Andrew Garfield, ki je bil zadnja leta v zatišju, je dočakal nov zagon svoje kariere: trenutno ga lahko gledamo v Grebenu rešenih Mela Gibsona, naslednje leto pa v Scorsesejevem Molku. Foto: IMDb
Andrew Garfield, ki je bil zadnja leta v zatišju, je dočakal nov zagon svoje kariere: trenutno ga lahko gledamo v Grebenu rešenih Mela Gibsona, naslednje leto pa v Scorsesejevem Molku. Foto: IMDb
Silence
Film temelji na romanu japonskega pisatelja Šusakuja Endoja, govori pa o pregonu portugalskih jezuitov, ki so delali na Japonskem v 17. stoletju. Foto: IMDb
Silence
Veliki režiser je napovedal, da bo Silence "napet film z elementi trilerja". Foto: IMDb
Martin Scorsese
Silence ne bo prvi film, ki bo doživel vatikansko premiero. Decembra lani so tam na primer predvajali biografijo papeža Frančiška Call me Francesco. Foto: Reuters

Molk (Silence) je zgodba o dveh jezuitskih misijonarjih, ki sta na Japonsko odposlana v obdobju "kakure kirishitan" ("skritih kristjanov"), tik po zadušeni revoluciji katolikov na polotoku Šimabara v 17. stoletju. Rodrigues in Garrpe morata na Daljnem vzhodu poiskati svojega mentorja, očeta Ferreiro. V glavnih vlogah mladih misijonarjev bomo videli Adama Driverja in Andrewa Garfielda, tretjo pomembno vlogo v zgodbi pa ima Liam Neeson.

Ameriško občinstvo zdaj v kinematografih (pred projekcijo vojne drame Zaveznika), preostali svet pa na spletu lahko vidi prvi uradni napovednik za film, ki v kinematografe prihaja v prvi polovici januarja. Silence bo z zajetno minutažo - 159 minut - eden daljših Scorsesejevih filmov doslej. (Njegov prejšnji film, satira Volk z Wall Streeta, je bil še za spoznanje daljši: okrogle tri ure.)

Prvo uradno projekcijo bo film že v torek doživel nikjer drugje kot v Vatikanu. Za zdaj sicer ni bilo govora o tem, da bi se projekcije udeležil papež Frančišek, se bo pa zato Scorsese v Vatikanu pridružil približno 400 duhovnikom in drugim povabljenim gostom.

Odpadništvo ali smrt
Po prvem napovedniku lahko sklepamo le, da bosta morala jezuita prestajati tako duševne kot tudi čisto telesne preizkušnje. V 17. stoletju je bila krščanska vera na Japonskem prepovedana: izpričane vernike so mučili ali pa kar usmrtili. Ferreira, ki mu grozi smrt v mukah, se je svoji veri odpovedal v ritualu, ki se mu je reklo fumie (kristjan je moral pohoditi kak simbol svoje vere, po navadi križ). V 250 letih preganjanja kristjanov na Japonskem je bilo pobitih na desetine tisočev ljudi. Pravico do prakticiranja svoje vere so dobili leta 1873, a je še danes na Japonskem krščanske vere manj kot odstotek populacije.

V istoimenskem romanu iz leta 1966 se mlada duhovnika znajdeta v istem položaju kot pred njima Ferreira. Rodrigues mora izbrati med apostazijo in smrtjo - ne samo svojo lastno, pač pa usmrtitev grozi tudi skupini spreobrnjencev. Moli za pomoč od zgoraj, a v odgovor dobi zgolj molk - dokler naposled ne sliši ene same besede: poteptaj.

Seveda je po datumu premiere mogoče sklepati, da se skuša Scorsese v zadnjem trenutku vključiti v bitko za oskarje: za zlati kipec je bil nominiran osemkrat, dobil pa ga je le enkrat, leta 2007 za Dvojno igro.

"Obsedenost" z vprašanji vere
Scorsese je Endojev roman prebral leta 1989, leto dni po tem, ko je njegova Zadnja Kristusova skušnjava sprožila plaz javnega zgražanja (predvsem s prizorom spolnosti med Jezusom in Marijo Magdaleno). Tudi sicer režiserju, ki je v mladih letih menda razmišljal o duhovništvu, niso tuje religiozne teme in motivi.

Po predlogi romana je bil že v začetku sedemdesetih posnet japonski film (Endo je bil nad "farso", kot ji je rekel, zgrožen). Mimogrede, roman je v prevodu Iztoka Ilca leta 2009 v slovenščini izdala Cankarjeva založba. Ni še znano, kako zvest bo Scorsese literarni predlogi: v romanu se Rodrigues ne odpove svoji veri in večino preostanka življenja prestaja različne zaporne kazni.

Scorsese je skušal svojo priredbo realizirati več kot četrt stoletja, a je pri tem naletel na cel kup zamud in ovir. Produkcija je naposled stekla lani na Tajvanu. Že pred tremi leti je režiser za blog Deadline priznal, da je vse skupaj zanj postalo že obsesija. "Ko se staraš, ideje prihajajo in grejo. Vprašanja, odgovori, izginotje odgovorov in spet nova vprašanja - to je tisto, kar me zanima."