Drama Gora Brokeback je bila nagrajena s tremi oskarji. Foto: Reuters
Drama Gora Brokeback je bila nagrajena s tremi oskarji. Foto: Reuters
Komedija Napumpana je v blagajno do zdaj prinesla 164 milijonov dolarjev. Foto: Kolosej
Mulholland Drive
Mulholland Drive je eden tistih od kritikov opaženih filmov, ki sicer ni bil finančna uspešnica. Foto: Kolosej
Gospodar prstanov: Kraljeva vrnitev
Tretji del Gospodarja prstanov je doživel velik finančni uspeh, hkrati pa pritegnil tudi pozornost ameriške filmske akademije. Foto: Kolosej

Dean Simonton, profesor na Univerzi v Kaliforniji, je namreč naredil statistično študijo, v kateri je primerjal na tisoče filmov, da bi dognal, kakšni filmi postanejo ljubljenci kritikov in kakšni finančne uspešnice. Ugotovil je, da žanjejo dobre kritike in nagrade filmi, namenjeni odraslemu občinstvu, ki temeljijo na resnični zgodbi ali nagrajenem romanu.

Zgodbo pa v scenarij najpogosteje priredi sam avtor romana ali pa kar režiser filma.
Visokoproračunske uspešnice, med katerimi najdemo predvsem komedije, muzikale, nadaljevanja ali priredbe, ne pritegnejo pozitivne pozornosti kritikov. Prav tako so poznavalci filmov običajno nenaklonjeni poletnim premieram, filmom, ki jih začnejo predvajati v ogromnem številu kinodvoran, ali tistim, ki pritegnejo veliko obiskovalcev v prvih dneh predvajanja.

Izjema potrjuje pravilo
"Upal sem, da bom našel pomembno razliko med uspešnicami in resnično dobrimi umetniškimi filmi," je ob predstavitvi rezultatov svojih raziskav povedal Simonton in dodal, da je bil zelo zadovoljen, ko je spoznal, da so med temi filmi takoj prepoznavne razlike. "Vendar pa so to le statistične primerjave, pri katerih vedno naletimo tud na izjemno," poudarja Simonton. Tu pa tam nastanejo filmi, za katere ne bi pričakovali, da bodo dosegli uspeh, pa se to vendarle zgodi, za primer pa je navedel Mojo obilno grško poroko.

Simonton je za primer dal film Goro Brokeback, za katerim je stala priznana filmska ekipa, ki so jo sestavljali Ang Lee, Larry McMurtry in Diana Ossana. Film, ki je dobil 87-odstotno podporo na Metacritic.com, temelji na romanu s Pulitzerjem nagrajene Annie Proulx. Drama je stala 14 milijonov dolarjev, v blagajno pa prinesla skoraj 175 milijonov dolarjev. Nominirana je bila za osem oskarjev, domov pa odnesla tri.

Vendar pa pride tudi do izjem, kot je na primer film Napumpana, ki ima 85-odstotne pozitivne kritike na Metacriticovi strani. Premiero je doživela junija, kot scenarist in režiser filma se predstavlja Judd Apatow. Film je stal približno 33 milijonov in je do zdaj v blagajno prinesel 164 milijonov dolarjev. Kot še dodaja Simonton, najbrž ne bo osvojil nobenega oskarja, ampak nikoli se ne ve.

Nekaj gledanosti že mora biti
Predsednik newyorškega društva filmskih kritikov Stephen Whitt meni, da Simontonova odkritja niso ravno presenetljiva. Prepričan je namreč, da vsakdo, ki vsaj površno spremlja oskarje, ve, da nagrajujejo vedno enake stvari. Navdušeni so nad biografijami, nad lepim dekletom, ki se odene v grozljiva ličila in zaigra v vlogi lika, ki je v težavah. "Ne bodo zasedli treh oziroma štirih ur najbolj gledanega termina s podeljevanjem nagrad filmom, ki niso bili kdo ve kako gledani," je še pojasnil Whitty.

Ob tem je kritik opozoril na redek primer, ko je ameriško akademijo leta 2003 navdušila finančna uspešnica in hkrati nadaljevanje, mislil je seveda na Gospodarja prstanov: Kraljeva vrnitev. Medtem pa se družba filmskih kritikov ponaša zlasti z opažanjem filmov, ki niso bili očitni oskarjevi ljubljenci, kot sta Mulholland Drive in Far From Heaven. "Naši nagrajenci so redko velike uspešnice, saj gre običajno za manjše in resnejše filme. Niso odvisni od posebnih učinkov, zato tudi niso velik finančni zalogaj," še pojasnjuje Whitty.