Verdi je po predlogah Shakespearove dramatike ustvaril kar tri opere. Macbeth zaradi mračnosti in odsotnosti ljubezenske zgodbe ni nikoli dosegel takšne popularnosti kot njegove druge opere, Falstaff pa je bilo Verdijevo zadnje delo in v nasprotju z vsemi drugimi komično. Foto: SNG Maribor / Tiberiu Marta
Verdi je po predlogah Shakespearove dramatike ustvaril kar tri opere. Macbeth zaradi mračnosti in odsotnosti ljubezenske zgodbe ni nikoli dosegel takšne popularnosti kot njegove druge opere, Falstaff pa je bilo Verdijevo zadnje delo in v nasprotju z vsemi drugimi komično. Foto: SNG Maribor / Tiberiu Marta

Opera o predani, a krhki ljubezni med junaškim mavrskim poveljnikom in prelestno hčerko beneškega senatorja, ki jo pogubijo povzpetništvo, zamera in spletkarska zavist, je nastala po motivih tragedije Othello, beneški Maver Williama Shakespeara. Italijansko opero v štirih dejanjih je skladatelj Giuseppe Verdi zložil leta 1886. Njegov rojak, književnik in skladatelj Arrigo Boito, je zanjo izdelal libreto, ki je eden najboljših v svetovni operni literaturi.

Uro pred premiero bo v gledališču slavnostna seja sveta SNG Maribor, na kateri bodo častni naziv ambasador SNG Maribor podelili baletniku Ediju Dežmanu, dramaturgu Viliju Ravnjaku, dirigentu Simonu Robinsonu in tenoristu Miru Solmanu. Ta naziv podeljujejo za nadpovprečne prispevke, vrhunske dosežke in zasluge pri uveljavitvi in razvoju gledališča.

Otella je operno občinstvo vzljubilo v hipu
Težko pričakovano opero so februarja 1887 krstili v milanski Scali z velikim zmagoslavjem. Z njo je takrat 74-letni Verdi ustvaril eno svojih najbolj dovršenih in revolucionarnih del. "Njegova ljubezen do Shakespearove dramatike in Boitova sposobnost preoblikovanja razplastene elizabetinske drame v koncizen libreto, ki je docela ustrezal Verdijevi glasbeni viziji, sta bila ključna za uspeh," je Benjamin Virc zapisal za gledališki list.

"Po več letih dela in premorov je bila praizvedba Otella 5. februarja 1887 v milanski Scali izjemen mednarodni triumf, ki je Verdiju prinesel veliko priznanje, dosmrtno finančno stabilnost in možnost, da uresniči vse svoje dobrodelne projekte, opera Otello pa je že od svoje praizvedbe postala nespregledljiv del opernega kanona in trajni simbol izjemnega sodelovanja med dvema umetniškima genijema," je še navedel Virc.

Opera spada med najpretresljivejše z ljubezenskim duetom, arijami Desdemone, Jagovim credom, kvartetom glavnih protagonistov in tragičnim koncem. Foto: SNG Maribor / Tiberiu Marta
Opera spada med najpretresljivejše z ljubezenskim duetom, arijami Desdemone, Jagovim credom, kvartetom glavnih protagonistov in tragičnim koncem. Foto: SNG Maribor / Tiberiu Marta

V mariborski Operi so Otella izvedli prvič v sezoni 1967/1968, druga uprizoritev je bila v sezoni 1996/1997. Takrat je bil režiser predstave Paolo Trevisi in dirigent Stefano Pellegrino Amato.

Tokrat je za taktirko prijel italijanski dirigent Roberto Gianola, rojen leta 1974 v Lecceju, ki po navedbah SNG-ja Maribor velja za enega najzanimivejših dirigentov svoje generacije. Je glasbeni direktor Opere in baleta v Istanbulu, kjer vodi operni, baletni in simfonični repertoar. Februarja 2015 je tam z velikim uspehom prvič dirigiral Offenbachovo fantazijsko opero Hoffmannove pripovedke. V sezoni 2021/2022 je v ljubljanski Operi debitiral z opero Capuleti in Montegi.

Režiser Guy Montavon se je rodil v Ženevi. Med njegove večje umetniške preboje prištevajo režijo Bizeteve opere Carmen, ki je bila otvoritvena produkcija nove Nacionalne finske opere v Helsinkih decembra 1993. Leta 1996 je bil imenovan za umetniškega in generalnega direktorja Mestnega gledališča Giessen.

Nekdanja skladateljeva spevnost je v Otellu zamenjana s plemenito in ekspresivno melodično deklamacijo, vloga orkestra je še tehtnejša, vendar v duhu italijanske operne tradicije vseeno ne krati prvenstva človeškemu glasu. Foto: SNG Maribor / Tiberiu Marta
Nekdanja skladateljeva spevnost je v Otellu zamenjana s plemenito in ekspresivno melodično deklamacijo, vloga orkestra je še tehtnejša, vendar v duhu italijanske operne tradicije vseeno ne krati prvenstva človeškemu glasu. Foto: SNG Maribor / Tiberiu Marta

Opera in Balet Slovenskega narodnega gledališča (SNG) Maribor bosta najnovejšega Otella uprizorila nocoj, na predvečer kulturnega praznika, v Dvorani Ondine Otta Klasinc. V glavnih vlogah bodo nastopili Sung Kyu Park, Sabina Cvilak in Luka Brajnik.

Scenograf, kostumograf in oblikovalec svetlobe je Wolfgang von Zoubek, zborovodkinja Zsuzsa Budavari Novak, koreografinja Cleopatra Purice.