Poleg prve razstave Marine Abramović na Kitajskem so v tem letu v Muzeju Stedelijk v Amsterdamu pripravili tudi pregledno razstavo njenega dela. Foto: EPA
Poleg prve razstave Marine Abramović na Kitajskem so v tem letu v Muzeju Stedelijk v Amsterdamu pripravili tudi pregledno razstavo njenega dela. Foto: EPA

Razstava v šanghajskem Muzeju moderne umetnosti nosi naslov Preoblikovanje energije. Med drugim je na ogled 1000 fotografij znamenitega performansa z naslovom Ljubimca, ki sta ga Marina Abramović in Frank Uwe Leisippen - Ulay leta 1988 izvedla prav na Kitajskem. Nekdanji par se je namreč takrat razšel na način, da je vsak svojo pot začel na drugem koncu Kitajskega zidu, in ko sta se po 90 dneh srečala na sredini, sta se objela in tako končala svoje razmerje.

Umetnica verjame v transformativno energijo mineralov
Razstava oz. performans v Šanghaju izhaja iz interakcije obiskovalcev z materialom, ki ga je umetnica nabrala med omenjenim pohodom ob Kitajskem zidu. Gre za "prehodne predmete. Ne skulpture – pravzaprav gre za predmete. Vse to je neposredno povezano z mojo metodo Abramović, ki sem jo razvila, s katero lahko s ponavljajočim se delom spremeniš svojo zavest," je povedala v nedavnem pogovoru za The Guardian.

Po njenih besedah je ta razstava zelo drugačna od katere koli njene prejšnje razstave in hkrati zelo radikalna. Med drugim se prestavlja tudi z izborom novih stvaritev, ki so opremljene s kar 3000 kilogrami brazilskih kristalov. V muzeju sicer ne pričakujejo, da se bo vsem obiskovalcem uspelo s subtilnimi učinki mineralov, za katere umetnica verjame, da imajo transformativno energijo, piše Euronews.

Na petkovem odprtju razstave so se na stotine obiskovalcev prelevile v nastopajoče. Ob tem so bili pozvani k upoštevanju navodil, s katerimi je pospremljena večina razstavljenih umetnin. "Umetniško delo je nepopolno, če se občinstvo ne poveže z njim ... vsak predmet te razstave vabi naše občinstvo k sodelovanju," je za francosko tiskovno agencijo AFP pojasnil kustos razstave Šaj Bajtel.

Med drugim so na primer obiskovalci razstave kot del umetniškega dela Štetje riža sedeli za majhnimi mizami ter ločevali črna in bela zrna v kupu riža, šteli število zrn vsake barve in rezultate zapisovali na papir, za katerega so jim naročili, naj ga odnesejo s sabo domov. Ena izmed obiskovalk razstave, ki je umetničino delo imela priložnost v živo doživeti že v New Yorku, je za AFP dejala, da si ni nikoli mislila, da bo razstavljala na Kitajskem. "Širina in perspektiva njenega dela sta neverjetni, mislim, da je odlična," je še dodala 43-letna obiskovalka razstave v Šanghaju.

Čemu šele po več kot 20 letih prizadevanj na Kitajskem?
Umetnica je v pogovoru za The Guardian pojasnila, zakaj se šele zdaj z razstavo predstavlja na Kitajskem: "Svoje delo sem 20 let poskušala pokazati na Kitajskem. 20 let so me različni muzeji vabili, naj pridem. Pošljem predlog, oni ga sprejmejo, predlogi morajo iti na vlado in vlada vsakokrat reče ne zaradi golote ali česa drugega; obstaja toliko omejitev."

77-letna Marina Abramović, znana kot kot pionirka konceptualne umetnosti in performansa, je pred razstavo zatrdila še, da "ne gre za to, ali bom lahko nastopala, ko bom stara 80, 90, 100 let ali kar koli drugega. Moram najti sistem, v katerem se moje poslanstvo in moja zapuščina lahko nadaljujeta," še navaja Euronews.