Mariza prinaša v Ljubljano fado, ki ga označujejo kot portugalski blues, čeprav je v njem poleg neizbežne otožnosti in opevanja bolečine mogoče najti tudi živahne in celo plesne motive. Foto: EPA
Mariza prinaša v Ljubljano fado, ki ga označujejo kot portugalski blues, čeprav je v njem poleg neizbežne otožnosti in opevanja bolečine mogoče najti tudi živahne in celo plesne motive. Foto: EPA

Nimam zasebnega življenja - hočem reči, ne postavljam ločnice med svoje zasebno življenje in kariero; svoja čustva izlivam v glasbo.

Mariza
Mariza pravi, da je vsakič znova presenečena, kako ljudje razumejo bistvo njenih pesmi, pa čeprav ne govorijo portugalsko. Foto: EPA

Srečanje s fadom je kot prva ljubezen: s fantom se morda iz tega ali onega razloga razideta, a čustva ostanejo za vedno.

Mariza
Astorpia je našla navdih pri avtorju novega tanga Astorju Piazzolli. Foto: RTV SLO

Pod nazivom diva bi si verjetno predstavljali matrono v najlepših letih, a prva dama potugalskega bluesa je vse prej kot to: 33-letna pevka že s svojim videzom (čisto kratkimi platinastimi lasmi, pisanimi oblačili in kako kilo srebrnih zapestnic) postavlja na laž klišejsko predstavo o melodramatični, užaloščeni pevki fada. "Fado ni samo saudade (posebna, a v bistvu neprevedljiva mešanica melanholije, nostalgije in hrepeneja, iz katere se poraja fado), ampak je cela paleta občutij. Na odru se ponavadi odzivam na publiko - če so zadržani, sem tudi sama bolj sramežljiva, če pa so navdušeni, se bolj razživim." Za uvod v koncert - kakršnega koli temperamenta že bo in ki se je v Križankah že začel, bo poskrbel slovenski kvintet Astorpia, ki sodi med največja glasbena odkritja tega leta.

Sveta portugalska trojica
Portugalci so včasih radi povedali, da njihov narodni značaj določajo "trije F-ji": fuzbal, Fatima in fado. Nogomet je narodni ponos postal v šestdesetih z zmagoslavnim pohodom Benfice, Fatima pa je romarsko središče, kjer se je trem dekletom prikazala devica Marija.

In nato je tu fado, še vedno skoraj sinonim za nedavno umrlo ikono, Amalio Rodrigues (nekateri fado še vedno povezujejo tudi s fašizmom, ki je popularno glasbeno zvrst uporabil za politično propagando, za gradnjo podobe naroda, ki je zadovoljen v svoji nesreči).

No, in prav v Mozambiku rojeno Marizo Portugalci označujejo za naslednico Amalie Rodrigues in za obnoviteljico fada. Že po izidu njenega odlično ocenjenega prvenca Fado em mim se je pokazalo, da gre za pevko, ki se ne omejuje le na zgodovinske prispevke fada, marveč se pogumno spušča v igro z drugačnimi aranžmaji, ki vključujejo tudi glasbila, značilna za džez.

Z zvoki ukrivljenega fada
Z drugim albumom Fado curvo je prinesla Mariza netradicionalen in spremenjen pristop "ukrivljenega ali vijugastega fada", na tretji plošči Transparente pa se je ob sodelovanju s producentom Jacquesom Morelenbauom poigrala z brazilskimi slogi. Morelenbaum je pevki priskočil na pomoč tudi pri zadnjem albumu Concerto em Lisboa, kjer se predstavlja kot čelist in dirigent lizbonskih godalcev.

Prve ne pozabiš nikoli ...
"Srečanje s fadom je kot prva ljubezen: s fantom se morda iz tega ali onega razloga razideta, a čustva ostanejo za vedno," o svojem razmerju do glasbe razlaga Mariza - sama je namreč po plašnih začetkih v fadu žanr opustila (ker se portugalski mladini leta in leta ni zdel "kul") in prepevala vse od bossa novr do soula in R&B-ja, a se je vedno znova vračala k svoji glasbeni dediščini.

Marizin glas so na odru spremljali Luis Guerreiro (portugalska kitara), Antonio Neto (klasična kitara), Vasco Sousa (bas), Paulo Moreiran (violončelo), Antonio Barbosa (violina), Ricardo Mateus (viola) in Joao Pedro Ruela (tolkala).

Astorpia z gosti
Kot posebni gostje skupine Astorpia so na odru Križank nastopili še Ivan Andres Arnšek, Vesna Zornik, sicer pevka skupine Katalena, in plesalca Andreja Podlogar ter Blaž Bertoncelj.

Glasbena zasedba Astorpia je letos širšo slovensko javnost že navdušila z nastopom na prireditvi Viktorji v Cankarjevem domu, kjer je skupaj s pevko Vesno Zornik predstavila skladbo Maria de Bueos Aires. Sicer pa se zasedba Astorpia navdušuje pri avtorju novega tanga Astorju Piazzolli in ponuja več od reinterpretacij starega argentinskega plesa.

Nimam zasebnega življenja - hočem reči, ne postavljam ločnice med svoje zasebno življenje in kariero; svoja čustva izlivam v glasbo.

Mariza

Srečanje s fadom je kot prva ljubezen: s fantom se morda iz tega ali onega razloga razideta, a čustva ostanejo za vedno.

Mariza