Leta 1998 je Schraivogel oblikoval plakat za retrospektivo Filmov Woodyja Allena in ugotovil, da se filmska podoba režiserja v 30 letih ni veliko spremenila. Foto: NN
Leta 1998 je Schraivogel oblikoval plakat za retrospektivo Filmov Woodyja Allena in ugotovil, da se filmska podoba režiserja v 30 letih ni veliko spremenila. Foto: NN

Kot prvo se oba rada v nenavadnih švicarskih delavskih restavracijah dolge ure pogovarjava o vsem mogočem. Kot drugo, rad ima dobro vino tako kot jaz. In navsezadnje, oba sva ustvarila izjemne plakate - on v Zürichu in jaz pred 25 leti v Baslu.

Wolfgang Weingart, švicarski grafični oblikovalec o Schraivoglu
Kot oblikovalec je skozi svojo celotno kariero sodeloval z Muzejem oblikovanja in kinotečno-raziskovalno ustanovo Filmpodium. Muzej oblikovanja je leta 2003 objavil prvo Schraivoglovo monografijo, njegovo delo pa redno razstavlja.

Ralph Schraivogl je po diplomi na Šoli za oblikovanje v Zürichu začel oblikovati logotipe in plakate, ki so še vedno njegova velika ljubezen, poleg tega pa tudi oblikovalske projekte za züriške kulturne ustanove. Tokrat bodo slovenskemu občinstvu v Galeriji Avla NLB predstavili nekaj tovrstnih plakatov, odlikovanih z nemirno in neumorno domišljijo. Ob navzočnosti avtorja so odprl razstavo, ki jo je pripravil zavod Emzin, in bo na ogled do 10. septembra.

Woody Allen kot filmska različica samega sebe
Schraivogelove plakate vodijo predvsem estetska in filozofska zanimanja, je pa Švicarjevo delo po letu 2000 z rabo računalnika postalo neposrednejše. Modernistične težnje so razvidne predvsem iz plakatov za filmske retrospektive Woodyja Allena (1998) in Paula Newmana (2001) v kinoteki Filmpodium. Ob gledanju filmov Woodyja Allena - ki so po Schraivogelovem mnenju vsi enaki - je umetnik opazil, da se režiserjev filmski obraz v tridesetih letih skoraj ni postaral.

Na to se je pretkano odzval tako, da je zasnoval plakat z več posnetki Allena, kot je bil videti skozi leta, pri tem pa so bile fotografije in tipografija razporejene v obliki zemljevida Broadwaya in trga Times Square. Plakat je bil komentar dejstva, da Allen dejansko v vsakem filmu igra različico samega sebe.

Prizaneslivejši do Newmana
Ob oblikovanju plakata za Paula Newmana je bil Schraivogel spoštljivejši. Opazovalca najprej pritegne jasna, skoraj vizualna simetrija imena NEWMAN. Črke vsebujejo Newmanov žareč obraz v treh osnovnih barvah, spremenjen na način, ki slogovno spominja na Paula Randa. Prostor med monolitnimi črkami, ki se zato nepričakovano vzpostavi, okrepi tako Newmanov položaj filmske legende kot tudi moč postavitve - brez uporabe razdrobljenega pripovednega pristopa, ki ga je Schraivogel uporabil pri Woodyju Allenu.

Brez dolgočasenja
"Plakati so grafični medij, ki je najbližje slikanju," pravi Schraivogel. "So kot posamezne podobe, hkrati preprosti in kompleksni. Pri tem ne morete goljufati - vsak element mora učinkovati na svojem mestu. Kot oblikovalec ne smem dolgočasiti ljudi. Oblikovati moram presenetljivo sliko kot ognjemet. Prijetno je opazovati, kako se ljudje odzivajo na ognjemet. Tako preprosto."

L. Š.

Kot prvo se oba rada v nenavadnih švicarskih delavskih restavracijah dolge ure pogovarjava o vsem mogočem. Kot drugo, rad ima dobro vino tako kot jaz. In navsezadnje, oba sva ustvarila izjemne plakate - on v Zürichu in jaz pred 25 leti v Baslu.

Wolfgang Weingart, švicarski grafični oblikovalec o Schraivoglu