Eden bolj cenjenih in vplivnih ameriških umetnikov svoje generacije je umrl v četrtek na svojem domu v Tivoliju v zvezni državi New York. Umetnik je izgubil bitko z rakom, je sporočila njegova žena Helen Marden. "Srečo je imel, da je živel dolgo življenje, ki ga je posvetil temu, kar ima rad," je na Instagramu zapisala njegova hči Mirabelle Marden.
Marden je s svojim slikarstvom odstopal od smeri, ki so jo tedaj ubirali njegovi bolj konceptualno usmerjeni umetniški kolegi. To je bilo obdobje, ko se je veliko poglavje ameriškega abstraktnega ekspresionizma počasi umikalo novim umetniškim smerem. Ko so mu leta 2006 v MoMi pripravili retrospektivo, je zdaj že umrli ameriški kritik Peter Schjeldahl zapisal, da je Marden neke vrste pozni predstavnik abstraktnega ekspresionizma – "konservativno izviren, zadnji učenec New Yorške šole", ga je označil.
Marden se je prvič samostojno predstavil leta 1966 v newyorški Galeriji Bykert z monokromnimi platni pridušenih sivih in zelenih barvnih površin matirane teksture, ki jo je dosegel z uporabo čebeljega voska. Kritika razstave ni najbolje sprejela in umetniku očitala predvsem ponavljanje tistega, kar so pred njim vpeljali tedaj slavnejši slikarji, kakršen je desetletje starejši Jasper Johns.
Pozneje je Mardenovo slikarstvo prešlo več faz – od poigravanja z monokromi do najbolj slavnih velikih platen z barvitimi skrivenčenimi linijami na monokromnih podlagah. Kot ob njegovem slovesu pišejo ameriški mediji, se je vedno znova izkazal za inovatorja. Vendar je transformacija pri Mardenu vedno ostajala znotraj okvirov abstrakcije. "Zame je bila abstrakcija prava pot 20. stoletja, saj gledalca ne usmerja preveč," je povedal slikarju Chrisu Ofiliju v pogovoru za Artforum.
Marden je v resnici marsikaj dolgoval nekaterim starejšim slikarskim kolegom, ki so v času formiranja njegovega slikarstva predstavljali ključne figure ameriškega umetniškega prizorišča. Od Johnsa je prevzel tehniko, s katero je s čebeljim voskom pri barvni površini dosegel več teksture. V združevanju več monokromov v skupno kompozicijo pa je videti vpliv Roberta Rauschenberga (Bela slika, 1951), čigar asistent je bil sredi 60. let.
Brice Marden se je rodil 15. oktobra leta 1938 v Bronxvillu v New Yorku. Z umetnostjo se je srečal po zaslugi soseda slikarja. Vpisal se je na študij lepih in uporabnih umetnosti na Univerzi v Bostonu, pozneje pa je študiral na Univerzi Yale. Cenil je umetniške dosežke preteklih obdobij, predvsem Francisca de Zurbarána, Goyo, Édouarda Maneta in Cézanna. Ko je obiskal Pariz, se je rad vračal v Louvre.
V 70. letih je nastala serija slik, ki so jo navdihnili oljčni nasadi grškega otoka Hidra, ki ga je slikar obiskal. Pod naslovom Grove Group so nastala platna z velikimi ploskvami olivno zelene in modre barve. V 80. letih ga je nagovorila kitajska kaligrafija, ki je odmev dobila tako na risbah manjšega formata kot na velikih platnih s prepletajočimi se linijami priljubljene seriji slik Cold Mountan.
Leta 2019 je dejal, da je začel slikati z belo barvo. "Zame je bila bela vedno popravljalna barva. Z belo stvari zabrišemo. Skušam prelomiti svoja lastna pravila."
V zadnjih 20. letih se njegova dela prodajajo za več milijonov dolarjev. Pred petimi leti so mu diagnosticirali raka. Kljub bolezni ni nikoli prenehal slikati in je redno razstavljal.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje