Foto: Žiga Kariž/Facebook
Foto: Žiga Kariž/Facebook

Na razstavi Kariž pazi luč je na ogled izbor avtorjevih del na papirju, ki so namesto z naslovi označena z mislimi iz romana Noriško kraljestvo, Beli panter, 1. del, stvaritve trenutnega predsednika vlade, čigar ime si je Kariž pred leti začasno nadel. Predsednik vlade je namreč v smislu vdajanja eskapizmu uzrt kot umetnikov beli partner, je k razstavi zapisal kustos Vasja Cenčič.

Med Kariževim ustvarjanjem del na papirju v obdobju od marca 2019 do današnjega dne se na straneh črne kronike v dnevnem listu Dnevnik prične redno pojavljati fotografija s Kariževim priimkom. Vedno enaka. Identični ersatzzeichen, nadomestni znak ali placeholder. Kot joker pri igri s kartami, ki ima lahko v igri kakršno koli vrednost, obleko, barvo ali drugo ustrezno lastnost po presoji igralca, ki ga drži. "Fotografija je simbolična," lahko preberemo spodaj, je še zapisal kustos.

Sorodna novica Sandi Červek: "O lastnem ustvarjanju lahko razmišljam zgolj med samim ustvarjanjem"

"Jaz sem lovec na svetlobo. V črni se najlažje izražam s pomočjo svetlobe, kako priti v globino in iz globoke teme tudi ven,” pa pravi Karižev stanovski kolega Sandi Červek, ki ni povezan s črno kroniko, kot tudi ta razstava ne bi smela biti.

Žiga Kariž (1973) je znan predvsem kot slikar, sicer pa deluje na presečišču likovnih umetnosti, konceptualne umetnosti in novih medijev. Pogosto razstavlja v mednarodnem prostoru. Leta 2003 je na Beneškem bienalu zastopal Slovenijo, leta 2011 pa je tam razstavljal skupaj z Janezom Janšo in Janezom Janšo. Od leta 2010 je profesor slikarstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Je solastnik zaščitene blagovne znamke Janez Janša. Živi in dela v Ljubljani.

Pričujoča samostojna razstava je del razstavno-scenskega programa Preoblačimo ogledala in je nastala s podporo Galerije Gallery.

Brata Marko Zelenko in Martin Zelenko Polak. Foto: Galerija Insula/Facebook
Brata Marko Zelenko in Martin Zelenko Polak. Foto: Galerija Insula/Facebook

V Galeriji Insula pa odpirajo razstavo bratov Marka in Martina Zelenka, ki izvirata iz družine, v kateri že tri zaporedne generacije nadaljuje poslanstvo umetniškega dela, oba pa delujeta v Izoli. Marko se na razstavi predstavlja s serijo kipov, Martin pa s tremi cikli risarskih in slikarskih del na papirju.

Foto: Galerija Insula/Facebook
Foto: Galerija Insula/Facebook

Mediju kamna zapisan kipar
Razstavljena serija kipov Marka Zelenka, ki je predan obdelavi kamna, je novejšega datuma in ima simbolno vsebino. Njegova obdelava je strokovna in korektno izpovedna. Pri zastavitvi objektov dominira vertikalna tendenca, ki nekoliko spominja na gotske sohe. Kipi so izdelani iz apnenca ali peščenjak, ki ju je umetnik ponekod tudi pobarval. Naslovi skulptur jasno izražajo povezavo z morjem, vendar umetnikova sporočilnost tu napeljuje na vsebino, ki presega lokalne okvire mediteransko-istrskega arhetipa, so zapisali v Galeriji Insula.

Dodali so še, da je v avtorsko ustaljeni neobremenjeni obliki zaznati umetniško aktivno držo pri izpostavi aktualnih problematik. V geografskih oziroma imenih naravnih pojavov se skrivajo pojmi, ki asociativno usmerjajo v družbeno okolje. Vsekakor pa so kiparska dela Marka Zelenka predvsem likovno umetniški izdelki, ki s svojo pojavnostjo kompleksno delujejo na gledalčevo doživetje. Material, forma in površinska obdelava so v klasično izgotovljeni kamniti skulpturi izrazni elementi, ki jih ne moremo izključno racionalno razložiti. Kamen ima pri tem še posebno vlogo.

Foto: Galerija Insula/Facebook
Foto: Galerija Insula/Facebook

Trojica ciklov podob
Na razstavi so na ogled trije cikli podob Martina Zelenka Polesa, ki prvenstveno predstavljajo risarska in slikarska dela na papirju, dodana pa je še manjša ambientalna intervencija v navezavi z bratovim kipom. Njegov izrazni umetniški akt sicer poteka na področju risbe, specifičnih slikarskih izgotovitev, fotografije, oblikovanja predmetov in ambientalnih postavitev.

Umetnikovo idejno področje je človek v psihološkem in socialnem aspektu, ekološka problematika, čista likovnost v vidu emotivno racionalnega efekta. Serija portretov oziroma natančne uprizoritve obrazov izkazuje risarsko bravuro v tehniki oglja na papirju. Avtor v linijskem, predvsem pa ploskovno subtilno mehkem načinu risbe izvrstno predstavi osebnostne karakteristike posameznikov oziroma različna psihološka stanja uprizorjenih subjektov.

Opozorilo mladega umetnika
Obrazi/podobe
naslovljeni cikel iz nezavednega poudari proces nastajanja portretne podobe, kjer umetnik v spontanem postopku igre s pisalom skozi nezavedno odkriva realnost. Eksperiment barvne ekspozicije je nastavljen v delih cikla Kromatske spremembe. Indikativna uporaba toaletnega papirja za podlago teh del je tudi simbolično aktualna. Njegovi linorezi so tehnično dopolnjeni z barvno risbo in s tem dodatno sugestivno izrazni. Vsebinski napotek v naslovu Smeti je nazorno usmerjen v akutno problematiko sodobnega sveta. Trije razstavljeni cikli izražajo kompleksno umetniško izjavo, ki jo je v delu mladega umetnika razumeti kot opozorilo, so še zapisali v galeriji.

Razstava bratov Zelenko je v Izoli na ogled do 27. maja.