Le redki še pišejo ljubezenska pisma, zato se nekaterim toži po starih časih in ljubezni, izliti na papir. Foto:
Le redki še pišejo ljubezenska pisma, zato se nekaterim toži po starih časih in ljubezni, izliti na papir. Foto:
Srečko Kosovel
Srečku Kosovelu je Fanica Obid - Mirjam predstavljala angela umetnosti, višek popolnosti, ki s telesnostjo nima ničesar opraviti. Foto: Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani
Zofka Kvedrova
Ivan Cankar, pisateljski vzornik in idejni zaveznik Zofke Kvedrove, je o njej zapisal: 'Zofka je zapustila izhojeno pot; ona je sama svoja; povedati je hotela nekaj, kar je videla sama in kar je čutila sama; njene slike niso kopije del, ustvarjenih od moških umetnikov; gledala je s svojimi očmi ...' Foto: Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani

Na 1. programu Televizije Slovenija je bil premierno na sporedu 50-minutni dokumentarec Intimne izpovedi. Razkril je ljubezenska pisma, ki so jih pisali znani slovenski pisatelji in pesniki. Ne le, da intimna korespondenca bolje osvetli osebnost pisca, priča tudi o manipuliranju z ljubeznijo, o vrhunskih dosežkih v umetnosti, ki so bili pogosto posledica čustvenih stanj umetnikov, in nazadnje sproža premislek o sodobni tehnologiji, ki vse bolj uspešno nadomešča rokopise in pisma. Scenaristka dokumentarca v produkciji Libre News je Darinka Kladnik, snemalec in režiser Joco Žnidaršič, montažer Samo Žnidaršič.

Ivan Cankar, Zofka Kvedrova, Srečko Kosovel, Josipina Turnograjska, Simon Gregorčič, Stanko Vuk in Slavko Grum so le nekateri od znanih slovenskih pisateljev in pesnikov, ki so pisali ljubezenska pisma. Prav z ljubezenskimi pismi se začnejo Intimne izpovedi, ki odpirajo štiri teme, vezane na intimne izpovedi današnjega časa.

Ekshibicionizem in konformizem
Razgaljanju intimnosti smo priča tako rekoč povsod. Zasebnost postaja javna last, ko gre za bolj ali manj znane osebnosti, tem pa to včasih celo ugaja - vse za popularnost. Intimne izpovedi se dotaknejo tudi manipuliranja z ljubeznijo, katere pogosta spremljevalka je preračunljivost; nekateri stopajo v zveze zaradi koristi, drugi v zakonu brez ljubezni vztrajajo bodisi zaradi otrok, denarja, ugleda, strahu pred samoto, ne da bi se vprašali, kakšno ceno plačujejo za to.

Film v nadaljevanju načenja tudi temo umetnikov in njihovih čustvenih stanj. Nesreče v ljubezni in beda v vsakdanjem življenju sta namreč porodili vrhunske dosežke na vseh področjih umetnosti. Ljubezenska občutja, prenesena na papir, platno, oder, v glasbo, so postala in postajajo mojstrovine.

Na koncu pa Intimne izpovedi zastavijo tudi vprašanje, kako osiromašena bo Narodna in univerzitetna knjižnica (NUK) v prihodnje, ko ne bo več rokopisov in pisem - danes so papir zamenjali telefonski klici in klikanje po internetu.