Oskar Kogoj, umetnik, ki se giblje med kiparstvom in industrijskim oblikovanjem, je predstavljen z več kot 200 deli, izdelanimi v različnih tehnikah in materialih. Foto: Bojan Salaj
Oskar Kogoj, umetnik, ki se giblje med kiparstvom in industrijskim oblikovanjem, je predstavljen z več kot 200 deli, izdelanimi v različnih tehnikah in materialih. Foto: Bojan Salaj
Kogoj Fabijanić
Fabjanićevo delo je predstavljeno s posebej za to razstavo izdelanimi maketami kamnitih klopi mehkih organskih oblik in z izborom unikatnih steklenih izdelkov. Arhitekt pa je tudi avtor idejne zasnove razstave. Foto: Bojan Salaj
Kogoj in fabjančić
Kogoj in Fabijanić sta že dolga leta v ustvarjalnem dialogu, vendar pa se prvič skupaj pojavljata na razstavi. Foto: Narodna galerija

Gostujočo razstavo bodo danes ob 19.00 odprli v Narodni galeriji, kamor se seli iz Gliptoteke Hrvaške akademije znanosti in umetnosti (HAZU), kjer je bila prvotno na ogled. Pod naslovom Kogoj - Fabijanić: V iskanju estetske utopije pokaže razstava tako skupne vzporednice in podrobnosti njunega dela kot tiste že zaradi narave njunih področij in pa tudi njunega temperamenta neizogibne razlike.
Kogojevi predmeti, namenjeni predvsem vsakodnevni uporabi, so oblikovani s tako plemenitostjo in unikatnostjo, da imajo vrednost muzejskih eksponatov. Vendar so ti ikonsko ponujeni vsakodnevni uporabi, da bi z lepoto dali življenjskemu prostoru višjo raven in globlji smisel, je ob razstavi zapisala umetnostna zgodovinarka Snješka Knežević. S svojim "naravnim dizajnom" Kogoj nakazuje presenetljivo podobnost naravne in človeške stvaritve, ali, povedano drugače, usodno povezanost človeka in narave.
Fabijanić pri načrtovanju urbanih projektov, kot so trgi, sprehajališča in ulice, premišljeno usklajuje staro in novo. Slednje se nanaša tudi na opremo, kot so klopi, svetilke, fontane, pa tudi plastični poudarki. Tudi ti postanejo pravi umetniški predmeti, ki ustvarjajo novo estetsko identiteto okolja oziroma mu zagotavljajo višjo urbanost.
Tako Kogoja kot Fabijanića nagovarjajo organične forme, gladkost in mehkost, oblosti in krivulj, ter različne teksture in struktur na predmetih, ki se tradicionalno izdelujejo ročno ali industrijsko. Oba se rada izražata v naravnih materialih, kot sta les in kamen, tudi v steklu in plemenitih kovinah. Prav tako sta po besedah Snješke Knežević oba zapisana eksperimentiranju, izzivanju in poigravanju, vzbujata asociacije in aluzije, s čimer banalno spreminjata v enkratno in posebno.
Kot simbol kreativnosti obeh narodov
Pri uresničitvi razstave sodelujejo Urad Vlade Republike Slovenije za komuniciranje, hrvaško ministrstvo za kulturo, Gliptoteka HAZU in veleposlaništvo Republike Hrvaške v Ljubljani. Razstava je simbolna pripoved o prijateljstvu in medsebojnem spoštovanju dveh avtorjev, ki neprekinjeno sodelujeta že 25 let, ne glede na državne meje, stereotipe in predsodke, je sporočil Urad vlade za komuniciranje, ki dodaja, da predstavlja ambiciozen naslov razstave simbolično ambicioznost, dovršenost in kreativnost obeh narodov, vrline na katere smo Slovenci in Hrvati zelo ponosni.