850 Improntas (850 odtisov), inštalacija mehiške umetnice Terese Margolles, bo v Londonu zaživela leta 2024. Pred njo, že naslednje leto, bo na isti lokaciji svoje delo razstavil Samson Kambalu: po predlogi fotografije iz leta 1914 je ustvaril kipa pridigarja Johna Chilembweja, junaka afriške neodvisnosti, in britanskega misijonarja Johna Chorleyja.
Umetnini, ki bosta v središču prestolnice nadomestili trenutno inštalacijo – Heather Phillipson še do septembra 2022 razstavlja orjaško gmoto smetane, ki jo namesto muhe obletava dron – je mesto London izbralo s seznama šestih finalistov. Za svojega favorita so lahko glasovali tudi ljudje (oddanih je bilo več kot 17 tisoč glasov, je poročal The Guardian). Ekow Eshun, ki je na čelu komisije za Četrti piedestal, je zadovoljen predvsem s tem, da je bilo letos v igri šest zelo močnih finalistov in da so prejeli več glasov javnosti kot kadar koli prej.
Azteški tzompantli v novem kontekstu
Za inštalacijo 850 odtisov bo Teresa Margolles ustvarila odlitke obrazov transspolnih oseb iz Londona, pa tudi iz krajev po vsem svetu. Konstrukcija, ki jo bo iz teh mask zgradila okrog piedestala na Trafalgarskem trgu, bo referenca na tzompantli, stojalo za lobanje, kakršno srečamo pri starodavnih mezoameriških kulturah. Na ta način so Tolteki, Azteki, Maji in nekatere druge civilizacije razstavljali ostanke ritualnih žrtev in v vojni pokončanih sovražnikov. Umetnica predvideva, da bo londonski dež maske postopoma uničeval in razkrajal, kar bo v končni fazi ustvarilo "antispomenik".
Umetnost, ki se spogleduje z morbidnim
Teresa Margolles je znana po delih z močnim čustvenim nabojem. Ko je leta 2019 predstavljala Mehiko na beneškem bienalu, je marmornata tla paviljona pomazala z razredčeno krvjo žrtev kartelskih vojn. Leta 2012 je osvojila nagrado artes mundi za razstavo v Cardiffu, na kateri je razstavila okrvavljene talne ploščice iz hiše, v kateri je bil umorjen njen prijatelj. Eden od eksponatov je bila tudi voda, s katero v mrtvašnici čistijo trupla; tukaj je cvrčala na vročih ploščah. V enega od eksponatov je vključila zvočni posnetek avtopsije žrtve umora.
Klobuk kot simbol upora kolonialistom
V Malaviju rojeni Samson Kambalu živi in dela v Oxfordu, kjer predava na dveh fakultetah. Vest o tem, da je bil izbran za Četrti piedestal, ga je "vzradostila", je komentiral za The Guardian, češ da je bil natečaj zanj "lakmusov test, v kolikšni meri kot Afričan in kot kozmopolit spadam v britansko družbo". Lik Johna Chilembweja je hotel predstaviti, ker danes ni dobro poznan, a je imel ogromen pomen: "Bil je prvi moderni Afričan, ki je presegal plemenske razkole; simbolizira modernost Malavija in me kot umetnika že od nekdaj navdihuje".
S skulpturama je poustvaril fotografijo odprtja Chilembwejeve cerkve v Nyasalandu, današnjem Malaviju, leta 1914. Pomembno je, da ima Chilembwe na glavi klobuk – to je bila namreč gesta upora proti kolonialističnemu pravilu, ki je Afričanom prepovedovalo nošnjo klobukov v prisotnosti belcev.
Manjši kip predstavlja pridigarjevega prijatelja, britanskega misijonarja Johna Chorleyja. Z razliko v velikosti je hotel povedati, da "pripoveduje Chilembwejevo zgodbo". Chorleyjev kip bo visok približno toliko kot drugi vojskovodje na Trafalgarskem trgu, Chilembwejev pa bo precej večji.
Krvavo zadušena vstaja
Baptistični pridigar je bil na čelu vstaje proti kolonialistični oblasti. Ubili so ga v njegovi lastni cerkvi, ki jo je nato vojaška policija zravnala s tlemi. Kambaluja je med drugim nagovorila tudi performativna narava Chilembwejeve taktike: "Mislim, da je bil njegov upor v prvi vrsti simboličen. Dvomim, da je sam kdaj mislil, da bo zmagal."
Namesto konjenika moderna umetnost
Trafalgarski trg je eno izmed prometnih vozlišč Londona; vsak dan ga prečka na tisoče turistov. Tako je idealno prizorišče za uradne proslave in spektakle – pa tudi za množične proteste. Četrti piedestal so postavili že leta 1841; nanj naj bi postavili klasičen kip konjenika, a je za projekt še pred dokončanjem zmanjkalo denarja. Podstavek je prazen sameval dolgih 158 let – dokler niso Britanci dobili izvrstne zamisli za serijo "začasnih razstav". Na Četrtem piedestalu se je od leta 1999 izmenjalo že 14 sodobnih umetnikov z vsega sveta.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje