Dokončna odločitev o usodi projekta Galileo naj bi bila znana jeseni. Foto: EPA
Dokončna odločitev o usodi projekta Galileo naj bi bila znana jeseni. Foto: EPA
Evropska komisija mora do jeseni najti nove načine financiranja projekta. Foto: EPA

Obenem so ugotovili, da je potrebno za zagon sistema do leta 2012 nameniti dodatna javna sredstva v višini 2,4 milijarde evrov. Evropska unija je do zdaj za izgradnjo sistema že vložila 1,4 milijarde, vendar so pogajanja s konzorcijem podjetij, ki naj bi prevzel izgradnjo sistema, propadla. Ministri so zato Evropsko komisijo pozvali, naj do septembra pripravi alternativne načine financiranja projekta.

Končna odločitev o izgradnji sistema bo znana jeseni. Če se pristojni ne bodo dogovorili o načinu financiranja, lahko celoten projekt pade v vodo, opozarja nemško predsedstvo Uniji. Nemški minister za promet Wolfgang Tiefensee je navedel tri različne možnosti financiranja - iz evropskega proračuna, z bančnimi posojili ali prek Evropske vesoljske agencije (ESA).

Galileo zaželen, pot do njega trnova
S sistemom Galileo želi Evropska unija konkurirati ameriškemu sistemu GPS, kitajskemu Compasu in ruskemu Glonasu, vendar je evropski projekt zabredel v težave, potem ko je sodelovanje pri financiranju in upravljanju sistema odpovedal konzorcij zasebnih podjetij. Članice EU-ja so do zdaj za Galileo namenile več kot 1,2 milijarde evrov, a bi jih potrebovali še najmanj dve ali tri milijarde.

Sistem naj bi bil vzpostavljen leta 2012, ko bi bilo v zemeljski orbiti 30 satelitov. Raziskava Evropske komisije je pokazala, da večina Evropejcev podpira projekt Galileo. Ministri naj bi na predlog komisije podprli financiranje z javnimi sredstvi iz evropskega proračuna. Velika Britanija, Nemčija in Nizozemska niso najbolj navdušene nad tem predlogom in menijo, da bi morale denar prispevati države članice, saj bi s tem omejili vpliv Evropske komisije na projekt.

Slovenija za enakopravno obravnavo uporabnikov
Državni sekretar na Ministrstvu za promet Peter Verlič je dejal, da bi Galileo med drugim ponujal tudi storitve, ki so v javnem interesu, npr. glede prometne varnosti. Slovenija se je sicer zavzela za enakopravno in vsestransko možnost sodelovanja vseh držav članic pri izgradnji in poznejši uporabi sistema Galileo.

Po mnenju Slovenije bi bilo vodenje projekta bolje prepustiti Evropski komisiji kot Evropski vesoljski agenciji. V slednji namreč sodeluje le 17 držav, večinoma članic EU-15.