Kabul, februar 2022. Z dovoljenjem Laibach in A/POLITICAL. Foto: Cukrarna/Neznan fotograf
Kabul, februar 2022. Z dovoljenjem Laibach in A/POLITICAL. Foto: Cukrarna/Neznan fotograf

Na današnji dan pred 42 leti je skupina Laibach na avantgardističnem Glasbenem bienalu v Zagrebu izvedba kontroverzni koncert, zaradi katerega je bila skupini dodeljena štiriletna prepoved nastopanja. Ob tej priložnosti v ljubljanski Cukrarni odpirajo razstavo z naslovom Unternehmen Barbarossa-Ausstellung! Laibach Kunst, ki se poklanja delu skupine s predstavitvijo njihove različice znamenite Picassove slike Guernica. Razstava se bo končala z rekonstrukcijo zgodovinskega koncerta, ki je nosil naslov Mi kujemo bodočnost.

Sorodna novica Laibach z operacijo Barbarossa iz Afganistana pritovori preprogo in pokaže na soodvisnost kultur

Razstava v kletnem prostoru Cukrarne predstavlja projekt z naslovom Unternehmen Barbarossa, ki ga je Laibach ustvaril v sodelovanju z organizacijo A/POLITICAL. Ideja zanj je nastala leta 2017, ko so člani skupine Laibach v muzeju Reina Sofía v Madridu prvič rekonstruirali performans Mi kujemo bodočnost na gostovanju razstave NSK od Kapitala do kapitala. Neue Slowenische Kunst – dogodek zadnjega desetletja Jugoslavije. Zasedba se je ob tej priložnosti fotografirala pred Picassovo Guernico, a uporabe fotografije, ki je bila mišljena kot naslovnica albuma We Forge the Future, Picassovi dediči niso dovolili.

Laibach so se zato odločili, da ustvarijo in za ta namen uporabijo svojo različico znamenite slike, navdihnjeno s Pirnatovo partizansko grafiko. Pripravili so več različic s tem motivom, eno od njih pa je v obliki tradicionalne afganistanske preproge izdelala družina iz Kabula. V Cukrarni je preproga zdaj razstavljena skupaj z risbo osnutka, videom in dokumentarnimi zapisi o izdelavi.

Razstava, ki jo je kurirala Alenka Gregorič, se bo končala 9. maja s ponovno rekonstrukcijo koncerta skupine Laibach iz leta 1983. Koncert organizatorji opisujejo kot multimedijski dogodek, saj je poleg koncerta vključeval še 12 videomonitorjev, ki so predvajali eksperimentalni video Morte ai s'ciavi in dokumentarni film Milana Ljubića iz leta 1971 z naslovom Revolucija još traje (Revolucija še traja), čez katerega so hkrati projicirali prizor iz pornografskega filma.

Koncert, ki naj bi predvidoma trajal pet ur, je prekinil prihod policistov in pripadnikov vojaške policije, a so člani skupine Laibach, oblečeni v uniforme jugoslovanske vojske, vztrajali in igrali naprej navkljub izklopu osrednjega ozvočenja. Kmalu zatem je bil koncert dokončno prekinjen, proti zasedbi pa se je nato sprožila politična gonja, ki je svoj vrhunec dosegla s štiriletno prepovedjo nastopanja.