Tibor Mihelič Syed je s 5. avgustom zapustil Slovensko mladinsko gledališče, ko je prevzel direktorsko mesto v drugem javnem zavodu, Centru urbane kulture Kino Šiška, ki ga je spremljala razprava o kadrovanju v Mestni občini Ljubljana. Foto: Žiga Živulović jr./BoBo
Tibor Mihelič Syed je s 5. avgustom zapustil Slovensko mladinsko gledališče, ko je prevzel direktorsko mesto v drugem javnem zavodu, Centru urbane kulture Kino Šiška, ki ga je spremljala razprava o kadrovanju v Mestni občini Ljubljana. Foto: Žiga Živulović jr./BoBo
Sorodna novica Sezona 2024/2025 v SMG-ju bo še zadnja pod taktirko tandema Mihelič Syed in Injac

Kulturolog, glasbenik, nekdanji direktor Slovenskega mladinskega gledališča (SMG) in novi direktor Centra urbane kulture Kina Šiška Tibor Mihelič Syed je skupaj skoraj 17 let deloval v omenjenem gledališču, od katerih ga je dobrih devet let tudi vodil kot direktor skupaj z umetniškim vodjem Goranom Injacem. V intervjuju za Radio Slovenija se je spominjal svojega direktorovanja, ki ga je nasledil po Uršuli Cetinski. "Moje izhodišče je bilo, da je treba komunikacijsko, vizualno in programsko 'Mladinca' posodobiti, vsebinsko zaostriti in profilirati," je v intervjuju za Radio Slovenija dejal Mihelič Syed. "Dodatek pa je bil, da smo skupaj s klubsko in gostinsko ponudbo SMG, čeprav je na izjemno degradiranem območju, vzpostavili kot butično urbano srečevališče."

Poudaril je tudi dobra sodelovanja s partnerji iz tujine, ki slovensko gledališče postavljajo v mednarodno okolje. "Naši gostje in partnerji iz tujine, čeprav so prihajali iz razvitih gledaliških držav, si niso mogli predstavljati, da lahko oziroma si upa neko institucionalno ansambelsko gledališče producirati take vsebine in formate in da je to v smislu nišnosti občinstva in v očeh financerjev sploh mogoče."

Gostovanje velike relevantne predstave, ki visoko kotira na mednarodnih festivalih, stane več kot pri nas produkcija ene predstave v matičnem gledališču.

Tibor Mihelič Syed

Težave našega kulturnega modela so v večji meri finančne
Ustanovitelj javnega zavoda SMG je Mestna občina Ljubljana, glavni financer za plače zaposlenih in večinski del programa pa Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije. Kako se je torej v različnih vladah kot direktor spoprijemal z menjavanjem ministrov in preprečeval večja nihanja proračuna? "Podpora ustanoviteljice je v vseh teh letih rastla, podpora ministrstva pa padala, od časa gospodarske krize – ko so radikalno padla programska sredstva – pa stagnirala. Še danes ima SMG, upoštevajoč inflacijo, okvirno 30 odstotkov manj kot pred gospodarsko-nepremičninsko krizo," je dejal. Kot ključno težavo našega kulturnega modela poudarja, da so sredstva za produkcijo umetniških del žrtev previsokih stroškov dela in neupravičenih privilegijev določenih skupin javnih uslužbencev.

Sicer spodbuja izvedbo plačne reforme, ker so plače določenih plačnih podskupin "sramotno nizke" in prijav na tehnična delovna mesta praktično ni, kar predstavlja veliko težavo za kulturni sektor. "Vseeno se sprašujem, kako bo to vplivalo na razrez proračunskega kolača" in kako bodo pravično plačani vsi preostali, ki prispevajo k produkciji gledališke predstave.

Odsotnost mednarodnih strategij in realne cene umetniškega trga
Prav tako kot velik primanjkljaj ocenjuje odsotnost strategij vzpostavljanja slovenskih gledališč kot relevantnega v mednarodnem prostoru. Za odkupe in gostovanja predstav namenjamo drobiž in posledično relevantnih gostujočih predstav v slovenskih gledališčih – z izjemo Cankarjevega doma – praktično ni, pravi Mihelič Syed. "Gostovanje velike relevantne predstave, ki visoko kotira na mednarodnih festivalih, stane več kot pri nas produkcija ene predstave v matičnem gledališču. To so realne cene umetniškega trga."

Hkrati ni strategije ali institucije, ki bi skrbela za promocijo in mednarodno mreženje unikatnosti slovenskega gledališča. Pri nas je Slovenski gledališki inštitut – SLOGI prevzel bolj muzejsko-arhivarsko in kulturno-izobraževalno vlogo, medtem ko ima slovensko gledališče posebne predstave, ki bi po njegovem mnenju izstopale v mednarodnem prostoru.

Slovensko mladinsko gledališče v prihodnjih letih čaka temeljita prenova. Park zraven gledališča bo postal tretji največji park v Ljubljani, gledališče pa bo dobilo dodatne prostore. Foto: http://www.theatre-architecture.eu/
Slovensko mladinsko gledališče v prihodnjih letih čaka temeljita prenova. Park zraven gledališča bo postal tretji največji park v Ljubljani, gledališče pa bo dobilo dodatne prostore. Foto: http://www.theatre-architecture.eu/

SMG pred veliko prenovo prostorov in ureditve okolice
Slovensko mladinsko gledališče čaka tudi temeljita prenova, po mnenju Miheliča Syeda eden večjih infrastrukturnih projektov mestne občine. "Celotna scena bo dobila sodobno opremljene prostore, kjer bo mogočih več sodelovanj [...] in v precej večjem obsegu. Dejstvo je, da s svojo kadrovsko strukturo SMG ne bo mogel brez sodelovanj napolniti teh prostorov z vsebino, sploh pa ne z dobro vsebino." Hkrati bo prenova omogočila možnost izvedbe večjega mednarodnega festivala, ker infrastrukture zanj po mnenju nekdanjega direktorja SMG-ja trenutno v Ljubljani ni.

Več pa v spodnjem intervjuju iz oddaje Oder, v katerem se je s Tiborjem Miheličem Syedom pogovarjala novinarka Radia Slovenija Ana Lorger.

Tibor Mihelič Syed: Gledališče me zanima takrat, ko izstopa iz diskurza umetnosti in stopa v javno polje neumetniškega