Čebelarstvo prispeva k reševanju številnih ciljev trajnostnega razvoja, pomaga denimo odpravljati revščino in lakoto, saj povečuje pridelek sadja in zelenjave, ki je odvisen od opraševanja. Medex je proizvodno podjetje, ki je tudi ambasador čebelam prijaznega sveta, hkrati pa v svojem laboratoriju s štirimi doktorji znanosti odkrivajo nove dokaze o učinkovitosti čebeljih pridelkov. Večinska lastnica Aleša Mižigoj je pred več kot 20-leti še okrepila razvoj prehranskih dopolnil in podjetje usmerila na pot globalnega uspeha.
Medex je ena redkih blagovnih znamk, ki je še v slovenski lasti. Podjetje je bilo ob ustanovitvi pred skoraj 70 leti le trgovsko podjetje, specializirano za izvoz medu.
Z ustanovitvijo enega prvih laboratorijev v Evropi leta 1963 pa so postali pionirji apiterapije na tem območju in sledil je stalen razvoj. Danes je družinsko podjetje z 80 redno zaposlenimi, v katero je vključena že tretja generacija, eden vodilnih evropskih proizvajalcev prehranskih dopolnil na osnovi čebeljih pridelkov in drugih naravnih proizvodov.
Večina izdelkov je plod lastnega razvoja; za prenovo laboratorija, gradnjo skladišča in druge naložbe so v zadnjih letih namenili skoraj 8 milijonov evrov. Izvažajo v več kot 20 držav, pomembnejši trgi so, poleg držav bivše Jugoslavije in Evropske unije, države Bližnjega vzhoda in Azije.
Večina vaših izdelkov je plod lastnega razvoja in kot prvi na svetu ste s slovenskimi znanstveniki dognali nekatere povsem nove učinke matičnega mlečka. Kaj se ugotovili?
“Skupaj z Univerzo na Primorskem smo raziskovali učinek matičnega mlečka na vnetne procese v telesu in dognali smo, da matični mleček zelo znižuje vnetje, na drugi strani pa povečuje antioksidativno sposobnost telesa in neverjetno pripomore tudi k hujšanju in znižuje holesterol. To je bila dvojna slepa študija na ljudeh.”
Zakaj ste se odločili za te drage klinične raziskave, to je, bi lahko rekli, zahtevnejša pot do uspeha?
“Tako, a je edina, ki prinaša rezultate na dolgi rok, ker mi si ne želimo uspeha iz danes na jutri. Tudi podjetje obstaja že 86 let in to je tek na neskončne proge, zato moramo biti kredibilni v našem delovanju, čebelji pridelki pa so res pravi čudež narave.”
Družbena odgovornost je ena od vaših prioritet, kako denimo spodbujate razvoj čebelarstva, celo v Gani?
“Drži, čebelarstvo je neverjetno trajnostno naravnano skozi vse vidike, kajti čebele pomenijo večje opraševanje rastlin, večji pridelek sadja in zelenjave in zmanjšujejo revščino v bolj nerazvitih delih sveta. Čebele dajejo tudi priložnost za delo na področjih, kjer so ženske večinoma doma in tako lahko skrbijo tudi za čebelje panje, tako da čebelarstvo pomeni velik napredek.”
Skupaj s slovenskimi znanstveniki delate na projektu v Afriki?
“Drži, pa tudi s slovenskimi čebelarji”
Podpirate tudi šport, donirate socialno ogroženim, podpirate mlada podjetja. V podjetju imate zaposlenih skoraj 70 % žensk. Zakaj je tako pomembno, da kot podjetnica delujete tudi na drugih področjih?
“V življenju smo povezani, človek je socialno bitje in le če bomo vzdrževali svet lep, dober za vse, bomo imeli priložnost in naše vodilo je ustvarjanje čebelam prijaznega sveta."
Trenutno imate v podjetju dva velika izziva, in sicer ohraniti motiviranost dolgoletnih zaposlenih in ohraniti agilnost podjetja. Razmišljate tudi o solastništvu zaposlenih, kakšen je vaš način vodenja?
“Moj način vodenja je zelo vključujoč, želim si, da ljudje sami razmišljajo in prispevajo, kajti drugače je voditi podjetje, ki bo doseglo že skoraj 70 let ali pa nek mlad startup. Drugače je ohranjati podjetje mlado in zato se stalno izobražujemo.”
Kaj najbolj spodbudi starejše?
“Dejansko to, da jih še vedno vključujemo v izobraževanja, da imajo vedno možnost napredovati. Zelo so hvaležni za to, hkrati pa zdaj delamo novo korporacijsko strukturo, da bodo lahko tudi zaposleni udeleženi v lastništvu podjetja."
Medex je ena redkih slovenskih blagovnih znamk, ki je že v slovenski lasti. Deluje že od leta 1954, dolgo ga je vodi vaš oče, potem pa ste vi leta 2000 prišli v podjetje in vnesli nek nov, svež veter, nove izkušnje, ki ste jih pridobili na lastni podjetniški poti. Kako ste potem zastavili to novo pot v Medexu, ki je bilo prej povsem drugačno podjetje?
“Drži, ko sem prišla v podjetje, sem si najprej pogledala, kje podjetje je in katera bi bila tista pravilna pot razvoja, ki bo omogočila podjetju dobro delovanje na daljši rok. Podjetje je takrat proizvajalo tudi napolitanke in piškote, to je pomenilo največji del prodaje, nato pa med, prehranskih dopolnil je bilo okoli 10, 15 odstotkov in nekaj je bilo tudi uvoza in zastopanja tujih blagovnih znamk.”
Kolikšen delež sedaj predstavljajo prehranska dopolnila?
“Mislim, da bodo letos predstavljala okoli 70 odstotkov.”
Kako pa je vaša družina postala večinski lastnik podjetja, kakšna je zgodba?
“Dejansko je to dolga zgodba. Veste, da je bila možnost, ko so se podjetja privatizirala, so imeli možnost notranjega odkupa vsi zaposleni. To je bilo tako, da je v bistvu morala pri notranjem odkupu sodelovati vsaj ena tretjina zaposlenih v podjetju, se pravi ni mogel samo nekdo kupit in reči: Zdaj bo pa to podjetje moje. Tako da to je bil proces dolg 15 let in bom rekla, kjer so se počasi odkupovali deleži in nazadnje so deleže prodali tudi ljudje, ki so bili tam zaposleni in to je moralo vse biti narejeno na zelo transparenten in na pošten način, če smo hoteli, da so ti ljudje tudi vnaprej zadovoljni, vključeni in sodelujejo.”
Oglejte si celoten pogovor:
Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 23. maja, ob 17.20 na TV SLO 1. Gostili bomo Igorja Paldaufa, inovativnega mladega kmeta leta 2019.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje