Salon električnih avtomobilov v Pekingu. Foto: EPA
Salon električnih avtomobilov v Pekingu. Foto: EPA

O carinah na kitajska električna vozila sta v četrtek govorila vodja trgovine EU-ja Valdis Dombrovskis in kitajski minister za trgovino Vang Ventao. Srečala sta se v času, ko je Evropska komisija tik pred tem, da poleg standardne 10-odstotne uvozne dajatve za avtomobile predlaga še carine v vrednosti do 35,3 odstotka za električne avtomobile, izdelane na Kitajskem.

Tiskovni predstavnik Komisije je sporočil, da sta se o carinah za električna vozila pogovarjala "odkrito in konstruktivno", pri čemer je Dombrovskis poudaril, da se bo protisubvencijska preiskava, ki jo je EU sprožil proti Kitajski, nadaljevala ter da temelji na dejstvih in je namenjena omogočanju enakih konkurenčnih pogojev.

Podpredsednik Evropske komisije je dejal, da je zaskrbljen zaradi kitajskih trgovinskih preiskav proti uvozu žganja, svinjine in mlečnih izdelkov iz EU-ja, zaradi katerih bi Kitajska lahko uvedla nove carine na te izdelke, ter dodal, da so neupravičene in temeljijo na "vprašljivih obtožbah".

"Obe strani sta ponovno potrdili svojo politično voljo, da si bosta prizadevali in okrepili prizadevanja za iskanje vzajemno sprejemljive rešitve, ki bi morala biti učinkovita pri reševanju težav, izvršljiva, nadzorovana in združljiva s Svetovno trgovinsko organizacijo," je dejal tiskovni predstavnik Evropske komisije.

Dodal je, da sta se strani dogovorili, da bosta znova preučili cenovne zaveze, ki določajo najnižje cene in pogosto tudi količinske omejitve.

O predlaganih končnih carinah naj bi 27 članic EU-a glasovalo 25. septembra, če jih potrdi kvalificirana večina Sveta EU-ja, pa bi bile uvedene do konca oktobra in bi v veljavi ostale pet let.

Peking lobira pri članicah EU-ja

Bruselj je namreč obtožil Peking, da s subvencijami umetno znižuje cene svojih električnih avtomobilov, s čimer skuša izriniti evropske konkurente z donosnega trga. Po večmesečni preiskavi je Komisija ugotovila, da je Kitajska subvencionirala celotno dobavno in proizvodno verigo električnih avtomobilov.

Peking je preiskavo Komisije označil za "protekcionistično dejanje", ki je v svojih ugotovitvah pretiravalo, ter v odgovor sprožil več preiskav proti evropskemu izvozu svinjine, žganja in mlečnih izdelkov. Vendar so si kitajski uradniki v ozadju prizadevali najti rešitev spora s pogajanji in zaščititi domača podjetja pred visokimi carinami.

Vzporedno s tem je Peking pri določenih članicah EU-ja lobiral, naj glasujejo proti. Uvedbi carin močno nasprotuje Madžarska, prav tako nemški avtomobilski proizvajalci, ki so lani tretjino svoje prodaje ustvarili na Kitajskem, saj jih skrbijo povračilni ukrepi in se bojijo trgovinskega konflikta z drugo najpomembnejšo trgovinsko partnerico Nemčije.

Manjši preobrat se je zgodil prejšnji teden, ko je španski predsednik vlade Pedro Sanchez na obisku v Pekingu dejal, da bi morala Evropska komisija predlog carin premisliti. "Ne potrebujemo nove vojne, v tem primeru trgovske vojne," je dejal premier Španije, ki se je pred tem strinjala z uvedbo carin. Sanchez je malo pred tem s Kitajsko zapečatil dogovor o gradnji tovarne za proizvodnjo zelenega vodika v vrednosti milijarde dolarjev.