Igralki bodo posvečeni trije petkovi večeri in nedeljsko popoldne. Danes ob 21.30 bo na 2. programu Televizije Slovenija cikel vpeljala oddaja Kinoteka, v kateri se bo novinarka Mateja Valentinčič pogovarjala z Jelo Krečič. Stoletnica rojstva Ingrid Bergman jima bo služila za izhodišče o širši problematiki filma – govorili bosta o figuri ženske v klasičnem obdobju Hollywooda in njegovi ideologiji ter nekdanjem zvezdniškem sistemu, ki ga je mogoče danes vzeti v bran.
Ob 21.45 bo oddaji na istem programu sledil italijanski film Stromboli, ki ga je leta 1950 posnel Roberto Rossellini. To je bil začetek sedemletne ljubezenske zgodbe, ki se je začela s skrivno afero (igralka je bila tedaj še poročena s Pettrom Lindströmom) in se še isto leto zapečatila s poroko. Ameriško občinstvo je bilo ob razkritju škandala šokirano, nov zakon ni končal le njenega prvega zakona, ampak tudi igralkino razmerje s Hollywoodom, ki ga je bila prisiljena zapustiti. Vrnila se je šele šest let pozneje, ko je posnela kritiško sprejeto Anastasio.
V Stromboliju igra litvansko begunko Karin, ki se v želji, da bi pobegnila pred zaporniškimi razmerami, poroči s preprostim italijanskim ribičem iz istega vojnega taborišča. Omožitev jo privede v osamljeno vas na enem izmed otokov blizu Sicilije, kjer življenje narekuje tradicija. Do okolja, ki jo sprejema s sovražnostjo in nezaupljivostjo, razvije odpor. Film je veličasten portret ženske v eksistencialni krizi, obenem pa večplastna metafora, ki odseva realnost na glavo postavljenih življenj režiserja in igralke. Je tudi prelomnica v njuni zasebnosti, saj je med snemanjem Ingrid Bergman zanosila, kar je Rossellini izkoristil v filmski zgodbi. Tudi sicer namreč film ni imel vnaprej začrtanega scenarija, ampak so prizore snemali spontano kot odziv na dogodke iz resničnosti.
Med hollywoodske dive stopi neizumetničena Švedinja
Igralko, ki je v svoji karieri zamenjala kar tri nacionalne kinematografije - švedsko, ameriško in italijansko – je odkril David O. Selznick, producent filma V vrtincu. Prvi je zaznal tisto njeno posebnost in kakovost, ki sta kasneje očarali velikane filma, kot sta Rossellini in Alfred Hitchcock. Selznick je Ingird Bergman zvabil v Hollywood, kjer je leta 1939 posnela ameriško različico švedske uspešnice Intermezzo (1936). Po biografiji, ki jo podpisuje David Thomson, so producenta sprva obhajali dvomi, saj Bergmanova ni ustrezala običajnim standardom hollywoodskih div. Bila je previsoka, za ameriško okolje preveč "švedska", poleg tega je zavračala vsakršno preobrazbo, ki bi jo preobrazila v glamurozno divo tipa Grete Garbo. A ravno to je bil njen čar – neizumetničenost in pristnost, ki je ni želela zamazati s plastmi ličil. V tem se je razlikovala od skoraj vsake velike zvezdnice svojega časa. Rumeno časopisje je pisalo, da ne mara lakiranih nohtov in sovraži kupovanje klobukov, zaužije pa vsakršno jed, ki se ji zahoče.
Vojna vulkanov – eden najodmevnejših filmskih škandalov
Enega od največjih škandalov filmskega sveta, začetek razmerje Bergmanove in Rossellinija, osvetljuje italijanski dokumentarni film Bergmanova in Magnanijeva – vojna vulkanov. Dokumentarec predstavlja nenavadno, skoraj nadrealistično metaforiko prvega skupnega snemanja, ki je potekalo na Stromboliju (Italija), otoku s še danes delujočim vulkanom. Hollywoodska diva je morala več mesecev preživeti v divjini, ne da bi ji režiser, ki ga je neizmerno občudovala in s komer je v tistem trenutku že začela ljubimkati, povedal kar koli o scenariju ali zgodbi filma. Medtem pa je Rossellinijeva partnerica in prvi obraz italijanskih platen Anna Magnani, ki jo je Roberto v tem trenutku varal z Bergmanovo, na bližnjem otoku z vulkanom snemala film z zelo podobno zgodbo, kot je ta v Stromboliju. Ljubezenski trikotnik in nenavadni filmski dvojček sta povzročila rumenomedijski škandal, ki so ga v časopisih poimenovali "vojna vulkanov". Intrigantno resnično zgodbo o snemanju tega filma, ki je skorajda bolj nenavadna od fikcije, lahko ujamete v petek, 4. septembra, ob 23.00, na 1. programu Televizije Slovenija.
Kino za družino: Nediskretna
V sklopu programa Kino za družino bodo 6. septembra ob 14.55 na 1. programu Televizije Slovenija predvajali še britansko-ameriško koprodukcijo Nediskretna iz leta 1958. Gre za elegantno in duhovito barvno romantično komedijo, posneto v technicolorju. Ingrid Bergman se v njej zaljubi v Caryja Granta, s katerim se je na platnu zapletla že leta 1946 v Hitchcockovem noirovsko romantičnem vohunskem trilerju Notorious. Zvezdnica, ki je vedno igrala like, v katerih lahko prepoznamo nekaj nje same, igra Anno Kalman, v Londonu živečo slavno gledališko igralko srednjih let, ki proti vsem pričakovanjem in verjetnosti ni še spoznala moškega, v katerega bi se zares zaljubila. Vsaj dokler se pred njenimi vrati ne znajde privlačen, šarmanten, uglajen, izobražen, razgledan finančnik Phillip.
Potovanje v Italijo
Leta 1954 je nastal še en film slavnega filmskega para, Potovanje v Italijo, kjer je Bergmanova nastopila ob Georgeu Sandersu in Marii Mauban. Zgodba pripoveduje o premožnem zakonskem paru, ki se odpravi na potovanje v Neapelj, da bi tam prodal podedovano vilo. Potovanje zareže v njuno dolgoletno zakonsko rutino, nenadoma oba spreleti, da sta poročena z neznancem. Po eni strani blago ironičen, po drugi pa izjemno učinkovit, močen, luciden in presenetljivo pretresljiv film. Rossellini z blago duhovitostjo obravnava buržujske probleme, zlom zakonske zveze, horizont ločitve in izgube ter stiske zakoncev, obenem pa goji do likov in položajev pravšnjo senzibilnost. Film bo na sporedu v petek, 11. septembra, ob 23.00 prav tako na 1. programu Televizija Slovenija.
V prihodnjih dneh bodo filmoljubci na svoj račun prišli tudi z novo sezono oddaje Kino Fokus, ki bo v sredo, 2. septembra, ob 21.40 na 1. programu Televizije Slovenija predportoroško obarvan in bo predstavil, kaj prihajajoč Festival slovenskega filma. Že v ponedeljek pa si lahko ob 23.05 prav tako na 1. programu ogledate oddajo Umetni raj, ki bo osvetlila dogajanje z letošnjega sarajevskega festivala. Naj prišepnemo, da je avtorica oddaje Mateja Valentinčič pred kamero ujela igralca Benicia Del Tora, pa še marsikaj drugega se obeta.
Zakon z Rosselinijem se je končal leta 1957, ravno v času, ko je Hollywood zvezdnici Casablance vendarle odpustil in ji podelil drugega oskarja. Med nekim intervjujem, ki ga je v New Yorku dajal ob prejemu nagrade filmskih kritikov, je na vprašanje, ali v življenju kaj obžaluje, odvrnila, da ničesar.
Svoji slavni materi je letos dramsko besedilo posvetila hči Isabella Rossellini, ki ga je predstavila v vseh ključnih mestih življenja Ingrid Bergman - v Stockholmu, Rimu, Parizu, Londonu in New Yorku. Igralka, ki je spretno potovala tudi med filmskimi žanri, je bila zares ena najbolj svetovljanskih zvezdnic 20. stoletja.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje