Ob svetovnem dnevu potrošnikov je predsednica zveze potrošnikov Breda Kutin izpostavila, da imajo potrošniki težave s tiranijo izbire, neverjetno kreativnimi trženjskimi pristopi ponudnikov ter vedno bolj omejeno kupno močjo kot posledico krize.
"Če kdaj, potrošnik danes potrebuje informacije, kaj in kako izbirati ter pomoč pri uveljavljanju svojih pravic," je poudarila Kutinova, ki je prepričana, da se prepogosto na varstvo potrošnikov gleda kot na strošek in ne kot naložbo za izhod iz krize.
Hkrati tudi mineva 22 let od začetka izhajanja edine potrošniške revije v Sloveniji VIP, ki je nastala po vzoru in ob podpori velikih in uveljavljenih potrošniških revij iz Nemčije, Avstrije in Velike Britanije. Reviji je bila zadnjih 10 let podeljena koncesija države, ki je zagotavljala sofinanciranje revije za potrošnike brez oglasov.
Razpis za novo petletno koncesijo pa je bil tokrat objavljen z zamudo in nato 25. februarja letos razveljavljen. "Revija tako ostaja brez pomembnega sofinanciranja, in če razpis ne bo zelo hitro ponovljen, je njen obstoj resno ogrožen," je ob tem opozorila Kutinova.
Prepričana je, da bodo brez te revije oškodovani potrošniki, pa tudi tisti ponudniki, ki si prizadevajo, da zagotavljajo in izboljšujejo kakovost svojih izdelkov in storitev na trgu. "S propadom revije bi pridobili le tisti ponudniki, ki si ne želijo poštene konkurence in objektivnih primerjav kakovosti ter cene," med drugim meni Kutinova.
Vlada je sicer julija lani sprejela program varstva potrošnikov in za izvajanje programa zagotovila sredstva v proračunu, med drugim tudi za koncesije za brezplačno svetovanje potrošnikom. Vlada je nato izbrala ZPS, pogodba pa več kot tri mesece po sklepu vlade še vedno ni podpisana. Zakaj gospodarski minister pogodbe ni podpisal, na ZPS-ju niso dobili odgovora.
Opozarjanje na oderuške kredite
ZPS je ob svetovnem dnevu potrošnikov izpostavila problem najema kreditov pri nebančnem sektorju. Vedno več je primerov oškodovanja potrošnikov zaradi najema kreditov po obrestni meri, ki presega zakonsko dovoljeno višino. Potrošnikom zato omogočajo brezplačen pregled pogodbe glede skladnosti z zakonodajo.
Odvetnica ZPS-ja Živa Drol Novak je povedala, da podjetja ob sklenitvi kreditne pogodbe zahtevajo tudi podpis posebne izjave, s katero potrošnik svojemu izplačevalcu plače ali pokojnine odobri odtegovanje obrokov za poplačilo kredita, dokler ne prejme izjave upnika, da je kredit poplačan.
"To v praksi pomeni, da tudi v primeru pogodbe, sklenjene v nasprotju z zakonom, potrošnik ne more enostavno preklicati izjave in doseči prenehanja odtegovanja čez znesek, ki ga je dolžan vrniti," je opozorila Živa Drol Novak.
Zveza potrošnikom, ki so sklenili kreditne pogodbe z nebančnim sektorjem, omogoča brezplačen pregled pogodbe glede skladnosti z zakonodajo. Nekaj konkretnih primerov že imajo, vložili so že tudi prvo tožbo in predlog za začasno odredbo, saj se brez sodne odločbe o ničnosti kreditne pogodbe ne da doseči prekinitve odtegovanja obrokov.
Na ZPS-ju sicer ugotavljajo, da je konkretnih primerov malo, vendar ti predstavljajo le vrh ledene gore. Veliko več prejemajo klicev potrošnikov zaradi problematike oderuških kreditov. "Ljudje ne vedo, kam naj se obrnejo po pomoč. Ti krediti pa lahko do dvakrat ali celo do trikrat presegajo znesek, ki ga je potrošnik dobil," je še opozorila Živa Drol Novak.
Ob tem je pojasnila, da se za kredite v nebančnem sektorju odločajo predvsem tisti, ki so jim bančni krediti nedosegljivi, večinoma gre za upokojence. Na ZPS-ju obenem pričakujejo, da bodo pristojni organi okrepili nadzor na tem področju. Že junija lani pa je ZPS ministrstvu za pravosodje predlagal črtanje spornega člena zakona o izvršbi in zavarovanju, ki omogoča zlorabo s strani nebančnih ponudnikov potrošniških kreditov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje