Pred tremi leti je bila v noči na 1. november poslovalnica banke SKB v Ljubljani žrtev ropa, ki bi ga lahko (in ga marsikdo tudi je) opisali kot filmskega. Razlika je v tem, da v filmih roparje velikokrat ujamejo ...
Zgodovina filma je posejana z zgodbami, v katerih lopovi (mali in veliki) kujejo načrte, kako se bodo po enem samem briljantnem podvigu s koktajlom v roki upokojili v senci kakšne tropske palme. In če si želiš ogromen kup denarja, je najboljši naslov seveda banka, so pa "filmi ropov" (ang. heist movies) na muho že vzeli vse od konjskih dirk do sefov in bogatih Teksašanov. Morda je skrivnost trpežnosti žanra v tem, da se je z junaki lahko poistovetiti - nenazadnje so praviloma zelo inteligentni ljudje, ki si želijo nekaj, čemur večina ne bi rekla ne - ogromen kup denarja.
So zlata leta že mimo? "Stara šola" filmov o ropih je gledalcu pustila občudovati lopovov pogum, pamet in ambicioznost, na koncu pa vseeno posredno obsodila njegov pohlep - ropi so se praviloma ponesrečili, kar kaže na korenine žanra v filmu noir in na "moralni imperativ" - obsoditi zločin kot način življenja (seveda obstajajo izjeme, na primer Bound (1996)). Zlata doba žanra so bila petdeseta in prva polovica šestdesetih let, o čemer pričajo filmske klasike White Heat(1949), Asphalt Jungle(1950), The Killing (1956) inThe Killers(1964). Podobne ideje so imeli v tem času Francozi - Rififi(1955) in Bob le flambeur(1955) -, potem pa se je počasi začel zaton. Napete, minimalistične prizore (na primer) preučevanja gradbenih načrtov banke so zamenjale vrhunsko dodelane dirke z avtomobili (ladjami, helikopterji ...), ki so prej kot izziv za možgane le še paša za oči. Kot v knjigi Shots in The Mirror razloži Nicole Rafter, filmov ropov ne gre mešati z drugimi podzvrstmi trilerja (npr. filmi maščevanja), prav tako pa ne z roparskimi filmi (ang. robbery movies); zadnji so bolj epizodični in se osredotočajo na celotno prestopniško "kariero" zlikovca v precepu, ne pa na en sam rop (dober primer je film Bonnie in Clyde). V nadaljevanju je nanizanih samo nekaj boljših (pa čeprav ponesrečenih) ropov iz filmske zgodovine. Vabimo vas, da v komentarjih naštejete še svoje najljubše. Ana Jurc ana.jurc@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje