Knjigo z omenjenimi opombami so zgodovinarji odkrili že pred dvema letoma, a najdba doslej ni bila deležna medijske pozornosti. Foto:
Knjigo z omenjenimi opombami so zgodovinarji odkrili že pred dvema letoma, a najdba doslej ni bila deležna medijske pozornosti. Foto:
Na sliki je stran iz Cicerove knjige, na katero je slikarjev znanec zapisal opombo in ki velja za najtrdnejši dokaz o identiteti Mona Lise. Foto: Reuters

Lisa Gherardini, žena bogatega firenškega trgovca Francesca del Gioconda, je že dolgo veljala za glavno "osumljenko" v primeru Mona Lisa, kljub temu pa so umetnostni zgodovinarji redno prihajali na dan še z novimi, včasih zelo presenetljivimi teorijami: da je Vinci naslikal svojo ljubimko, mamo ali pa je Mona Lisa nemara kar avtoportret.

Tudi Veliki čečkajo po knjigah
Učenjaki s heidelberške univerze pa so le našli ključ do skrivnosti: našli so neko da Vincijevo knjigo (šlo je za zbirko Cicerovih pisem), v katero je njegov znanec Agostin Vespucci leta 1503 na rob zapisal nekaj opomb, ki zgovorno pričajo, da je bila Lisa del Giocondo v resnici slikarjev model. Vespucci v svojih zaznamkih da Vincija primerja z grškim kiparjem Apelom in omeni, da njegov prijatelj v tistem času dokončuje kar tri slike, med drugim portret Lise del Giocondo.

Nekaj akademikov je zgubljalo čas ...
"Doslej smo imeli na voljo le zelo posredne dokaze iz 16. stoletja, kar je puščalo veliko manevrskega prostora za razna ugibanja," ugotavlja Dr. Armin Schlechter. "Zdaj pa ni nobenega dvoma več." "Če bi te zapise našli prej, bi bile vse knjige na temo identitete Mona Lise nepotrebne," je Frank Zollner, zgodovinar z leipziške univerze, povedal za nemški nacionalni radio.

Nezaupanje ni bilo utemeljeno
Resnično damo je s sliko prvi že leta 1550 povezal italijanski umetnik in biograf Giorgio Vasari, a ker je bilo to že petdeset let po nastanku slike in ker je mož danes znan po svojem pogostem napihovanju in prirejanju resnice, njegove besede niso veljale za suho zlato.

Nasmeh nove mamice?
Slika, ki je dandanes kakopak doma v pariškem Louvru, "sliši" tudi na ime La Gioconda, kar je sicer njen priimek, obenem pomeni pa tudi "radostna, vedra". Kanadski strokovnjaki, ki so predlani pregledovali stanje najbolj znamenite slike Leonarda da Vincija, so prepričani, da slika prikazuje žensko, ki je ravno povila otroka; nosi namreč obleko iz posebne tančice, v kakršno so se v zgodnjem 16. stoletju odevale novopečene matere in nosečnice. Če je to res, je letnica nastanka slike 1503, ko je Lisa Gherardini rodila drugega sina.