Los Angeles, november 2019 v viziji Ridleyja Scotta iz Iztebljevalca (1982). Foto:
Los Angeles, november 2019 v viziji Ridleyja Scotta iz Iztebljevalca (1982). Foto:

V drugi polovici novembra bo namreč inštitut kot del počastitve svojega visokega jubileja v sodelovanju z Britanskim filmskim inštitutom pripravil sklop projekcij in predavanj, posvečenih razmisleku o povezavi in navezavi filma in arhitekture.

Če arhitektura določa prostor, v katerem živimo, nam film zagotovo najbolj določa načine kako si nekaj predstavljamo oziroma sanjamo. Zato je tudi pomen scenografije, katere del je seveda tudi konstrukcija in oblika stavb, eden izmed ključnih za ustvarjanje razpoloženja. Arhitektura tudi (poleg kostumov) najbolj določa duh časa, v katerem je narejen film, kar velja tudi za arhitekturo v znanstvenofantastičnih filmih. Slednja je namreč ravno potenciranje določenih segmentov tistega časa, ki pa velikokrat povratno vplivajo na samo arhitekturo.

V nadaljevanju bomo spomnili na nekaj izmed filmov, ki jih je izbral Kraljevi inštitut, v katerih igra arhitektura posebej močno vlogo.

Pregled začnemo pri enem največjih futurističnih filmov, kjer so Art Deco, Bauhaus in ekspresionizem združeni v temačen prikaz urbane prihodnosti nove kastne družbe. Metropolis (1927) Fritza Langa je še vedno navdih za mnoge filme in tudi arhitekturo. Foto: MMC RTV SLO
V celoti izostreni prostrani prostori in (za tisti čas) nenavadni koti kamere, iz katerih jih gledamo. Državljan Kane Orsona Wellesa je še vedno tisti, ki se znajde na vseh lestvicah najboljših filmov vseh časov. Foto: MMC RTV SLO
V Foutainhead (1949) Kinga Vidorja pa je Gary Cooper arhitekt, ki se ni pripravljen odreči svojemu delu in ga brani pred spremembami z vsemi močmi, tudi s sabotažo izgrajenega. Cooper sicer zastopa courbusierovsko šolo. Foto: MMC RTV SLO
V Mrku (1962) pa Michelangelo Antonioni zarisuje težavna ljubezenska razmerja nad rimskim modernistično-fašističnim predmestjem Eur in podobnimi. Foto: MMC RTV SLO
Med izbranimi filmi je tudi Dr. Stangelove (1964) Stanleya Kubricka zaradi svoje neofašistične Vojne sobe. Znana je anekdota, da je Ronald Reagan ob izvolitvi za predsednika vprašal ravno, kje je ta soba. Foto: MMC RTV SLO
Poleg Metropolisa najbolj vpliven futurističen film - Iztrebljevalec (1982) Ridleya Scotta, ki prikazuje Los Angeles leta 2019 kot mešanico ameriških in azijskih velemest. Foto: MMC RTV SLO
Nostalgija (1983) pa je italijansko popotovanje Andreja Tarkovskega po Toskani (v tem primeru gre za opatijo San Galgano) s krajšim postankom v Rimu. Italija, kot jo lahko posname le Rus. Foto: MMC RTV SLO