Hiša NB je lani prejela nagrado Big See na Mesecu oblikovanja za interier leta v kategoriji zasebni interier. Kot je obrazložila komisija, je zasnova objekta "kot mehka, topla in varna sredica, ki povezuje zunanjost in notranjost ter omogoča trden ovoj zavetja, ki neločljivo raste iz terena".

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Na vprašanje, za kakšen tip naročnika je primerna hiša NB, nam arhitekt Miha Čebulj (MCA – Miha Čebulj Arhitektura) odgovori, da je ustvarjena predvsem za ljudi, "ki hrepenijo po stiku z naravo in uživajo v prvinah bivanja, kot so: naravna svetloba in udobna uporaba različnih ambientov hiše". Izhodiščna ideja naročnika je bila živeti v podeželski hišici, kakršne so na angleškem podeželju. Hiša NB sicer ne posnema tovrstne arhitekture, saj je njena zasnova prilagojena slovenskemu okolju in življenjskim navadam naročnikov.

Več v pogovoru z arhitektom Miho Čebuljem:

Kako vam je uspelo ohraniti panoramski razgled in funkcionalnost bivanjskih prostorov?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

INTERIER HIŠE NB
Avtorji: MCA – Miha Čebulj Arhitektura;
Miha Čebulj, Špela Štern Photos; Janez Marolt
Naročnik: zasebni
Velikost: 250 m2
Leto izvedbe: 2016‒2018
Lokacija: Podgorje pri Slovenj Gradcu, Slovenija

Ob obisku lokacije je postalo jasno, da gre za izjemno parcelo na robu planote vzdolž doline, ki se z južne strani vije proti Slovenj Gradcu. Dvignjena lega s pogledi proti širši okolici, celodnevna osončenost parcele in intimna lega na koncu naselja predstavljata čudovito bivalno okolje. Dostop do parcele je potekal s severne strani, ob kateri smo zgolj nanizali servisne prostore, kot so: garaža, shrambe, kurilnica in sanitarije ter tako izoblikovali zaklon bivalnemu delu na jugozahodni strani, od koder se bohotijo neskončne panorame. Hiša NB tako sodeluje z okolico, iz katere neločljivo raste. Predstavlja preplet terena in objekta oziroma trdno zavetje, ki varuje ter hkrati omogoča mehko sredico.

Notranjost hiše z zaobljenostjo linij in izborom odtenka barve lesa deluje zelo retro, kot kakšna hiša iz filma Jamesa Bonda. Malo za šalo, pa vendarle, kje ste iskali navdih, morda tudi v kakšnih filmih agenta 007?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Hiša NB navdiha ne išče neposredno v podobah, temveč svoj poetični potencial disciplinirano gradi na igrivi dialektiki med kvalitativnimi kategorijami snovnega sveta. Trdno varuje mehko, grobo se poigrava z gladkim, zgoraj in spodaj postaneta zamenljiva, refleksivno zapeljuje transparentno, težko lahkotno zalebdi. Ciklično in dinamično nadomesti končno in statično.

Vse "bele stene" v bivanjskem delu so skrite omare ali vrata. Ker smo vsi samo ljudje, ki se nam v življenju nabere veliko predmetov, me zanima, kako ste rešili problem, kam shraniti razne spominke, dodatke za dom?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Ob obiskih naročnikov po končani gradnji hiše, smo videli, da so se v najrazličnejše kotičke hiše naselili predmeti, ki jima veliko pomenijo. Če so v prostor postavljeni skrbno in premišljeno, prispevajo h kakovosti bivanja in omogočijo intimne čarobne trenutke v objemu krivulj in zapeljive svetlobe.

Kot središče hiše ste zasnovali kamin, ki simbolno govori o "ognjišču", toplini doma. Na drugi strani pa je notranjost hiše zelo izčiščena, nikjer ni ničesar odvečnega, celo slik na steni ni. Kakšna je bila filozofija notranje opreme prostora?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Središče hiše predstavlja dvovišinski prostor druženja ob kaminu, ki izhaja iz razumevanja in spoštovanja primarnih potreb ljudi po toplini, druženju in vključenosti. Velik in odprt bivanjski prostor je oblikovan kot naseljen večnivojski teren, ki se postopoma presnavlja v bolj zasebne dele hiše prek zveznih prehodov med ambienti različnih odprtosti in zasebnosti.

Nivojska razlika v terenu je oblikovana premišljeno in funkcionalno. S svojo ergonomsko geometrijo omogočajo posedanje, slonenje, ležanje in hkrati ponujajo prostor za shranjevanje, ki je pod njo. Knjižne police ob prostoru za branje so oblikovane kot integralni del ukrivljene stene. Na ta način že osnovni prostorski elementi, kot so tla in stene, v določenih delih postanejo funkcionalna notranja oprema. Takšno oblikovanje omogoča in spodbuja zaznavanje prostora s celotnim telesom in ne zgolj vizualnim.

Nekoliko več barvitosti je v kopalnici s tapetami bujnega rastlinja, s kamnitim umivalnikom in omaricami z ogledali na pročelju. Zakaj ste si tu dovolili več?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

V glavni kopalnici sta naročnika na steno želela obesiti znano Rousseaujevo sliko Sanje. Namesto tega smo povečano sliko natisnili na stensko tapeto in nanesli na več vzporednih površin, da je prevzela večje, človeško merilo. S tem je celoten prostor kopalnice postal tridimenzionalna prostorska parafraza slike, ki vzpostavljajo odnos med naravo in človekom v dimenziji med spogledljivo sproščenostjo in slutnjo neukročenosti.

Lahko razkrijete še kakšen zanimiv detajl v hiši?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Na določenih mestih fasade smo želeli notranjost zaščiti pred nezaželenimi pogledi iz zunanjosti, kot recimo v spalnici ali garderobi, hkrati pa v prostor pripeljati naravno svetlobo. Enovitost lupine objekta smo ohranili z oblikovanjem fasadne perforacije. Pri tem smo uporabili napredno tehnologijo računalniško vodenega razreza toplotne izolacije, v katero smo vstavili enostavne plastične odtočne cevi. Premišljeni in inovativni detajli so omogočili, da smo dosegli specifičen prostorski efekt, ki smo ga želeli.

Kako pa ste izrisali nenavadno obliko hiše, kaj je bil še posebej velik izziv?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Današnja digitalna tehnologija omogoča snovanje in izvedbo zgradb, ki so osvobojene diktata enostavnosti in ponovljivosti izvedbe. Omogočajo ponovni razmislek o našem odnosu do grajenega okolja in njegovega načrtovanja. Morda največji izziv predstavlja odnos načrtovalcev do uporabe novih tehnologij, ki jih pogosto zavračamo, pogosto sicer upravičeno, ne da bi jih uporabili na načine, ki bi ob poglobljenem razumevanju vplivali na prostor, vodili h kakovostnejšemu grajenemu okolju.

Katero kakovost hiše NB bi izpostavili vi, kateri element je najbolj všeč vam?

Foto: Janez Marolt in arhiv MCA
Foto: Janez Marolt in arhiv MCA

Hiša NB se neobremenjeno in drzno vrača k razmislekom o izhodiščih razumevanja odnosa med človekom in prostorom, v katerem prebiva. Brez predsodkov išče primarne povezave med prostorskimi in vsebinskimi vzroki ter posledicami. To počne na kritičen, a pragmatičen način, ob upoštevanju najrazličnejših kontekstov, v katerih nastaja. Ni zgolj racionalna, želi biti tudi zapeljiva, duhovita in poetična. Taka, kot smo ljudje.