Čez dan je v kleti Secesije dokaj dolgočasna 'lupina' svingerskega bara, ki pa se ponoči zares spremeni v to. Vstopnina: 36 evrov za moške, šestina te vsote za ženske. Foto: Wiener Secession
Čez dan je v kleti Secesije dokaj dolgočasna 'lupina' svingerskega bara, ki pa se ponoči zares spremeni v to. Vstopnina: 36 evrov za moške, šestina te vsote za ženske. Foto: Wiener Secession
Christoph Büschel: Element6
Namen Christopha Büschla je izzivanje konfrontacije z javnostjo in oblastjo. To mu je uspelo že, ko je insceniral (lažni) protest proti sodobni umetnosti in pozneje, ko je povezoval jezikoslovna prizadevanja Jacoba Grimma in dogajanje v nemški novejši zgodovini. Foto: Wiener Secession

Ko je leta 2006 Christoph Büschel nenavadno uspešno pozval salzburške meščane k protestu proti sodobni umetnosti, je pod geslom Salzburg bleibt frei (Salzburg je svoboden) v resnici izredno uspešno izvedel umetniško akcijo. Le da so sodelujoči to odkrili nekoliko 'prepozno'. Zdaj pa so nekoliko prepozno resnični Büschlov namen odkrili na Dunaju. Njegov (umetniški) svingerski klub tako mnogi bičajo kot vrhunsko skrunitev vrhunske Secesije, drugi pa se veselijo, da ima Dunaj končno spet pravi umetniški škandal. Tudi to je veliko vredno.
Za kaj torej gre? Švicarski umetnik Christoph Büschel je v znameniti stavbi Secesija arhitekta Josepha Marie Olbricha tam nekje v kleti in ob v svojem času zelo spornega (tudi tu je imela golota veliko opraviti) Beethovnovega friza slikarja Gustava Klimta kot umetniški projekt uredil začasni svingerski klub. Element6 lahko podnevi obiščete kot običajen (prazen in mrtev ter dokaj dolgočasen v svoji neizvirnosti) umetniški objekt, zvečer pa se lahko 'primerno' oblečeni (golota ni zapovedana, erotičnost oprave pač je) vrnete in če ste ženskega spola boste plačali le približno toliko kot čez dan. Od moških terjajo šestkrat več oziroma kar 36 evrov.
Umetnosti njeno umetnost, svobodi njen čas
Znano geslo, zapisano nad vhodom v ta zgled dunajske secesije "Času njegovo umetnost, umetnosti njeno svobodo", je Büschel spremenil v zapoved "Umetnosti njeno umetnost, svobodi njen čas", obiskovalcem pa popolno svobodo nekoliko omejil z zapovedanim bontonom, ki med drugim terja redoljubnost, povzeto z naslednjimi besedami: "Uporabljenih kondomov in papirnatih robčkov ne tlačite med žimnice, ampak jih prosim odvrzite v za to namenjene srebrne koše za smeti." Ja, v Secesiji gre zares. Pravzaprav gre šele zdaj zares. Če se spomnimo očitkov dekadentnosti Klimtovim slikam, pozneje v nemški kritiki za več desetletij skoraj 'odpisanih' kot navadno dekorativno slikarstvo, imamo v Secesiji zdaj zares dekadenco. Za katero so plačali sponzorji, ki so v 'umetniški projekt' vložili 90.000 evrov. In do aprila bo ta nebodigatreba tudi ostal tam sredi Naschmarkta.
Društvo ljubiteljev noči in tesnih stikov
Uradni organizator instalacije Element6 je Društvo ljubiteljev noči in tesnih stikov (Verein der kontaktfreudigen Nachtschwärmer) in Christoph Büschel je kot njegov 'predstojnik' spet dosegel svoje. Büschlu – mimogrede, na spletni strani projekta Element6 trenutno še vedno išče v svojem poslu izkušeno in zanesljivo natakarico, ki bi bila pripravljena delati čez poletje – gre namreč vedno za inscenacijo odziva in konflikta z javnostjo in politiko. Bolj kot uradna 'govorka' za področje kulture avstrijskih svobodnjakov 'tuli' o propadu vseh vrednot, bolj mu je všeč. Tako nekako, kot je bilo pri organizaciji protesta proti sodobni kulturi, ki je bil v resnici zborovanje za (ali kar v) sodobni kulturi ali pri projektu Nemška v kasselskem Fridericianumu leta 2008, v katerem je povezal jezikoslovno delo Jacoba Grimma, knjižničarja na dvoru kasselskega kneza, novejšo nemško zgodovino in aktualno družbeno strukturo Nemčije. Ne nazadnje se je nacizem (pred)začel prav z nemško romantiko in njeno obsedenostjo z domačim jezikom. Desetletja pozneje pa …