Milič meni, da bi morali izvoznikom ponuditi več podpore. Foto: MMC RTV SLO
Milič meni, da bi morali izvoznikom ponuditi več podpore. Foto: MMC RTV SLO

"V Sloveniji imamo dva kontradiktorna pregovora. Eden je V slogi je moč, drugi pa V španoviji še pes crkne in za slovenske podjetnike bolj velja drugi pregovor," je na posvetu o gospodarski diplomaciji dejal predsednik Gospodarske zbornice (GZS) Samo Hribar Milič.

Slovenija danes izvozi več kot je pred 20 leti izvozila Jugoslavija, v izvozu realiziramo 30 % vseh prihodkov v gospodarstvu, je pojasnil. Polovico slovenskega izvoza predstavlja 100 podjetij in od 18.000 registriranih podjetij jih 9.000 dela samo na Balkanu, preostali svet je pa še nerealiziran. Po Miličevih besedah imamo trenutno vsaj okoli 500 podjetij, ki ne izvažajo in prodajajo svojega produkta na tujem, a bi ga lahko.

V slogi je moč
Manjka pa jim mreža, ki bi jim pri tem pomagala. Kot je pojasnil, so tukaj potreni večja spodbuda bank, močnejša mreža gospodarskih zbornic, več častnih konzulov ter izkoriščanje že vzpostavljene mreže večjih podjetij, ki jih imajo v tujih državah.

Ob tem bi se morali odločiti tudi za načrtno krepitev znamke Slovenije in poskrbeti za njeno večjo prepoznavnost, saj nas trenutno v tujini najbolj promovirajo športniki, je dejal predsednik GZS-ja. Potrebujemo tudi znosnejšo vizumsko politiko, meni Milič, temu je pritegnil tudi Zdenko Počivalšek, direktor Term Olimia. Pričakuje, da se bo močno pospešil postopek izdajanja vizumov, kjer predlaga, da si izberemo najboljšo evropsko prakso in jo prenesemo v naš pravni red.

Ministrstvo za zunanje zadeve še bolj viha rokave
Kot častni gost je na razpravi sodeloval tudi zunanji minister Samuel Žbogar. Pojasnil je, da ima gospodarska diplomacija na voljo več orodij, med katerimi je na prvem mestu izpostavil mrežo diplomatsko-konzularnih predstavništev. Letos načrtujejo njihovo širjenje tudi v Bolgarijo in Libijo, želijo pa pokriti tudi Bližnji vzhod.

Med drugim so pomembne tudi gospodarske delegacije, ki jih bodo letos organizirali v Turčiji, Braziliji, Indiji in na Češkem. Več pozornosti bodo obenem namenili še sektorskim delegacijam, ki so po naravi manjše, o čemer so že potekali pogovori z obrtno zbornico.
Pisarne za podjetnike na predstavništvih
Novo orodje je tudi gospodarski fond. Zlasti manjša podjetja so se namreč pritoževala, da diplomatska predstavništva nimajo sredstev za pomoč malim podjetjem pri prodoru v tujino. Gre za sredstva, ki se bodo uporabljala za razna izobraževanja, organizacijo dogodkov, pogostitve … Predstavništva bodo morala na MZZ-ju za sredstva fonda konkurirati s konkretnimi predlogi. Teh fondov bo v prihodnje še več, je napovedal Žbogar.

Kot novost, ki bo zaživela kmalu, pa so tudi podjetniške pisarne na predstavništvih. Gre za dejanske pisarne kot pomoč podjetjem pri vstopu na nove trge. Podjetja bodo lahko v prvih tednih koristila to pisarno za delovanje do odprtja predstavništva. Namen je skrajšati pot do polne operativnosti podjetja in olajšati vstop na nov trg. Najprej bodo odprte pisarne v Carigradu, Šanghaju, Moskvi in New Delhiju, je še dejal zunanji minister.
Na razpravi so sodelovali še Tone Stanovnik, direktor Špice International, Vladimir Gasparič, direktor direktorata za gospodarsko diplomacijo, in Božo Dimnik.