Za mnoga podjetja čas covida-19 predstavlja največji izziv. Ponovno se je pokazalo, da spremenjene razmere na trgu hitrim, inovativnim, prilagodljivim in pogumnim, prinesejo tudi nove priložnosti. Eno takih je podjetje Škerjanc, ki zadnjih dvajset let ne glede na vse dosega stabilno rast in tekoče opravlja obveznosti do dobaviteljev, kupcev, zaposlenih in do države. Obdobje epidemije so prestali z manjšim upadom prodaje, ki so ga inovativno nadomestili.

Družinsko podjetje Škerjanc iz Materije je nastalo leta 1993. Začeli so z izdelavo gobic z jelenjo kožo, nadaljevali s tapeciranjem stolov, večji preboj na trgu pa jim je uspel s prodajo taburejev. Danes ponujajo več kot 1000 različnih izdelkov, njihov paradni konj so stoli za gostinstvo, domačo in pisarniško rabo, prodajajo pa tudi mize, vrtne garniture in gostinsko opremo. V Sloveniji imajo 32 redno zaposlenih, še 8 pa v svojem podjetju na Hrvaškem. V obeh podjetjih so lani ustvarili več kot 11 milijonov evrov prihodkov, od tega 20 odstotkov iz proizvodnje, preostalo iz trgovine. Zaradi vse večjih potreb po skladiščnih prostorih načrtujejo nadaljnjo širitev; zgradili bodo nov logistični center, ki bo obsegal 6.000 kvadratnih metrov. Pogovarjali smo se z ustanoviteljem in direktorjem podjetja - Mitjem Škerjancem.

TV SLO/zajem zaslona: Mitja Škerjanc
TV SLO/zajem zaslona: Mitja Škerjanc

Vaša želja je postati vodilni ponudnik stolov in opreme tako na slovenskem kot hrvaškem trgu. Zdi se, kot da ste sredi gospodarske konjukture, kako vam to uspe?
“Kaj pa vem, podjetje sega že v leto 1993 in v teh 29 letih se marsikaj naučiš. Pandemija je bila velika preizkušnja. Dala nam je nov veter. Prej smo delali s pravnimi osebami, torej gostinci, turistično infrastrukturo, z javnimi zavodi, v času pandemije pa smo se preusmerili na fizične stranke.”
Zanimivo je, da največ prodate gostincem in podjetjem v turizmu, to pa je panoga, ki jo je epidemija covida-19 najbolj prizadela. Kako si to razlagate?
“Res je, marketing zadnjih desetih let je bil usmerjen na turistično panogo, zdaj so se pokazali rezultati preteklega dela marketinga, ki je bil usmerjen na turistični sektor.”

Zanimivo je tudi, da na hrvaškem trgu, kjer ste odprli tudi prodajni salon v Zagrebu, doživljate pravi razcvet. Kako vam je uspelo osvojiti sosednji trg?
“Nič ne gre čez noč. Rabiš vztrajnost, vztrajnost in še enkrat vztrajnost. Rezultat je posledica aktivnosti. Bolj kot si aktiven, več kot daš podjetju, zaposlenim, več se ti vrne. Že leta 2011 smo bili prisotni na hrvaških sejmih, kljub temu, da Hrvaška ni bila v EU območju. Dejansko nismo imeli rezultatov. Vedel sem, da bo slej kot prej prišlo do tega, da bo tudi Hrvaška prišla v EU območje. Leta 2013 smo doživeli razcvet in leta 2014 podvojili promet, kar ni bilo lahko. Enako velja za Zagreb, ki je metropola. Usmerili smo se na maloprodajne kupce, torej na fizične stranke. Naša največja prednost je, da smo specializirani izključno za stole, mize, vrtno pohištvo, jedilniške stole in seveda opremo po željah kupca.”

TV SLO/zajem zaslona
TV SLO/zajem zaslona

Tudi to, da ste fleksibilni. Da se lahko hitro prilagodite novonastalim razmeram na trgu, kot se je pokazalo v času epidemije. Leta 2020 ste sicer imeli manjši upad prihodkov, vendar ste ga inovativno nadomestili s spletno prodajo. Vseh teh uspehov pa ne bi bilo brez odlične ekipe sodelavcev. Pravite, da so vaši zaposleni največji kapital podjetja. Kako jim to pokažete?
“Mi imamo lahko najboljše računalnike, najboljše kamione, najboljša vozila, a če nimamo dobrih ljudi, nimamo nič. Zaposleni so stimulirani, delamo dosti na medsebojnih odnosih, veliko se pogovarjamo, kajti to je edini rezultat in edina zgodba o uspehu so zaposleni.”

Kje vidite rešitve za te izzive?
“Vsekakor moramo začeti pri vrhu. Spremeniti je potrebno šolski sistem, preveč je družboslovnih poklicev, stimulirati obrtnike - z raznimi štipendijami, subvencijami. Mi smo željni inženirjev, željni smo tehničnega kadra.”
Vedno je navdihujoče pogledati uspešna družinska podjetja, kjer so zaposleni res kot del ene velike družine. Kako ustvariš takšno klimo, kaj je tu najpomembnejše?
“Z nekaterimi smo skupaj že več kot 20 let, z nekaterimi več kot 10. Skupaj preživimo 10 ur dnevno, dosti sestankujemo skupaj, veliko se pogovarjamo, šalimo, gremo skupaj na kosilo. Ustvarjamo zdrave odnose in ne gledamo izključno samo na realizacijo in promet."

TV SLO/zajem zaslona
TV SLO/zajem zaslona

Svojih otrok še ne vključujete v delovanje podjetja? To je lahko velik riziko, če zaposleni potem ne sprejmejo mlajše generacije v družinskem podjetju. Kako razmišljate o tem?
“Sin študira arhitekturo in ga ne mislim vključiti v podjetje. Mora sam začeti. Jaz sem začel z ničle, on ne bo, ker ima neko podlago, sigurno pa ne bo začel v podjetju Škerjanc, ker mora začeti delati na svojem. Hčerka obiskuje gimnazijo in ima pred seboj še celo življenje. Ne razmišljam še tako daleč.”

Pred 30 leti ste kot družina v domači garaži začeli svoj posel, kakšni so bili ti začetki?
“Zelo težki. Leta 1991 se je smrtno ponesrečil moj oče in tako sva ostala sama z mamo. Sestra je študirala in živela v Ljubljani. Začeli smo z ničle. Jaz sem dva, tri mesece po očetovi smrti s prijateljem odprl gostinski lokal, bilo mi je 20 let. To je trajalo leto, leto in pol, bilo je veliko evforije, samostojna Slovenija, ponočevanja, norenje, zato je mama rekla: Mitja stop. Poklicala je prijatelja pokojnega očeta, ki nas je nato obiskal doma in rekel: Mitja, zdaj boš pa začel delati. Gospod je bil starega kova, uspešen podjetnik. Zanj sem začel šivati gobice z jelenjo kožo. Meni se ni sanjalo, kaj je to, kako bo to težko. Sem si predstavljal, da bo zelo enostavno. Tako smo v garaži, na šivalnem stroju z mamo in takratnim dekletom, danes mojo ženo, začeli šivati te gobice in kmalu smo zaposlili enega, dva, tri. Potem smo prešli na oblazinjene stole."
Kaj za vas pomeni družbena odgovornost?
“Kar nam je lokalna skupnost dala in daje našim otrokom, se čutim dolžnega vračati. Smo donatorji, radi pomagamo mladim, športnikom, organiziramo počitnice za otroke s socialnimi težavami.”

Mitja Škerjanc, proizvodnja in prodaja stolov

Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 28. februarja. Predstavili vam bomo podjetje EKWB iz Komende, ki je iz majhnega zagonskega podjetja zraslo v prvega igralca na svetu pri razvoju in proizvodnji izdelkov za vodno hlajenje računalnikov po meri.