V SŽ-ju so se na prihod konkurence začeli pripravljati že pred časom, ko so kupili več večsistemskih lokomotiv. Foto: RTV SLO
V SŽ-ju so se na prihod konkurence začeli pripravljati že pred časom, ko so kupili več večsistemskih lokomotiv. Foto: RTV SLO
Železniški tiri
Oprtje železniških trgov za tovorni promet določa evropska direktiva o odprtju trga. Foto: EPA
Železniška postaja
Slovenske železnice trenutno 90 odstotkov storitev opravijo v mednarodnem trgu. Foto: EPA

Odprtje železniških trgov za tovorni promet določa evropska direktiva o odprtju trga iz leta 2004, v skladu s katero se je s 1. januarjem 2006 trg odprl za mednarodne prevoze blaga, z novim letom pa se bodo odprli tudi notranji železniški trgu v EU-ju.

Evropski železniški prevozniki bodo lahko storitve mednarodnega in notranjega prevoza blaga opravljali povsod po Uniji. Podatki agencije za železniški promet kažejo, da bo holding Slovenske železnice dobil tekmece iz sosednjih držav, saj so za izdajo varnostnega spričevala agencijo do zdaj zaprosili štirje prevozniki. Gre za tri prevoznike iz Avstrije in enega iz Italije, za vstop na slovenski trg pa naj bi se zanimali tudi operaterji iz Madžarske.

Slovenija direktive še ni prenesla v svoj pravni red, vendar to ne bo vplivalo na izdajanje varnostnih spričeval za tuje prevoznike, saj ima agencija v že obstoječih podzakonskih predpisih pravno podlago za izdajo teh dokumentov.

Novela o železniškem prometu še ni sprejeta
Novela o železniškem prometu, ki v slovenski pravni red prinaša obe evropski direktivi, je že v parlamentarni obravnavi. Novela predvideva združitev Slovenskih železnic v celovito podjetje in spremembo pristojnosti posameznih akterjev v železniškem prometu, obravnave v matičnem parlamentarnem odboru pa še ni prešla, čeprav je vlada pričakovala, da bo po hitrem postopsku sprejeta na decembrski seji.

SŽ: Odprtje trga nevarnost in priložnost
V holdingu Slovenske železnice vidijo odprtje trga kot nevarnost in hkrati priložnost. Z liberalizacijo se bo vsekakor povečala konkurenca, hkrati pa bo to omogočilo nadaljnjo internacionalizacijo poslovanja Slovenskih železnic. Slovenske železnice trenutno 90 odstotkov storitev opravijo v mednarodnem trgu, gre pa predsvem za opravljanje interoperabilnih storitev vleke oziroma prevzem logistike za posamezne ključne kupce in destinacije.

Branko Omerzu, ki začasno vodi Slovenske železnice, meni, da bodo te po odprtju trgov ostale glavni operater za velike naročnike v koprsko pristanišče in iz njega. Sicer pa so se na Slovenskih železnicah na prihod konkurence začeli pripravljati že pred časom, ko so kupili več večsistemskih lokomotiv, ki omogočajo vožnjo tudi v drugih državah, in nove tovorne vagone.