Foto: TV Slovenija

Raziskovalci pod vodstvom Iztoka Turela z ljubljanske fakultete za kemijo in kemijsko tehnologijo so testirali cinkove spojine in raziskali njihove biološke učinke.

V raziskavi, ki je trajala dobro leto (in jo je v Sloveniji finančno podprla Javna agencija za raziskovalno dejavnost (ARRS)), je sodelovalo pet znanstvenikov iz Slovenije in štirje iz Španije: Jerneja Kladnik, Ana Dolinar, Jakob Kljun, David Perea, Judith Grau-Expósito, Meritxell Genescà, Marko Novinec, Maria J. Buzon in Iztok Turel.

"V zadnjih dveh letih je bilo ugotovljeno, da je za virus cink zelo pomemben. Ampak ne cink sam po sebi, temveč v obliki spojin. Mi smo naredili s cinkom spojine in te so se izkazale za učinkovite," je pojasnil Turel in ob tem poudaril, da je njihova ekipa prva, ki je začela preučevati sicer že prej znano spojino cinkov pirition v boju proti virusu SARS-CoV-2.

Ugotovili so, da cinkove spojine učinkovito zavirajo encima z imenom katepsin L in PLPro, ki virusu omogočata vstop v celice oz. njegovo replikacijo. "Naši rezultati so tudi pokazali, da je replikacija virusa precej omejena v stiku s to spojino," še razlaga Turel.

Na osnovi teh rezultatov, ki so bili pridobljeni pri nas, je španski del ekipe raziskovalcev pod vodstvom Marie J. Buzon z barcelonskega inštituta Vall d’Hebron potrdil tudi protivirusno delovanje cinkovega piritiona s testi na človeških pljučnih tkivih.

Turel si želi, da bi izsledki raziskav kmalu vodili do novih peroralnih zdravil z enostavno uporabo z vnosom skozi usta: "Potencial je, a je treba poudariti, da gre vendarle za preliminarne rezultate in pred takimi spojinami je še dolga pot, preden postanejo zdravila."

Rezultati študije so bili objavljeni v znanstveni reviji Journal of Enzyme Inhibition and Medicinal Chemistry, potekajo pa še nadaljnje raziskave. Taka odkritja so namreč pomembna za boljše razumevanje delovanja virusa in razvoj potencialnih cinkovih protivirusnih zdravil.