva
Poskusi, kot je Hofmanov, sicer redko uspejo, saj so zanje potrebni vedno mnočnejši pospeševalniki delcev, zato je znanstvenikom do zdaj uspelo ustvariti in opazovati le štiri atome elementa 112. Mednarodna zveza za čisto in uporabno kemijo (IUPAC) je novi element že priznala in ga začasno poimenovala "ununbium", kar v latinščini pomeni ena ena dve.

Tekma za odkritje novih superdelcev pa se nadaljuje.

A. K. K.