NSK je obravnaval predlog zakona o Slovenskem avdiovizualnem centru

Predlog zakona je NSK na svoji peti seji obravnaval po slabem mesecu dni po koncu javne razprave. Po dve uri in pol dolgi razpravi je sprejel sklep, da bo oceno zakona s kratico Zsavc podal šele, ko bo predstavljen čistopis zakona, so se pa člani strinjali, da je sprejetje novega zakona potrebno.

Člana Nacionalnega sveta za kulturo Majda Širca in Martin Srebotnjak sta opozorila na pomanjkanje podatkov in analiz ter preštevilna odprta vprašanja, na ministrstvu za kulturo pa mirijo, da bo za spremembe še čas. Po besedah vodje kabineta ministrice za kulturo Nine Ukmar bo predlog zakona zagotovo doživel še veliko sprememb, saj je bilo ogromno predlogov podanih že med javno razpravo. Prav tako še ni bilo medresorskega usklajevanja, tako da je do zakona po njenih besedah še dolga pot.

Ministrstvo za kulturo je predstavilo predlog zakona o novi javni agenciji, Slovenskem avdiovizualnem centru. Javna razprava je končana, predlog je obravnaval še Nacionalni svet za kulturo. V novi agenciji bosta združena Slovenski filmski center in Viba filma, ki že zdaj sodelujeta, izostala pa sta skrbnika kulturne dediščine Slovenski filmski arhiv in Slovenska kinoteka. Foto: Televizija Slovenija
Ministrstvo za kulturo je predstavilo predlog zakona o novi javni agenciji, Slovenskem avdiovizualnem centru. Javna razprava je končana, predlog je obravnaval še Nacionalni svet za kulturo. V novi agenciji bosta združena Slovenski filmski center in Viba filma, ki že zdaj sodelujeta, izostala pa sta skrbnika kulturne dediščine Slovenski filmski arhiv in Slovenska kinoteka. Foto: Televizija Slovenija

Manj birokracije in novi viri financiranja
Glede zakona, ki ga je v imenu ministrstva za kulturo pripravljal zunanji izvajalec, je generalni direktor direktorata za medije Blaž Mazi poudaril, da bo združitev SFC-ja in Viba filma prinesla manj birokracije. Novi zakon naj bi prinesel tudi enostavnejše postopke, nove vire financiranja ter lažje usklajevanje terminskih načrtov za realizacijo projektov. Predlog zakona tudi povišuje višino denarnega povračila na 30 odstotkov, do njega pa naj bi bili upravičeni tudi producenti s sedežem v Sloveniji.

Mazi je med novostmi naštel tudi sedemčlanski svet SAC-ja in petčlanski programski odbor z dveletnim mandatom ter da mandat direktorja SAC-ja naj ne bi bil omejen na dva mandata. Direktor SAC-ja naj bi tudi imel bolj menedžersko funkcijo, programski odbor pa naj bi obravnaval filmske projekte in imenoval selektorje za posamezna področja.

Glavna točka novega zakona so zunajproračunski viri za filmsko in avdiovizualno produkcijo in direktiva o avdiovizualnih medijskih storitvah oziroma finančne obveznosti za ponudnike avdiovizualnih storitev.

Nataša Bučar: Zsavc je korak v pravo smer
Direktorica SFC-ja Nataša Bučar meni, da je Zsavc korak v pravo smer, saj se na sistemsko ureditev čaka že nekaj časa. Iz predloga zakona je pozdravila predvsem štiri rešitve – poleg uvedbe zunajproračunskih virov še povišanje denarnega povračila tako za tuje kot domače projekte, uvedbo petčlanskega programskega odbora ter da gre zakon v smer združevanja štirih malih slovenskih institucij na področju filma, ki so poleg SFC-ja še Slovenski filmski arhiv pri Arhivu RS, Slovenska kinoteka in Filmski studio Viba film.

Direktorica Slovenskega filmskega centra Nataša Bučar meni, da je Zsavc korak v pravo smer, saj se na sistemsko ureditev čaka že nekaj časa.
Direktorica Slovenskega filmskega centra Nataša Bučar meni, da je Zsavc korak v pravo smer, saj se na sistemsko ureditev čaka že nekaj časa. "Ta sektor se hitro razvija, minilo je 15 let od zadnje ureditve. Vsi se bojijo, da se spet 15 let ne bo spremenilo nič. Mi si želimo zakonodaje, ki bo odprta za spremembe, ki se na tem sektorju dogajajo," je povedala za Televizijo Slovenija. Foto: SFC/Katja Goljat

Mitja Bravhar pozdravil vire zunajproračunskega financiranja
Tudi v. d. direktorja Filmskega studia Viba film Ljubljana Mitja Bravhar je pozdravil vire zunajproračunskega financiranja. Kot dobre rešitve je tako ocenil drugačno shemo upravljanja, nadzora in strokovne selekcije. Kot je dodal, pa v sedemčlanskem svetu SAC-ja pogreša predstavnike iz vrst zaposlenih, tehničnega kadra, morda tudi ministrstva za gospodarstvo ali celo RTV Slovenija in AGRFT-ja. Predlog se tudi osredinja predvsem na naloge, ki zadevajo SFC, manj pa na druge naloge, kot so naloge tehničnega dela, je dodal in opozoril tudi na vprašanje ustreznosti izvajanja nalog Viba filma v obliki javne agencije, kot predvideva predlog zakona, saj Viba film poleg javne službe opravlja tudi tržne dejavnosti.
Bravhar pogreša tudi študijo o pozitivnih in negativnih učinkih združitve SFC-ja in Viba filma. Ob koncu je spomnil, da je Viba film dolgoletni sinonim za slovenski film in avdiovizualni sektor, zato Viba film kot ime in blagovna znamka ne bi smel v pozabo.

Predstavnike nekaterih strokovnih združenj skrbi zmanjševanje prisotnosti stroke v sedemčlanskem svetu SAC-ja in večja od vlade ali politike imenovanih članov sveta, s čimer se zmanjšujeta avtonomija in strokovnost odločanja. Foto: BoBo
Predstavnike nekaterih strokovnih združenj skrbi zmanjševanje prisotnosti stroke v sedemčlanskem svetu SAC-ja in večja od vlade ali politike imenovanih članov sveta, s čimer se zmanjšujeta avtonomija in strokovnost odločanja. Foto: BoBo

Klemen Dvornik: Pozdravljamo uvedbo zunajproračunskih virov, do drugega smo zadržani
Pomisleke o predlogu zakona o SAC-ju so imeli tudi predstavniki različnih strokovnih združenj. Predsednik Zveze društev slovenskih filmskih ustvarjalcev Klemen Dvornik je poudaril, da je zunajproračunsko financiranje osrednja pridobitev predloga zakona, kot skrb vzbujajoče pa izpostavil, da predlog predvideva možnost zmanjšanja javnih sredstev zaradi uvedbe novega sistema financiranja. Zunajproračunski viri morajo dopolnjevati javno financiranje, in ne nadomeščati obstoječih sredstev, je pozval in dodal, da imajo zadržano mnenje tudi do združitve SFC-ja in Viba filma, saj bi bila bolj na mestu združitev vseh zgoraj omenjenih štirih institucij. Skrbi jih tudi zmanjševanje prisotnosti stroke v svetu SAC-ja in večja prisotnost od vlade ali politike imenovanih članov sveta, s čimer se zmanjšuje tudi njegova avtonomnost. Kot je povzel, predlog v trenutni obliki podpirajo zgolj in samo zaradi uvedbe zunajproračunskih virov in povišanja denarnega povračila, do drugih rešitev pa so zadržani.

NSK je imel na dnevnem redu seje tudi predlog naročila raziskave na temo kulturne politike in je razpravo o tem opravil za zaprtimi vrati.