Ob začetku finančne krize se je po besedah predsednice ZPS-ja govorilo, da so bili za njo najprej krivi kupci, ki da so z neprevidnim in neodgovornim najemanjem kreditov povzročili finančni balon, kasneje pa so bili spet tarča kritik, da ne porabijo dovolj in da brez ustrezne porabe ni mogoč ponoven zagon gospodarstva. Dejstva so po Kutinovem mnenju drugačna, saj si potrošniki ne bi mogli sposoditi preveč, če jim ne bi nekdo neodgovorno posojal preveč denarja. Foto: MMC RTV SLO
Ob začetku finančne krize se je po besedah predsednice ZPS-ja govorilo, da so bili za njo najprej krivi kupci, ki da so z neprevidnim in neodgovornim najemanjem kreditov povzročili finančni balon, kasneje pa so bili spet tarča kritik, da ne porabijo dovolj in da brez ustrezne porabe ni mogoč ponoven zagon gospodarstva. Dejstva so po Kutinovem mnenju drugačna, saj si potrošniki ne bi mogli sposoditi preveč, če jim ne bi nekdo neodgovorno posojal preveč denarja. Foto: MMC RTV SLO

"Ugotavljamo, da potrebujemo boljšo regulacijo in zaščito za preprečevanje novih kriz v prihodnje," je ob svetovnem dnevu varstva potrošnikov dejala predsednica slovenske zveze potrošnikov Breda Kutin. Po njenih besedah se ravnanje finančnih ponudnikov vrača v ravnanje pred krizo.

Pojavlja se neodgovorno kreditiranje in finančno izključevanje, Kutinova pa izpostavlja še opozarja sporne tržne prakse in nepoštena pogodbena določila, drago zaračunavanje finančnih storitev in slabo ter praviloma zavajajoče svetovanje pri sklepanju pogodb.

Pri finančnih pogodbah bo treba več regulacije
Slovenija ima po njenem mnenju dobro reguliran trg, evropski predpisi pa določajo, kaj je zavajajoče oglaševanje. Navedla je primer cene litra mleka; če ga potrošnik kupi v posebni akciji in se trgovec ne drži oglaševane cene, je takoj v postopku tržne inšpekcije.

A več bo potrebno postoriti pri finančnih poslih. Če potrošnik sklepa različne oblike dolgoročnega varčevanja, mu zraven priložijo letake, na katerih bo prikazano, kako bo vloga naraščala. Ko bo pogledal, kaj dejansko dobi, zna biti presenečen, je pojasnila. Spomnila je na Modro varčevanje, glede katerega se na sodišču še vedno pogovarjajo o tem, ali je bil letak o rasti obrestne mere, ki je bil priložen pogodbi, zgolj informativne ali zavajajoče narave.

V takih primerih, pravi, da nikakor "ne moremo okriviti potrošnikov, da so narobe razumeli določene zaveze in ne moremo se strinjati s stanjem, da si bistveno bolj zavarovan, ko kupuješ liter mleka, kot takrat ko sklepaš dolgoročno pogodbo". "Zato bomo na tem področju še delali," je poudarila.