Mladi in obetavni režiser Darren Aronofsky je nase prvič opozoril leta 1998, ko se je podpisal pod odličen prvenec Pi. Z mikroproračunom je ustvaril psihološki triler, v kateri se ukvarja z navidez nezdružljivimi temami (vera, znanost, borza ...). Ni trajalo dolgo, da je dobil priložnost tudi v "prvi ligi" - vsega dve leti pozneje je na filmska platna priromal Rekviem za sanje.
- Filmski kulti, ki smo jih že predstavili
Trojica s svojimi sanjami
V središču zgodbe najdemo tri mlade junake, za katere bi lahko trdili, da prinašajo svojo variacijo klasične zgodbe o "drogeraških zasvojencih" (Trainspotting, Strah in groza v Las Vegasu, Zadet ...). Harry (Jared Leto) z dekletom Marion (Jennifer Connelly) načrtuje lepo prihodnost v podobi modne trgovine. Harry skuša začetni kapital pridobiti z manjšimi posli z mamili, pri čemer sodeluje z najboljšim prijateljem Tyronom (Marlon Wayans). Vsi trije mamila tudi zlorabljajo.
Sanje v podobi televizije
Dodatno razsežnost zasvojenosti predstavlja Harryjeva mati Sara (Ellen Burstyn), ki kot upokojenka večino časa preživi ob gledanju televizije. Ko dobi reklamni telefonski klic, je prepričana, da bo kmalu dobila povabilo za sodelovanje na televizijski oddaji, ki jo doma "verno" spremlja. Ker ima le eno svečano obleko, ki ji je premajhna, se s pomočjo tablet spravi k hujšanju.
Naslov, ki pove veliko
Besedi iz naslova sta navidez protislovni, a sijajno pričarata naravo filma. Vsi junaki imajo izdelane sanje, po katerih neizmerno hrepenijo, a na poti do njih se vse bolj zapletajo v usodni vrtinec, iz katerega ni rešitve. Temu primerno sledi tudi naracija, ki je razdeljena v tri dele, ki so poimenovani po letnih časih (poletje, jesen, zima). Vse bolj mrzla in neprijazna narava nastopa v simbolni vlogi četverice, ki je vsak dan bolj oddaljena od cilja. Narava je sicer ciklična, tako za vsako zimo pride spet poletje, kar pa za junake ne moremo trditi. Njihovo poletje - njihove sanje - se odražajo le še v halucinacijah.
Montaža sijajno slika stanje junakov
Aronofsky je svoj največji pečat pustil v montaži, s katero gledalec skorajda stopi v kožo odvisnikov. Naj omenim le rezanje platna z več slikami, ki prikazujejo stanje junakov v istem času, in prikaz uživanja heroina. To je prikazano z nekaj ekspresnimi rezi, ki prikazujejo kratek užitek, režiser nato vrne "normalno hitrost", s čimer le še stopnjuje njihovo bedo v času iskanja novega odmerka (in denarja zanj). Dolžina rezov je sprva običajna (več kot minuta), s stisko junakov njihova dolžina postane vse krajša, na koncu je krajša celo od sekunde.
Mnogo obrazov odvisnosti
Gledalec na koncu le nemočno opazuje režiserjevo interpretacijo odvisnosti, ta ne pomeni le temnega obraza mamil, tablet in alkohola, temveč tudi (pretirane) ambicioznosti in lova na tako opevane ameriške sanje.
Nepozabna tema Clinta Manslla
Morda največja odlika Rekviema za sanje se skriva v večpredstavnosti, saj zgodba deluje in nagovarja tako prek vsebine kot slike ter seveda glasbe, ki jo je skomponiral Clint Mansell. Le kdo ne pozna udarne teme, ki je pozneje odmevala v številnih filmih (Da Vincijeva šifra; Jaz, legenda; Babilon ...), računalniških igricah in ogromno videoposnetkih, ki jih ljubitelji spleta vsak dan nalagajo na Youtube ali podobne portale (navajam le športni primer Anžeta Kopitarja).
Kratke in sladke:
- Vloga Harryja je bila najprej ponujena Giovanniju Ribisiju, saj naj bi zaradi svetlih las režiserja spominjal na literarno podobo Harryja iz istoimenskega romana Huberta Selbyja (1978).
- Že tako suhi Jared Leto je pred snemanjem filma shujšal še za 10 kilogramov in se spoprijateljil z nekaterimi odvisniki v New Yorku.
- Neve Campbell je načelno že sprejela vlogo Marion, a zaradi nekaterih golih prizorov pogodbe o sodelovanju ni podpisala.
- Ellen Burstyn je vlogo matere najprej zavrnila, po ogledu Pija pa si je premislila.
- Režiser je prosil Jareda Leta in Marlona Waynasa, da se za en mesec odpovesta spolnim odnosom, da bi še bolj pristno prikazala stanje obupa in krize.
- Poklon Botru: neki možakar ob tovornjaku pomaranč lupi to sadje. Pomaranče v podobnih kontekstih prinašajo pesimistično napoved - na don Vita v podobnem prizoru v Botru le nekaj trenutkov pozneje izvedejo atentat.
Slavko Jerič
Rekviem za sanje (Requiem for a Dream) |
ZDA, 2000 Proračun: / |
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje